• Anonym (jag har tagit slut)

Inget blev som tänkt... :(

Fick mitt tredje barn för 3 månader sedan. Sedan dess har livet varit kaos. Bebisen är minst sagt high maintainance.. Ammar varannan timme dagtid, var fjärde timme nattetid.

Tål ingenting. Jag lever på ris, potatis, rent kött (kyckling, köttfärs osv). Allting annat - Mjölkprotein, ägg, fisk, gluten, all dricka bortsett vatten - leder till stora reaktioner. Det går då åt 20-25 bajsblöjor på 1 dygn. Skrik i timmar. Kräkningar. Det gör givetvis att jag numer avskyr att amma. Har prövat Althera, Nutramigen, Profylac mfl. Dels så verkar flaskan som så inte riktigt fungera (ja jag har testat ett tiotal olika) och vi har testat nappar med flera olika. Och dels så blir reaktionerna värre, extrema och jag återgår då till bröstet...

Bebisen kan inte ligga själv, aldrig någonsin, nada. Om jag lägger ner bebis så sover han max 5-10 minuter. Det fungerar att ligga på axeln, iallafall ibland. Jag kan inte gå på toaletten, inte ens nattetid, för då skriker bebis. Laga mat får jag göra snabbt och med en hand - vilket inte alltid är så lätt eftersom jag också fått karpaltunnelsyndrom. (höger hand domnar bort, tappar styrka, tappar saker och har jävligt ont i den).

På vardagarna är jag själv med detta. Pappan är hemma fredag till söndag. Han kan inte ta ut föräldraledighet av olika anledningar. 5-åringen har plötsligt blivit bebis igen också. Trotsar, skriker, bråkar, vaknar på nätterna och kissar i sängen till och från. Min syster är här så ofta hon kan för att ta bebis en stund, men hon har jobb och själv barn.

Jag orkar snart inte längre.

• Svar på tråden Inget blev som tänkt... :(
  • Anonym (hållut)

Låter hemskt jobbigt! ända råd jag har är att vara två hemma, så att en kan ta hand om bebisen och avlasta med de andra barnen och hemmet. Du kan få sjukskrivning så att din man kan vara föräldraledig om han inte har semester ännu.

• kampfisken

Vilken tuff start ni fått!
    Har du provat att koppa honom istället för att ge flaska?

• Myling

Oj vad jobbigt!

Vilka slags sjalar och selar, och positioner i dem, har du provat?

• Anonym (jag har tagit slut)
    Anonym (Stackare) skrev 2014-06-30 10:06:10 följande:

Neocate ska vara fritt från sånt som ger allergiska reaktioner. Du kan blanda med bröstmjölk i början för att vänja mot smaken. Du har säkert provat det mesta...Mata i sömnen fick vår strulpelle att ta flaskan.

Det kan ju vara allergi mot sånt som finns runtomkring. Ägg exempelvis, räcker med att det finns i kylskåpet för att fördärva för ett kraftigt allergiskt barn. Tyvärr tas man inte på allvar med en tremånaders med körig mage.

Okej. Den sorten har jag inte ens hört om. Ska pröva!

Tangent skrev 2014-06-30 11:19:08 följande:

Du har det väldigt tufft. Finns det ingen möjlighet för din man att vara hemma (t ex semester, sjukskrivning av dig så att mannen måste vara f-ledig) så att han kan ta hand om de stora barnen?
    Har du fått träffa specialst på barnallergi? Om inte kräv att få göra det. Detta ska din man ordna med.

Nej. Han jobbar i annan kommun långt bort i veckorna (han sover alltså inte ens hemma då mer än max 1 natt extra i veckan. blir för långt att resa). Han har 2 veckor ledigt 9 juli - 23 juli, sen jobb igen. Jag är btw redan sjukskriven och tar inte ut någon föräldraledighet. 

kampfisken skrev 2014-06-30 11:25:04 följande:

Vilken tuff start ni fått!
    Har du provat att koppa honom istället för att ge flaska?

Japp. Han fattar inte grejen utan sätter mest i halsen och spottar, kräks upp det.

Myling skrev 2014-06-30 11:25:27 följande:

Oj vad jobbigt!

Vilka slags sjalar och selar, och positioner i dem, har du provat?

Har testat babybjörnsele, ergonomisk sjal och ringsjal. Både liggande och sittande i grodposition. Det blir mest en kort stund lugn. Ligga över axeln med tryck mot magen fungerar bäst. Har även värmt vetekudde lite och lagt honom på mage över den vid några tillfällen och då fått fria händer några få minuter extra....

• Anonym (Kram!)

Du har säkert testat, men att bära honom "tiger in the tree hold" Illa dock med din högra arm, men att du bär med den vänstra? Vår minsting hade mycket lugnare mage när jag bar henne i denna position.

Sedan tycker jag mig tyda en rätt osympatisk BVC- personal....du behöver ju all hjälp och avlastning du bara kan få.

• Myling

Det låter som du tänkt på det mesta. Vilken tur för dina barn att de fick dig som mamma!

Jag har inga bra tips förutom att om du är sjukskriven nu måste ju någon annan vata föräldraledig. Pappan verkar ju närmast till hands, men det kanske går att föra över till någon annan person också?

• Anonym (??)

Puh, tack att jag är singel.....

• LitenGrön

Det låter helt omänskligt jobbigt, förstår verkligen att du är på väg att gå under.
    Jag undrar först och främst varför din man inte kan vara hemma? Om du faktiskt är sjukskriven i nuläget är det ingen som förväntar sig att du skall klara av att ta hand om tre barn. M a o har du antingen rätt till förskola när din partner arbetar, eller så får någon annan vara hemma och ta hand om barnen. Om din partner verkligen inte kan, så kanske en del av föräldraledigheten kan föras över till någon annan?
    F ö borde BVC ta dig på mycket större allvar och se till att komma med lite konkreta förslag. Det är omöjligt att själv försöka resonera sig fram till bra lösningar när hjärnan är mos pga sömnbrist. 

Det finns mycket som vi skulle kasta ifrån oss om vi inte vore rädda för att andra skulle plocka upp det.
  • Anonym (?)

Vadå "Pappan kan inte ta ut föräldraledighet" ? Det du beskriver är helt ohållbart. Du är redan sjukskriven. Blir du sjukare och t.ex. i behov av sjukhusvård vad ska ni göra då? Få barnen placerade? Inget jobb är värt detta! Varför kan han inte vara pappaledig och du sjukskriven?

• AnnaSthlm
    Anonym (?) skrev 2014-07-01 09:42:14 följande:
    Vadå "Pappan kan inte ta ut föräldraledighet" ? Det du beskriver är helt ohållbart. Du är redan sjukskriven. Blir du sjukare och t.ex. i behov av sjukhusvård vad ska ni göra då? Få barnen placerade? Inget jobb är värt detta! Varför kan han inte vara pappaledig och du sjukskriven?

Håller faktiskt med här. Det brukar lätta när barnet är 3-4 månader och det måste gå att han tar fl som nödlösning. Han lär behöva göra det även om du hamnar på sjukhus pga utmattning eller akut psykos. Vi kvinnor är lite för duktiga lite för länge ibland. Önskar dig all styrka!
  • Limaliie

I det här läget måste ju pappan ta ut förldrarledighet! Situationen är ju ohållbar på alla sätt och vis och ni behöver vara två.

• Anonym (Po)

Du måste sluta amma, detta håller inte... =(

• Anonym (Försökt)
    Anonym (Po) skrev 2014-07-01 18:57:11 följande:

Du måste sluta amma, detta håller inte... =(

TS har redan försökt sluta amma med bebis tål inte de ersättningar hon fått.
  • Anonym (Samma!)

Som "Anonym (Stackare) " skriver be att få Neocate LCP den innhåller ingen mjölk alls, vilket de andra mjölkersättningarna gör. Dom andra är billigare och är processade så att proteinet är sönderslaget. Läkarna skriver oftast ut de andra för dom är mycket billigare och det är vanligt att dom ska fungera. Är barnet väldigt känslig som mitt var fungerar inte dom alls utan måste ha Neocate LCP.

Håll ut, för det tar ca 2 veckor innan proteinet lämnar kroppen.

Vet hur du har det. Det känns som man håller på och blir tokig. Försök att be någon anhörig/vän om hjälp.

Förlita er inte på BVC. Dom är bara bra på att väga, mäta, ge vaccinationssprutor och lättre vanliga råd. Be att få komma till en barnläkarmottagning. Jag fick höra att man bara har prickar på magen ifall man är mjölkproteinallergisk - What?! NOT!

KRAM!

• Indianica

Håller med sluta amma och sedan bär i bärsjal/sele även om han gnölar/skriker, du kanske kan ha öronproppar i värsta fall, men jag skulle tro att han efter ett tag lungnar ned sig och somnar av att bli buren.

Vet hur det är, hade själv en son med magtrassel och satt t.om med honom i famnen när jag bajsade....men han bodde i bärsele annars. Även om de när man bär dem uttrycker att det gör ont i magen, öronen eller whatever så får de närhet de behöver. Allt fysiskt fel måste uteslutas på honom.Kolla med dr. öron, mage och annat som kan vara fel.

• Anonym (Stackars dig)

Har ni kollat så det inte är reflux, mitt ena barn hade kraftig reflux och bara skrek kräktes upp det mesta och växte dåligt.

Svar på tråden Inget blev som tänkt... :(