• Anonym (Särkullbarn)

Har jag rätt att ärva min pappa?

Ja, som rubriken lyder.....

Jag träffade min pappa första gången när jag var åtta år, han sökte upp mig då, med min mammas goda minne förstås. Jag och pappa träffades sedan regelbundet i många år. Reste ihop, gick i skogen, åkte skidor, åt otaliga middagar på lokal och även hemma hos mig när jag flyttat hemifrån. Jag trodde att det alltid skulle fortsätta så. Men pappa träffade en kvinna som inte accepterade mig och hon lyckades att få honom att sluta träffa mig.

Han bröt aldrig kontakten formellt, vi bråkade inte eller så, han bara slutade höra av sig, slutade svara på mina kontaktförsök. Jag bjöd honom till barnens dop, han svarade inte. Gratulerade inte när han fått reda på att han har barnbarn. Inte visat intresse att träffa sina barnbarn. Från att jag var ca 30 så minskade kontakten snabbt, det är 12 år sedan.

Jag har sökt hans kontakt men jag har inte varit så drastisk som jag kunde varit. Jag kunde ha vaktat utanför hans jobb, hans lägenhet, så att han inte kunde undvika mig, och ställt honom mot väggen, jag gjorde inte det. Jag försökte bara nå honom med brev, mail och sms. Jag ångrar nu att jag inte sökte upp honom även om det skulle varit svårt.

Men, nu har min pappa gått bort. Jag har fått en kopia på hans testamente, där han skriver att frun ska ärva allt och jag inget, han ber också att jag ska avstå från allt arv i all framtid, dvs att jag ska acceptera att jag aldrig någonsin ärver något som varit hans, även när hans änka går bort.

Det är inte juridiskt OK förstås, jag kan kräva min laglott och få ut arv.

Jag vet bara inte hur jag ska göra. Min pappa har brutit med mig. Jag har inte växt upp med honom. Han är min pappa i lagens ögon, men inte längre i praktiken. Är det då OK rent moraliskt att jag ändå hävdar min rätt att ärva?

Jag är varken fattig eller rik, utan mitt emellan. Min pappa hade troligen en del tillgångar, men inte jättestora.

Ni som ser det utifrån, har jag rätt att hävda ett arv gentemot pappas fru, eller ska jag bara acceptera att han har brutit med mig och ge upp krav på arv?

• Svar på tråden Har jag rätt att ärva min pappa?
  • ursula

klart du ska kräva ditt arv, ser ingen anledning att avstå

• SIS79

Du ska absolut kräva din laglott. Det är din rättighet. Det är du som blivit bortvald pga pappans nya fru då därför ska du iaf ha lite plåster på såren.

• OliviaP

Man har som biologiskt barn alltid rätt till laglotten, här i Sverige kan man inte göra ett barn arvlöst.

• Anonym (bitch)

Jag hade gjort det för att jävlas med frugan, eftersom det är uppenbart att det är hon som "skrivit" testamentet och inte din pappa.

• Nixon3

Du skall absolut kräva din laglott.
    Därtill skulle jag klandra, ifråga sätta, testamentet.
    Gå igenom detta extra noga och att de som bevittnat får ställas till svars.
    Såg dom när din far skrev under testamentet, om inte är testamentet ogilltigt.
    Skaffa dig en advokat, det kan vara säkras så för dig.

• Almina

Jag ser inget moraliskt fel alls i att du kräver det arv som är din rätt. Föräldrar har helt enkelt inte den möjligheten att välja bort sina barn i det fallet! Det verkar ju tyvärr som att det är din pappas nya som ligger bakom den brutna kontakten med dig, och antagligen testamentet också. Så om inte annat så skulle jag vilja se till att hon får så lite som möjligt...

Men ha absolut inte dåligt samvete för att kräva din rätt!

• Marione

Du kan få ut allt nu och behöver inte vänta på att änkan ska gå bort. Även om du känner att du personligen inte vill ha pengarna så spara de till dina barn eller skänk de till välgörenhet. Jag hade inte avstått tror jag.

• Anonym (C)

Jag ser inget moraliskt fel i att du skulle kräva ut ditt arv.

• Zeldis

Vänd på det:

Är det moraliskt rätt av din pappa att först svika dig under dina första åtta år (Om det nu var hans val att inte ha kontakt), sedan svika dig igen när han sade upp kontakten, och nu till sist svika dig genom att få dig att få dåligt samvete över att ta emot det arv som du har rätt till?

• Carina 02

Naturligtvis ska du ærva din pappa. Spelar ingen roll vad du har før ekonomi, du har rætt på arvet

Svar på tråden Har jag rätt att ärva min pappa?