Rädd för sambons ex
Hej, jag är lite på "andra sidan" här.
Mitt ex spelar in samtal och härjar på utav bara helvete. (liknande din)
Han har nu upptäckt att han inte kan "skada" oss genom att hålla på... med hot osv. han använder nu det mer "effektiva" vapnet - barnet.
Jag som då är bio-förälder anser att jag har ansvaret att "ta hand om" detta.
Min fästman är inte oinformerad - han vet mycket väl vad som händer.
Men fakta är - han kan inget göra - han är inte bio-förälder.
Ang. inspelade samtal - jag vaktar min tunga så gott jag bara kan.
När han sedan kommer med "jag har det inspelat" kontrar jag enkelt med _-ja men lyssna på det så du får höra vad du faktiskt säger!
Jag informerar socialtjänsten att han spelar in samtalen(vilket han själv erkänner för dem)
De är inte tappade bakom en vagn - utan har förståeelse för hur obehagligt det är.
Mitt ex har börjat spela upp för vår son - väl utvalda bitar av samtalen....
Detta FÅR han/hon inte göra. Det kan DU anmäla i sånna fall. (om barnet själv berättar om det)
Du kan be din sambo att kontakta familjerätten. De brukar kunna bromsa upp oresonliga krav.
Om din sambos ex nu är väldigt mån om att hålla sitt sken uppe inför socialtjänsten - så kommer nog detta fungera.
Att kunna lätta på ängslan och det dåliga måeendet från att allt blir sparat och inspelat i kontakt med denna människa - håll huvudet högt - gör allt i din makt för att kunna vara stolt för det du säger/skriver. Eller helt neutral.
Du ska inte behöva ha kontakt med henne alls. Detta borde din partner skydda dig ifrån.
Men i vissa situationer.. ja jag vet.
Tänk på att det hon gör - faktiskt reflekterar illa på henne - och inte dig.
hoppas detta kan hjälpa lite.