Inlägg från: Anonym (den nya kvinnan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (den nya kvinnan)

Rädd för sambons ex

Hej alla
    Vill verkligen ha lite goda råd och pepp.
    Lite kort om min situation: jag har ett bonusbarn och sambo. Känner verkligen att det här är mannen i mitt liv och jag har dessutom en väldigt stark kärlek för och bra relation med barnet. Vill dock inte ge specifia detaljer om ålder osv då jag vet att min sambos ex, åtminstone förr, brukar läsa på Familjeliv.
    Vi bor hyfsat nära, i samma ort, som biomamman för att överlämningar och skola ska fungera så bra som möjligt. Jag har inte tagit upp detta med min karl ännu men jag känner verkligen att jag snart inte står ut.
    Hans ex är extremt manipulativ. Hon sparar ALLT och spelar in varenda samtal. Vi har blivit anmälda av soc av henne pga lösa påhopp baserade på ett sms taget ur sin kontext osv Allt för att göra min sambos liv så surt som möjligt i någon slags hämnd för att han har en ny kärlek. Soc har varje gång lagt ned utan att göra utredning.
    Hon försöker styra min sambo med en massa olika förhållningsregler för barnet (som hela tiden ändras så han adrig kan göra "rätt"). Innan vi blev sambos försökte hon förbjuda honom att låta barnet träffa mig.
    Till saken hör att han nyligen har börjat sga ifrån till henne. Att hon inte kan bestämma över våra liv osv. Detta har givetvis triggat henne ännu mer och varje vecka kommer nya hot om anmälningar, att hon ska gå under jorden med barnet osv. Jag är orolig att hon ska flippa helt och göra något riktig dumt. Under deras förhållande misshandlade hon även min sambo, både psykiskt och fysiskt, vilket har gjort att de ttagit flera år för honom att orka stå emot henne.
    Vi har pratat om han ska ansöka om ensam vårdnad, då hon uppenbarligen är psykiskt instabil och använder barnet i känslomässig utpressning, men vi är båda oroliga att det ska få henne att göra allvar av hoten att flytta till hemlig ort och ta barnet med sig eller bli våldsam.

Blev väldigt långt det här. Kan någon ge något råd i en sådan här situation?

• Svar på tråden Rädd för sambons ex

Visst är det sjukt att de orkar hålla på?? Hon ger aldrig upp liksom.

Jag försöker hålla mig undan. Träffar aldrig henne, förutom när vi varit på soc-samtal. Jag undviker att svara i telefon för att inte riskera att behöva prata med henne. Jag har tillomed slutat att lämna huset ensam då jag är rädd att råka träffa henne typ i mataffären.

Och ja, eftersom de har barn ihop så känns det lite hopplöst. Jag vill ju bara att hon ska försvinna från vårt liv!

Mm jag står ut (knappt) för tillfället. Men jag hoppas att vi kan flytta längre bort då barnet är lite äldre.

Och ja, det var min sambos livs största misstag! En annan sak jag tänker ibland (men inte säger högt) är jag nästan kan "hoppas" att hon verkligen går över gränsen, och som vi kan bevisa rent juridiskt, någon gång så vi kan få ensam vårdnad och kontaktsförbud... Barnet förtjänar bättre än en sådan mamma.

En annan undran är om jag skulle ha något att säga till om om vi skulle gifta oss? Att jag blir officiell styvförälder? Vi har varit förlovade ganska länge och jag vill verkligen dela mitt liv med honom, men vi har inte kän att det är roligt med bröllop när allt runt omkring är kaos...

Irrationell rädsla? Ja, min sambo är en underbar pappa. Omtänksam, generös och kärleksfull. Jag hade gärna skaffat 10 barn med honom (men kan inte få barn av medicinska skäl)
    Hon är inte orolig för barnet utan vill psyka min sambo. Det har hon själv sagt, att hon ska göra vårt liv till ett helvete.
    Hon är våldsam och psykiskt labil. Min sambo var fast i ett nedbrytande förhållande i många år innan han kom därifrån, dock med knäckt psyke och ett antal frakturer.

Hade du ifrågasatt om rädslan var rationell om exet var en man?? Det FINNS kvinnliga psykon som misshandlar lika illa som somliga män. Även om det är tabu att prata om..

Vill inte avslöja min identitet genom att ge detaljer (som hur länge vi varit förlovade etc). Men vi har varit sambos i drygt tre år, tillsammans i drygt fem.

Vi jobbar båda två kontorstid med flex, så vi åker tillsammans till och från jobbet. Men handla gör jag inte ensam. Ja, kanske överdriven rädsla, men jag har ångestproblem sedan tidigare som inte direkt blir bättre om jag skulle se henne.

Självklart tycker min sambo att det hela är ett stort problem! Han mår sämre än jag av situationen eftersom det är han som måste ha regelbunden kontakt med henne pga barnet.

Svar på tråden Rädd för sambons ex