Har jag rätt att ärva min pappa?
Ja, som rubriken lyder.....
Jag träffade min pappa första gången när jag var åtta år, han sökte upp mig då, med min mammas goda minne förstås. Jag och pappa träffades sedan regelbundet i många år. Reste ihop, gick i skogen, åkte skidor, åt otaliga middagar på lokal och även hemma hos mig när jag flyttat hemifrån. Jag trodde att det alltid skulle fortsätta så. Men pappa träffade en kvinna som inte accepterade mig och hon lyckades att få honom att sluta träffa mig.
Han bröt aldrig kontakten formellt, vi bråkade inte eller så, han bara slutade höra av sig, slutade svara på mina kontaktförsök. Jag bjöd honom till barnens dop, han svarade inte. Gratulerade inte när han fått reda på att han har barnbarn. Inte visat intresse att träffa sina barnbarn. Från att jag var ca 30 så minskade kontakten snabbt, det är 12 år sedan.
Jag har sökt hans kontakt men jag har inte varit så drastisk som jag kunde varit. Jag kunde ha vaktat utanför hans jobb, hans lägenhet, så att han inte kunde undvika mig, och ställt honom mot väggen, jag gjorde inte det. Jag försökte bara nå honom med brev, mail och sms. Jag ångrar nu att jag inte sökte upp honom även om det skulle varit svårt.
Men, nu har min pappa gått bort. Jag har fått en kopia på hans testamente, där han skriver att frun ska ärva allt och jag inget, han ber också att jag ska avstå från allt arv i all framtid, dvs att jag ska acceptera att jag aldrig någonsin ärver något som varit hans, även när hans änka går bort.
Det är inte juridiskt OK förstås, jag kan kräva min laglott och få ut arv.
Jag vet bara inte hur jag ska göra. Min pappa har brutit med mig. Jag har inte växt upp med honom. Han är min pappa i lagens ögon, men inte längre i praktiken. Är det då OK rent moraliskt att jag ändå hävdar min rätt att ärva?
Jag är varken fattig eller rik, utan mitt emellan. Min pappa hade troligen en del tillgångar, men inte jättestora.
Ni som ser det utifrån, har jag rätt att hävda ett arv gentemot pappas fru, eller ska jag bara acceptera att han har brutit med mig och ge upp krav på arv?