• Anonym (Undrar)

Beter mig som en toffel och flickvän utnyttjar detta

Hejsan!

Jag är varit tillsammans med min flickvän i 6-7 månader. Vi har både haft bra och dåliga stunder, under den senaste tiden har det varit bättre för oss. Men för några månader sedan hade vi en paus och väldigt mycket problem i förhållandet, men vi löste det. Min flickvän är väldigt kontrollerande, vet inte om detta kan komma från hennes sjukdom, då hon har haft allvarlig anorexia. Hon är fortfarande sjuk ?på pappret? men har inga konstiga tankar på mat längre. Hon är min första kärlek och jag har fallit pladask för henne, vilket har lett till att jag alltid velat vara med henne.

Problemet för oss just nu är att hon prioriterar sina intressen så extremt mycket. Att hon ska träffa 2-3 kompisar i veckan, och när hon väl ska träffa dessa kompisar så kan hon inte lova mig att vi kan träffas senare på kvällen, fastän att dom ses från tidigt på morgonen. Hon har också andra viktiga saker som träning, detta prioriterar hon också högt och när hon väl ska träna så kan hon inte vara tillsammans med mig heller, och hon tränar en hel del (kan tilläga att jag är intresserad av träning också). Hennes familj är också extremt viktig för henne och hon vill vara med på allt som dom gör tillsammans, men hon frågar nästa aldrig om jag vill vara med, fastän jag sagt att jag vill. Sedan vill hon också ha egentid. Jobb/skola ska man inte heller glömma.

Detta kanske låter som helt normalt för er, men vad jag menar är att hon inte kan komplettera sina intressen med mig riktigt. Utan när hon ska träffa en kompis så kan inte vi ses på den dagen, när hon ska träna kan vi ofta inte heller ses, och inte heller så ofta med familjen, som tex kalas.
    Jag tycker såklart att det är viktigt att hon har kvar dessa intressen och att hon prioriterar dessa, men det blir ofta inte alls mycket tid kvar för mig. Jag tycker att det ska vara enkelt att ha ett förhållande, att det ska vara självklart att om hon ska träffa en kompis så ses vi senare och sover över, och att jag nästan alltid får vara med på alla saker hennes familj gör (hennes familj har absolut inga problem att jag är med, utan det är mer hon).

Apropå att hon är väldigt kontrollerande så krävs det planering för att kunna ses, och inte att jag bara kommer hem till henne tex 10 på kvällen en torsdag, utan förvarning. Men hon är heller inte så bra på att planera, utan ofta när vi ska planera att träffas så vet hon inte om det går, utan säger mer ?vi får se?. Detta blir väldigt jobbigt för mig, då jag inte riktigt vet om vi kommer att ses eller inte, och detta leder till att jag inte kan planera med vänner.

Att hon prioriterar alla sina intressen så mycket, så MÅSTE jag anpassa mig till dessa, annars ses vi knappt, alltså att jag måste kunna när hon kan. Detta har lett till att jag har blivit en riktig toffel, då jag hoppat över mina intressen för att få träffa henne. Om jag skulle bete mig exakt som hon gör så skulle vi princip aldrig ses. Och det har tyvärr blivit så att hon är van vid detta, att hon vet att jag kommer göra allt för att vi ska kunna ses, så fastän hon inte kan, eller lämnar återbud så vet hon att jag kommer kunna morgonen därpå.

Hon har också en tendens att väldigt lätt lämna återbud, kanske 80 % av återbuden hon lämnar förstår jag mig inte på. Ett exempel kan vara att hon är förkyld, eller lite ont i magen, eller att hon ska göra en liten småsak på förmiddagen som sedan leder till att vi inte kan ses på hela dagen. Hon blir också ofta väldigt trött efter hon jobbat.

Min huvudsakliga fråga till er är hur ni tycker jag kan göra för att sluta vara en sån toffel?
    Alla säger att jag ska bete mig lite mer kallt, och bestämma träffar med vänner istället för henne, och inte låta henne kontrollera mig. Men först och främst så är jag rädd att vårt förhållande skadas då och jag mår heller inte alls bra av att planera in saker så jag inte får träffa henne.

En till fråga, vad tycker ni om att hon inte vill att vi ska vara tillsammans när hon är trött eller lite småsjuk? Alltså inte magsjuka eller liknande. Vi kanske träffas i snitt 3 gånger i veckan, och någon av dessa dagar är ofta bara en kort stund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-02 15:22
    Fick reda på att hon tvivlar över sina känslor för mig. Att hon inte vet om hon vill lösa vårt förhållande. Att hon vill lösa detta själv. Men hon är samtidigt väldigt tveksam, hon säger att hon inte vill göra slut med mig, men att hon inte vet vad hon vill. Jag vet knappt själv vad jag ska skriva då jag inte förstår heller... Men hon tycker vi diskuterar för mycket (tex om att man inte ska lämna återbud och kunna lova saker, samt ge och ta). Hon säger att det inte är jag och att jag är värd en bättre, men jag förstår bara inte varför inte hon kan vara den som är "bättre"??

Hon säger till mig att ALLA känslor finns där, hon är kär i mig, hon längtar efter mig och saknar mig, allt finns! Men hon vet inte om hon orkar (kanske pga anorexin, jag vet inte). Men som sagt, hon svara bara "jag vet inte" på allt jag säger och frågar jag henne vad hon vill så svarar hon inte eller säger "jag vet inte". Hon vet inte alls.

Velig som tusan!!

Förövrigt känner jag mig som en sådan toffel... med kass självkänsla.
  • Svar på tråden Beter mig som en toffel och flickvän utnyttjar detta
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Dags att vända tofflan) skrev 2014-06-30 20:37:23 följande:

Ta det från mig , hon njuter av att toffla dig så du har två val som för mig har funkar 3 gånger tre olika förhållande.

1. Toffla henne smsa mindre låt henne undra vad du gör

2. När hon vill träffas säg att du hade lovat en vän

3. Träffa henne så lite som möjlig

MEN när du är med henne var dig själv om inte extra. Förstår du mig? Funkar det inte gör slut för bokstavligen hon TOFFLAR dig

Jo, låter smart! Jag har tyvärr haft så mycket ledigt den senaste tiden, vilket gör att man längtar extra mycket efter henne! Men nu framöver kommer jag jobba väldigt mycket och måste tänka på annat... kanske värt att testa detta då?
    För just nu saknar man ju henne för mycket för att säga nej till träff tyvärr!
  • Anonym (Undrar)
    Myling skrev 2014-06-30 20:47:15 följande:

Åh, ni har bara varit ihop i 7 månader, inklusive en paus. Ni träffas sällan... Du känner henne inte! Och att förhållandet är så dåligt redan bådar inte gott för fortsättningen...

Är du helt säker på detta? Vi träffas i snitt 3 gånger i veckan, det tycker jag ändå är helt okej när man inte bor tillsammans. Och kan det inte vara så att vi blir starkare tillsammans när vi går igenom dåliga perioder?

Jag ifrågasätter lite bara! har själv ingen aning, första förhållandet!

• Anonym (Undrar)

Är tacksam för alla svar! Någon mer som vill ge sina synpunkter på situationen?

• Anonym (kram på dig)
    Anonym (Dags att vända tofflan) skrev 2014-06-30 20:37:23 följande:

Ta det från mig , hon njuter av att toffla dig så du har två val som för mig har funkar 3 gånger tre olika förhållande.

1. Toffla henne smsa mindre låt henne undra vad du gör

2. När hon vill träffas säg att du hade lovat en vän

3. Träffa henne så lite som möjlig

MEN när du är med henne var dig själv om inte extra. Förstår du mig? Funkar det inte gör slut för bokstavligen hon TOFFLAR dig

Jag håller med om detta. Du gillar ju tjejen och vill kämpa för henne så det bästa för dig är nog inte att göra slut nu. Du har inte kämpat klart liksom, det måste man nog göra för att kunna känna att att "göra slut" är rätt val, om det kommer till det. 

Jag har själv varit i en situation, visserligen helt annorlunda än din men där en förändring behövde ske. Jag var toffeln som väntade på hans sms och alltid undrade vad han gjorde. Sen började jag ta lång tid på mig att svara på sms, verka upptagen, lite kall men inte otrevlig. Emellanåt visade jag att jag brydde mig genom att fråga något. Man vill ju inte stöta bort partnern. Jag fick honom att sakna mig helt enkelt. Det var jättesvårt eftersom allt jag ville var att smsa honom hela tiden, skriva "jag äääälskar ju dig!!" typ haha.(Ska tillägga att jag är lycklig med den killen idag). Men bit ihop, se det som en investering i er relation. När det gått en tid, och hon fortfarande är dryg, alltså om hon inte börjar sakna dig, så är hon nog inte så intresserad och hur du än kämpar kommer det inte funka. Då är det bättre att bryta upp. Eller om du misstänker att det egentligen är hennes sjukdom som spökar kanske du hellre vill se till att hon får hjälp, istället för att dra. 

Hur som helst, du skriver typ att du vill vara där till hennes förfogande när hon väl har tid, du vill inte vara tuff mot henne. Men jag lovar dig att det är det enda som kommer funka, det är nödvändigt i ditt läge. Du har ju försökt med steg ett som är kommunikation. Det funkade inte, då får du spela lite spel för att lösa det. Men se för guds skull till att du inte hamnar i toffel-fällan igen om det löser sig mellan er. Gör om, gör rätt liksom.

All heder till dig, du verkar vara en härlig kille! Hoppas att det löser sig för er.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (kram på dig) skrev 2014-06-30 23:10:54 följande:

Jag håller med om detta. Du gillar ju tjejen och vill kämpa för henne så det bästa för dig är nog inte att göra slut nu. Du har inte kämpat klart liksom, det måste man nog göra för att kunna känna att att "göra slut" är rätt val, om det kommer till det. 

Jag har själv varit i en situation, visserligen helt annorlunda än din men där en förändring behövde ske. Jag var toffeln som väntade på hans sms och alltid undrade vad han gjorde. Sen började jag ta lång tid på mig att svara på sms, verka upptagen, lite kall men inte otrevlig. Emellanåt visade jag att jag brydde mig genom att fråga något. Man vill ju inte stöta bort partnern. Jag fick honom att sakna mig helt enkelt. Det var jättesvårt eftersom allt jag ville var att smsa honom hela tiden, skriva "jag äääälskar ju dig!!" typ haha.(Ska tillägga att jag är lycklig med den killen idag). Men bit ihop, se det som en investering i er relation. När det gått en tid, och hon fortfarande är dryg, alltså om hon inte börjar sakna dig, så är hon nog inte så intresserad och hur du än kämpar kommer det inte funka. Då är det bättre att bryta upp. Eller om du misstänker att det egentligen är hennes sjukdom som spökar kanske du hellre vill se till att hon får hjälp, istället för att dra. 

Hur som helst, du skriver typ att du vill vara där till hennes förfogande när hon väl har tid, du vill inte vara tuff mot henne. Men jag lovar dig att det är det enda som kommer funka, det är nödvändigt i ditt läge. Du har ju försökt med steg ett som är kommunikation. Det funkade inte, då får du spela lite spel för att lösa det. Men se för guds skull till att du inte hamnar i toffel-fällan igen om det löser sig mellan er. Gör om, gör rätt liksom.

All heder till dig, du verkar vara en härlig kille! Hoppas att det löser sig för er.

Tack så jättemycket för svaret!

Jo det du skriver låter vettigt, jag får ta tag i detta och sedan se vad som händer!
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2014-06-30 18:17:21 följande:
    Jo, detta kan vara ett bra sätt. Just nu beter jag mig som en toffel då det är hon som säger vilka dagar hon kan, så får jag anpassa mig till detta. Dock blir det svårt att hitta dagar som är "våra" då jobbschemat ser väldigt olika ut, alltså att det inte finns specifika dagar då båda kan. Och när inte detta går så är vi tillbaka på ruta 1, att hon säger vilka dagar hon kan, så får jag anpassa mig...
    Även om era jobbcheman ser olika ut så skall hon har likvärdiga KRAV på sig att anpassa sig också. Det skall aldrig aldrig gå en väg.

Så lägg ned och ursäkta bort din flickväns pissiga och omogna beteende mot dig som du sitter och gör upprepat.
    Ställ krav att ni går igenom era almanackor och kräv att hon skall även kunna anpassa sig, annars så få hon se sig om efter en ny kille hon kan hunsa och behandla som en dörrmatta.

Den första frågan man skall ställa är om hon verkligen älskar dig och är kär i dig egentligen. För vad hon säger och hur hon beter sig säger inte samma sak då hon hela tiden bort prioritera dig och behandlar dig som just en dörrmatta. Det är inte kärlek det är utnyttjande och eventuellt att använda som "skryt över att man har en pojkvän" för att det skall "se bra ut i andras ögon".

Den andra frågan man ska ställa är också varför du anser att det skall vara värt att bli behandlad som en dörrmatta bara för att det är ditt första förhållande? Anser inte du att du har bättre värde än så o m dig själv? Om inte så kan jag rekommendera att du säker upp en psykolog som hjälper dig att stärka din självkänsla en hel del så att du inser att du har mer värde än en dörrmatta.

Ursäkta hårda tonerna men efter att läst tråden så kanske man skall sluta att använda silkesvantar mot dig, och skriva kallhammrad brutalt rakt på sak, för att få dig att vakna upp lite. (Hoppas jag ialf att du gör)

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • tingeling95

Om Ni inte bor ihop utan i varsin lägenhet, så tycker jag att 3 av veckans 7 dagar verkar "lagom" att träffas på. Om hon vill träffa vänner samt ha egentid i sitt eget hem plus sköta om sitt hem med allt vad det innebär. Om hon träffar Dig 3 dagar i veckan, träffar vänner 2 dagar så har hon 2 dagar/kvällar då hon kan vara själv och landa,göra vad hon vill i sitt eget hem som att ta ett bad, läsa en bok m.m.Och hemmet måste ju skötas om som sagt var med städ, tvätt och annat..
    Egentid behöver ju alla.Däremot så tycker jag det är fel av henne att lämna återbud så som hon gör.
    Gör upp dagar när ni ska träffas beroende på hur ni arbetar osv
    jag tycker det hör till vanlig hänsyn att man inte kommer över klockan 22 på kvällen oavsett om man är tillsammans eller inte.
    Mår den andra partnern dåligt och vill träffas, absolut"
    Annars så ser inte jag någon anledning till att Du ska gå över till henne klockan 22 på kvällen.Känns ju som att Du "kollar" henne då.

• Sarakechi

Är din flickvän 14 år? Jag hade dumpat henne, orka slösa energi på någon som totalratar en?

• Anonym (Undrar)
    EnAnonumius skrev 2014-07-01 13:35:36 följande:

Även om era jobbcheman ser olika ut så skall hon har likvärdiga KRAV på sig att anpassa sig också. Det skall aldrig aldrig gå en väg.

Så lägg ned och ursäkta bort din flickväns pissiga och omogna beteende mot dig som du sitter och gör upprepat.

Ställ krav att ni går igenom era almanackor och kräv att hon skall även kunna anpassa sig, annars så få hon se sig om efter en ny kille hon kan hunsa och behandla som en dörrmatta.

Den första frågan man skall ställa är om hon verkligen älskar dig och är kär i dig egentligen. För vad hon säger och hur hon beter sig säger inte samma sak då hon hela tiden bort prioritera dig och behandlar dig som just en dörrmatta. Det är inte kärlek det är utnyttjande och eventuellt att använda som "skryt över att man har en pojkvän" för att det skall "se bra ut i andras ögon".

Den andra frågan man ska ställa är också varför du anser att det skall vara värt att bli behandlad som en dörrmatta bara för att det är ditt första förhållande? Anser inte du att du har bättre värde än så o m dig själv? Om inte så kan jag rekommendera att du säker upp en psykolog som hjälper dig att stärka din självkänsla en hel del så att du inser att du har mer värde än en dörrmatta.

Ursäkta hårda tonerna men efter att läst tråden så kanske man skall sluta att använda silkesvantar mot dig, och skriva kallhammrad brutalt rakt på sak, för att få dig att vakna upp lite. (Hoppas jag ialf att du gör)

Det är bra att du är rak, och jag tar åt mig!

Vad jag menat med första förhållandet är att jag inte "vet" hur det ska fungera, jag har inget att jämföra med. Och jag tycker inte man ska kunna skylla på hennes beteende, då när jag ringde anorexienheten så förstår inte ens experterna där varför hon håller på som hon gör. Då hon inte har ätstörningar längre (vad jag vet).
  • Anonym (Undrar)
    tingeling95 skrev 2014-07-01 15:37:08 följande:

Om Ni inte bor ihop utan i varsin lägenhet, så tycker jag att 3 av veckans 7 dagar verkar "lagom" att träffas på. Om hon vill träffa vänner samt ha egentid i sitt eget hem plus sköta om sitt hem med allt vad det innebär. Om hon träffar Dig 3 dagar i veckan, träffar vänner 2 dagar så har hon 2 dagar/kvällar då hon kan vara själv och landa,göra vad hon vill i sitt eget hem som att ta ett bad, läsa en bok m.m.Och hemmet måste ju skötas om som sagt var med städ, tvätt och annat..

Egentid behöver ju alla.Däremot så tycker jag det är fel av henne att lämna återbud så som hon gör.

Gör upp dagar när ni ska träffas beroende på hur ni arbetar osv

jag tycker det hör till vanlig hänsyn att man inte kommer över klockan 22 på kvällen oavsett om man är tillsammans eller inte.

Mår den andra partnern dåligt och vill träffas, absolut"

Annars så ser inte jag någon anledning till att Du ska gå över till henne klockan 22 på kvällen.Känns ju som att Du "kollar" henne då.

Hon bor med föräldrar. Visst är 3 dagar normalt, det tycker jag också. Jag dumma jobbtider ibland, vilket gör att jag inte kan ses före kl 9-10 på kvällen. Hon jobbar normalpass istället 10-18 alltså. Så ibland måste vi ses sena kvällar, iallafall på vardagar.
Svar på tråden Beter mig som en toffel och flickvän utnyttjar detta