• Anonym (Undrar)

Hur brukar huslån gå till?

Jag och min sambo sedan 10 år har äntligen hittat "det där" huset. Vi har tittat på flera, budat men ej vunnit men också en gång vunnit men dragit oss ur efter besiktning pga oväntade stora fel.
    Vi har två barn, och ett tredje som kommer om ca 2 månader.
    Min sambo har omkring 400-500 000 i års inkomst så alltså väldigt bra medans jag har ut ca 9000 + barnbidrag i föräldrapenning.
    Vi har inga tidigare lån, inga betalningsanmärkningar, inget.
    Bra ekonomi om du frågar mig. Just nu hyr vi ett radhus för ca 10 000 i månaden och lever ändå bra och kan spara undan en del pengar också.
    Vi har ca 120 000 tsm i sparade pengar.

Vi har sökt lån för fjärde gången nu då vi hittat ett hus vi verkligen vill ha nu. För ca en månad sedan fick vi ett lånelöfte på en miljon kr för att buda på ett 80 tals hus med renoveringsbehov, inget direkt akut men det är inget gjort sedan huset byggdes så en del att modernisera. Detta blev dock ej av eftersom säljaren inte tog vårat bud. Så för 1 vecka sedan var vi och tittade på ett annat. Ett 60 tals hus med vissa renoveringsbehov, vissa fönster var gamla och bör bytas, ev en dränering (sutteräng villa) toaletten är i stort behov av renovering och sedan skönhets saker som kanske kök och tapeter osv. Lite mera "måsten" i denna men vi har snickare i familjen och min pappa äger grävare osv så dräneringen kostar inget mer än bara material.

Nu har budgivningen börjat på huset, och vi vill gärna veta att vi får lån så vi kan börja buda vilket vi trodde vi skulle få.
    Men då är vår bankman på semester och vi får prata med en annan. Han säger i princip nej.
    Hans krav innan han kan låta oss buda är att vi gör en besiktning av huset Innan budgivningen, för han ser att det är lite fuktigt i källaren och att fönstrens behövs bytas osv på mäklarens bilder.
    Han vill alltså att vi ska gå igenom huset med en snickare, göra upp en budget på vad som Måste göras och vad vi Vill göra för att trivas i huset innan han kan låta oss buda.
    Är detta vanligt? Han säger också att han Själv skulle vela fara och titta på huset för att bedöma men ej har tid. Sen kan han ev. Tänka sig att se över om vi får lån.
    Han vill baka in all renovering i lånet och är rädd att vi ska hamna för högt.
    Vi sökte även denna gång löfte på en miljon men tror inte huset stiger över 800 000.
    Brukar det gå till så här?
    Alla tidigare hus så har banken bett om besiktning Efter Vunnen Budgivning och innan man skrivit kontrakt.
    Ska även lägga till att vi vunnit en budgivning på ett ännu äldre hus med massa dyra Akuta renoveringsbehov för ca 6 månader sedan, där dom bad oss besikta efter vi vunnit där vi sedan backade för att det framkom ännu mer dåligt.

Vad tror ni om detta? Var så besviken igår när vi fick det beskedet att jag ville ge upp allt. Vill inte gå miste om den här chansen och tänker göra vårt bästa för att uppfylla hans krav men är rädd att vi inte kommer hinna innan budgivningen är över..
    Låter detta vanligt? Det är ett gammalt hus så på sätt och vis förstår jag men ändå.

• Svar på tråden Hur brukar huslån gå till?
  • Anonym (Sessan)

Jag skulle inte ge mig in i en budgivning utan lånelöfte. Hör med en annan bank?

• Anonym (Undrar)

Så klart inte. Det har vi aldrig tänkt. Har kollat med annan bank men minst 2 veckors procedur och är rädd att vi inte hinner då.

• Anonym (Dalarna)

Låter som ni har en jobbig bank. Byt!
    De bör ju inte vara någon skillnad nu mot de lånelöfte ni fått tidigare. Har ni pengar till handpenning så är det väl upp till er vilket hus ni sen köper för de lån ni fått.
    Kan förstå att bankerna idag vill ha lite mer säkerhet osv, och det blir ju svårare och svårare att få lån. Men banken måste ju också förstå att man aldrig får ett hus om man inte är med och budar.
    Lånelöftet ni fick ska väl gälla i 6 månader!?
    Banken kan ju inte anta att ni ska göra en massa med huset för pengar utöver det ni lånar, i så fall får dom väl säga nej om ni vill ansöka om mer till renoveringen senare.
    När dom slår in fastighetsbetäckningen på banken så får dom ju upp huset och ett ca värde, men att lägga ett personligt omdöme på hur bilder osv ser ut verkar väldigt flummigt. Har aldrig varit med om att min bankman velat kolla in huset personligen.
    Om nu skulle vinna budgivningen så kan ni ju besikta huset då, innan man skriver papper, vilket banken borde förstå. Låter som det är bankmannens första husaffär han ska förmedla lån till.
    Tråkigt att er vanliga bankman har semester. Men säg att det inte varit några problem med för honom/henne och om han (den nya) bråkar så vill ni byta bank.

Utifrån huspriset antar jag att ni ska köpa hus på en mindre ort och då brukar det också finnas mindre banker som också är mer personliga och månar om sina kunder. I Dalarna finns tex Södra Dalarnas sparbank, en bank som går under Swedbank men som "sköter sitt själva".
    Testa att söka er till en sån typ av bank så bör problemen minska.

Lycka till!

• Anonym (Undrar)

Tack för ditt svar! Jag upplever också detta som lite konstigt.

Men, saken är den att personen vi fått prata med är chef på denna bank som är en relativt liten bank. Han har inte hand om sådana här fall förutom när någon är just på semester. Och jag får känslan av att han "drar detta för långt" och "prickar av i sin regelbok".

Grejen är att båda våras föräldrar och syskon är trogna kunder här men har samma bankman som vi normalt har och den mannen "känner" oss och vår familj.

Den här chefen vet inget om oss.

Vi har kontaktat andra banker, men dom har också semester tider osv och sa att du kan ge besked om 1-2 veckor. Vi vet inte vi har den tiden.

Lånelöftet vi fick tidigare var på ett annat objekt, han menar på att det blir ett nytt löfte för detta nya objekt.

Ååååh allt känns hopplöst..,

• mpermper

Nu beror det iofs på vad man har för försörjningsbörda, men jag har inkomst som din sambo och har haft tre ggr så mycket i lån. Ensam. Hade försörjningsplikt för två tonåringar när jag började min bostadskarriär (som det så käckt heter).Viss skillnad med storstad också eftersom säkerheten i form av bostaden garanterat ger dem pengarna tillbaka ifall något oförutsett skulle inträffa, men en miljon borde inte vara några konstigheter att få låna för er del. Har ni provat att göra en ansökan hos SBAB? Det kan man göra på nätet.

• jenny99

Byt bank omgående.Vi har SBAB och fick lånelöfte direkt via telefon.Vi vann budgivning och skicka allt till banken via mejl.Allt som allt gick det mycket snabbt.Vi betalade 15% men efter flytt lagfart pantbrev så minskade vårt sparkonto massa.Trots att vi köpte hus som måste renoveras mycket så var detta inga problem för SBAB eller oss.Dom har aldrig krånglat.

• Katitjonk

Oj, vilka krav! Får man fråga vilken bank det handlar om (alltså inte kontor, utan företag)? Vid mitt husköp önskade banken bara kolla på objektsbeskrivningen som fanns på Hemnet, inga frågor om besiktning eller något var aktuellt, men å andra sidan var mitt hus billigare än ert, trots att jag är ensam (har en årsinkomst på ca 300 000) låntagare. Låter som en övernitisk banktjänsteman ni råkat ut för, hör med annan bank (själv har jag Nordea, har funkat supersmidigt!).

• Anonym (Dalarna)

Vi har huslån på 1.3 mille totalt. 1.1 köpte vi huset för och sen har det blivit renovering med tiden som vi fått räkna in i huslånet.
    Vår inkomst är lägre än eran men banken har aldrig varit svår.
    Låter som ni har en bra bankman annars så det är ju otur att det ska vara semester just nu.
    Vad säger mäklaren om er situation?
    Jag hade gått in i en budgivning och använt mitt sunda förnuft, legat inom de pengar tidigare löftet varit på och utgått ifrån att det inte blir någon skillnad i det här fallet. Ingen affär är klar förens allt är påskrivet osv så ni kan alltid dra er ut senare om banken ändå skulle säga nej, och i det fallet hade jag bytt bank omgående.
    Kan inte banken förstå (speciellt er privata bankman) er situation och i vilken sits dom sätter er i är dom inte värda er som kund.
    Budgivningen kan ju ta upp till en vecka och förklarar ni för mäklaren hur det ser ut för er så kan dom säkert vänta ännu en väcka till för att göra klart allt sen.

Mitt råd är alltså att köra på!
    I värsta fall får ni dra er ur, och ge banken fingret. Men mest troligt är att er bankman efter sin semester löser det hela, om ni skulle vinna budgivningen inom den summan tidigare lånelöfte varit på.

Åter igen lycka till, och berätta gärna hur det gick.

• Awesome

Du kan ju alltid prata med den övernitiske bankchefen och meddela att givetvis gör ni en besiktning på huset. När man betalar handpenning och skriver köpeavtal så brukar man skriva in en klausul som medger att köpet får hävas utan kostnad om besiktningen visar på allvarliga fel.

Om banken var lite realistiska så skulle de själva fatta att man varken kan eller hinner göra något innan en eventuell budgivning drar igång. Skulle aldrig kosta på en besiktning på ett hus som jag inte ens är säker på att vinna budgivningen på, vi snackar ju ett antal tusenlappar här. Kanske banken kan tänka sig att betala den då om den ska göras innan? *ironi*

• Awesome

Kom på en sak till - det är ju inte bankens sak att bestämma att ni ska och vill låna till renovering! Ni kanske tycker fönstren duger i tio år till och ska spara ihop till bytet av dessa. Vi har också fukt i källaren (på våren var det en liten bäck över golvet till och med). Visst, det beror på vad man har för typ av källare och vad man ska använda den till, men i regel så är fukt i ett utrymme gjort av betong där man inte tänker inreda med organiskt material (typ trä), helt ofarligt. Anticimex besiktade vårt hus på våren när det var som värst och han sa att vi inte skulle inreda källarutrymmet, den kommer inte att falla ihop eller ta skada på något sätt, men att det kan vara bra med en avfuktare om man vill hålla fuktnivån nere. Är det mögel är det en annan historia, då kan det behöva dräneras rätt snart. Men sånt får man ju veta av besiktningsmannen.

Tycker er bankman drar på tok för stora växlar och borde inte lägga sig i vad ni vill göra eller inte med ert blivande hus!

• Stokke

Alla handläggare resonerar olika. Nu är det semester period och förhoppningsvis är eran handläggare tillbaka snart.

• Anonym (Rebecca)

En bankman tänker på ERT bästa, att ni skall kunna ha råd att betala tillbaka så ni inte hamnar i jobbiga ekonomisk situationer och får betalningsanmärkningar. Fick mitt första bolån för nått år sedan , när jag var 20. Lånet jag fick var då på 1.6 milj, och allt hänger ju på vad ni har i instast, finns ingen insats får ni inget lån! Och om huset är i renoverings behov så behöver ni större lån, såklart! Min bankman ville oxå veta va det var för lägenhet jag köpte osv så det ibte skulle komma några extra kostnader framöver. Dom tänker på ens egna bästa som sagt! Och var glad för det istället för någon som ger er ett lån som ni ej klarar av.

Och en sista grej, gå aldrig med i en budgivning utan lånelöfte! :)

• Anonym (Undrar)

Tack alla för svaren! Vi verkar ju alla vara övervägande överrens om att detta inte hör till det vanliga.

Jag tror som sagt att denne man sällan har hand om dessa ärenden och därför prickar av någon slags lista.

Vår bankman är borta ett par veckor till, och vi kommer antagligen inte hinna få hans hjälp.

Nu gör vi vårt bästa för att uppfylla dennes krav och går det ej så kommer vi byta bank omgående om vi skulle lyckas hinna få lån i tid. Detta tror jag inte vår egen bankman kommer tycka är kul.

Vi har sökt från annan bank redan och det är i rullning men vi vet ej om vi kommer hinna vänta på deras besked. Därefter kämpar vi på nu.

Anonym (Rebecca) skrev 2014-06-30 13:40:30 följande:

En bankman tänker på ERT bästa, att ni skall kunna ha råd att betala tillbaka så ni inte hamnar i jobbiga ekonomisk situationer och får betalningsanmärkningar. Fick mitt första bolån för nått år sedan , när jag var 20. Lånet jag fick var då på 1.6 milj, och allt hänger ju på vad ni har i instast, finns ingen insats får ni inget lån! Och om huset är i renoverings behov så behöver ni större lån, såklart! Min bankman ville oxå veta va det var för lägenhet jag köpte osv så det ibte skulle komma några extra kostnader framöver. Dom tänker på ens egna bästa som sagt! Och var glad för det istället för någon som ger er ett lån som ni ej klarar av.

Och en sista grej, gå aldrig med i en budgivning utan lånelöfte! :)

Detta svar förundras jag dock lite över. Har du missat något i min tråd start? Inget illa menat eller så men jag förstår inte din poäng.

Tycker du vi har för dålig ekonomi?

Har du missat att vi har en bra kontant insats?

Har du läst hela tråden?

Verkar nästan som om du missat massa.

Jag har aldrig sagt att vi ska ge oss in i budgivningen i det här läget vi är nu, tvärt om så skrev jag att det är just det vi är oroliga att vi inte ska hinna.

Och vadå att banken vill vårt bästa? Självklart. Men missade du den delen där jag skrev om våra tidigare lånelöften och budgivningar? Problemet har inte funnits tidigare, utan kom i och med att vår bankman är på semester.

Menar inget otrevligt eller så, bara undrar.
  • Anonym (****)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-06-30 22:41:22 följande:

Tack alla för svaren! Vi verkar ju alla vara övervägande överrens om att detta inte hör till det vanliga.

Jag tror som sagt att denne man sällan har hand om dessa ärenden och därför prickar av någon slags lista.

Vår bankman är borta ett par veckor till, och vi kommer antagligen inte hinna få hans hjälp.

Nu gör vi vårt bästa för att uppfylla dennes krav och går det ej så kommer vi byta bank omgående om vi skulle lyckas hinna få lån i tid. Detta tror jag inte vår egen bankman kommer tycka är kul.

Vi har sökt från annan bank redan och det är i rullning men vi vet ej om vi kommer hinna vänta på deras besked. Därefter kämpar vi på nu.

Detta svar förundras jag dock lite över. Har du missat något i min tråd start? Inget illa menat eller så men jag förstår inte din poäng.

Tycker du vi har för dålig ekonomi?

Har du missat att vi har en bra kontant insats?

Har du läst hela tråden?

Verkar nästan som om du missat massa.

Jag har aldrig sagt att vi ska ge oss in i budgivningen i det här läget vi är nu, tvärt om så skrev jag att det är just det vi är oroliga att vi inte ska hinna.

Och vadå att banken vill vårt bästa? Självklart. Men missade du den delen där jag skrev om våra tidigare lånelöften och budgivningar? Problemet har inte funnits tidigare, utan kom i och med att vår bankman är på semester.

Menar inget otrevligt eller så, bara undrar.
    Nu var det inte jag som skrev det, så jag kanske misstolkar det. Men jag tror hen menar att eftersom det finns risk för fuktskador på huset så vill banken vara säker innan de beviljar lånet. Fuktskador kan bli dyra, och de kanske inte anser att ni har råd att låna mer om det skulle bli en skada.
  • Anonym (Undrar)

Idag fick vi besked från den andra banken, inga problem! Vi har fått lånelöfte och i morgon flyttar vi över allt om våran nuvarande bank inte har nått väldigt bra att komma med!

Undrar lite vad vår bankman kommer säga efter semestern?!

Jag känner mig så glad, och hoppas nu bara att allt går vägen.

Känns lite sorgligt att behöva byta då våran vanlige bankman brukar vara ganska bra i det mesta, men vi tänker inte kasta bort en chans för det!

Denne lite underliga bankman vi drabbats av nu får stå till svars för det om våran i vanliga fall inte tycker vi borde bytt pga detta.

Tack för alla svar!

• Anonym (***)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-07-02 12:15:05 följande:

Idag fick vi besked från den andra banken, inga problem! Vi har fått lånelöfte och i morgon flyttar vi över allt om våran nuvarande bank inte har nått väldigt bra att komma med!

Undrar lite vad vår bankman kommer säga efter semestern?!

Jag känner mig så glad, och hoppas nu bara att allt går vägen.

Känns lite sorgligt att behöva byta då våran vanlige bankman brukar vara ganska bra i det mesta, men vi tänker inte kasta bort en chans för det!

Denne lite underliga bankman vi drabbats av nu får stå till svars för det om våran i vanliga fall inte tycker vi borde bytt pga detta.

Tack för alla svar!

Hejsan!
    Det var ett märkligt förfarande av er nuvarande bank. Normalt sett skriver man in i ett avtal med mäklaren att om allvarliga brister visas vid en besiktning kan man häva köpet och att att köpet är villkorat av att köparen får lån.

Sen tycker jag att du även ska kontakta er bank och meddela ert beslut och varför. Poängtera att ingen av er bekanta varit med om ett liknande bemötande av en bank. Att den renovering som behöver göras, att de hantverkare som behövs finns inom familjen vilken er ordinarie bankman är väl medveten om.
    Ge honom så att säga en lite knäpp på näsan....
  • Stokke

Hör inte av er till er fb bank. Utan flytta över allt lugnt och stilla. Är det en bra bank, så frågar de varför ni flyttade över allt.

Svar på tråden Hur brukar huslån gå till?