Meningsfull present
Hej!
Jag satt och funderade lite här ikväll och skulle vilja ha lite input på mina tankar.
Jag vill gärna lära mina barn om solidaritet och om hur olika levnadsvillkoren ser ut runt om i världen. I det syftet tänkte jag att ett sätt att göra det kan vara att till födelsedagar och jul när barnen får en massa presenter också ge dem en present av den typen som många biståndsorganisationer har nuförtiden, där man t.ex. kan köpa ett vaccinationspaket, näringsersättning, leksaker, sagoböcker etc. till barn i svåra situationer. Jag tänker att det skulle vara något återkommande som man ger varje år till varje barn. Tror ni att det är en bra idé?
Än så länge har jag bara en bonus som är fem år och jag funderar på om det är för tidigt att ge hen en sådan present och hur man bäst förklarar varför man gör det. Att man vill lära barnet att alla barn inte har det lika bra som vi och att det är viktigt att försöka hjälpa dem som har det sämre ungefär. Kommer det att fungera för en femåring eller kommer det bara att vara en konstig tråkig present?
Tankar och andra idéer mottages gärna