Rädd för sambons ex
Hej alla
Vill verkligen ha lite goda råd och pepp.
Lite kort om min situation: jag har ett bonusbarn och sambo. Känner verkligen att det här är mannen i mitt liv och jag har dessutom en väldigt stark kärlek för och bra relation med barnet. Vill dock inte ge specifia detaljer om ålder osv då jag vet att min sambos ex, åtminstone förr, brukar läsa på Familjeliv.
Vi bor hyfsat nära, i samma ort, som biomamman för att överlämningar och skola ska fungera så bra som möjligt. Jag har inte tagit upp detta med min karl ännu men jag känner verkligen att jag snart inte står ut.
Hans ex är extremt manipulativ. Hon sparar ALLT och spelar in varenda samtal. Vi har blivit anmälda av soc av henne pga lösa påhopp baserade på ett sms taget ur sin kontext osv Allt för att göra min sambos liv så surt som möjligt i någon slags hämnd för att han har en ny kärlek. Soc har varje gång lagt ned utan att göra utredning.
Hon försöker styra min sambo med en massa olika förhållningsregler för barnet (som hela tiden ändras så han adrig kan göra "rätt"). Innan vi blev sambos försökte hon förbjuda honom att låta barnet träffa mig.
Till saken hör att han nyligen har börjat sga ifrån till henne. Att hon inte kan bestämma över våra liv osv. Detta har givetvis triggat henne ännu mer och varje vecka kommer nya hot om anmälningar, att hon ska gå under jorden med barnet osv. Jag är orolig att hon ska flippa helt och göra något riktig dumt. Under deras förhållande misshandlade hon även min sambo, både psykiskt och fysiskt, vilket har gjort att de ttagit flera år för honom att orka stå emot henne.
Vi har pratat om han ska ansöka om ensam vårdnad, då hon uppenbarligen är psykiskt instabil och använder barnet i känslomässig utpressning, men vi är båda oroliga att det ska få henne att göra allvar av hoten att flytta till hemlig ort och ta barnet med sig eller bli våldsam.
Blev väldigt långt det här. Kan någon ge något råd i en sådan här situation?