Hur brukar huslån gå till?
Jag och min sambo sedan 10 år har äntligen hittat "det där" huset. Vi har tittat på flera, budat men ej vunnit men också en gång vunnit men dragit oss ur efter besiktning pga oväntade stora fel.
Vi har två barn, och ett tredje som kommer om ca 2 månader.
Min sambo har omkring 400-500 000 i års inkomst så alltså väldigt bra medans jag har ut ca 9000 + barnbidrag i föräldrapenning.
Vi har inga tidigare lån, inga betalningsanmärkningar, inget.
Bra ekonomi om du frågar mig. Just nu hyr vi ett radhus för ca 10 000 i månaden och lever ändå bra och kan spara undan en del pengar också.
Vi har ca 120 000 tsm i sparade pengar.
Vi har sökt lån för fjärde gången nu då vi hittat ett hus vi verkligen vill ha nu. För ca en månad sedan fick vi ett lånelöfte på en miljon kr för att buda på ett 80 tals hus med renoveringsbehov, inget direkt akut men det är inget gjort sedan huset byggdes så en del att modernisera. Detta blev dock ej av eftersom säljaren inte tog vårat bud. Så för 1 vecka sedan var vi och tittade på ett annat. Ett 60 tals hus med vissa renoveringsbehov, vissa fönster var gamla och bör bytas, ev en dränering (sutteräng villa) toaletten är i stort behov av renovering och sedan skönhets saker som kanske kök och tapeter osv. Lite mera "måsten" i denna men vi har snickare i familjen och min pappa äger grävare osv så dräneringen kostar inget mer än bara material.
Nu har budgivningen börjat på huset, och vi vill gärna veta att vi får lån så vi kan börja buda vilket vi trodde vi skulle få.
Men då är vår bankman på semester och vi får prata med en annan. Han säger i princip nej.
Hans krav innan han kan låta oss buda är att vi gör en besiktning av huset Innan budgivningen, för han ser att det är lite fuktigt i källaren och att fönstrens behövs bytas osv på mäklarens bilder.
Han vill alltså att vi ska gå igenom huset med en snickare, göra upp en budget på vad som Måste göras och vad vi Vill göra för att trivas i huset innan han kan låta oss buda.
Är detta vanligt? Han säger också att han Själv skulle vela fara och titta på huset för att bedöma men ej har tid. Sen kan han ev. Tänka sig att se över om vi får lån.
Han vill baka in all renovering i lånet och är rädd att vi ska hamna för högt.
Vi sökte även denna gång löfte på en miljon men tror inte huset stiger över 800 000.
Brukar det gå till så här?
Alla tidigare hus så har banken bett om besiktning Efter Vunnen Budgivning och innan man skrivit kontrakt.
Ska även lägga till att vi vunnit en budgivning på ett ännu äldre hus med massa dyra Akuta renoveringsbehov för ca 6 månader sedan, där dom bad oss besikta efter vi vunnit där vi sedan backade för att det framkom ännu mer dåligt.
Vad tror ni om detta? Var så besviken igår när vi fick det beskedet att jag ville ge upp allt. Vill inte gå miste om den här chansen och tänker göra vårt bästa för att uppfylla hans krav men är rädd att vi inte kommer hinna innan budgivningen är över..
Låter detta vanligt? Det är ett gammalt hus så på sätt och vis förstår jag men ändå.