• rainbowunicorn

Meningsfull present

Hej!

Jag satt och funderade lite här ikväll och skulle vilja ha lite input på mina tankar.

Jag vill gärna lära mina barn om solidaritet och om hur olika levnadsvillkoren ser ut runt om i världen. I det syftet tänkte jag att ett sätt att göra det kan vara att till födelsedagar och jul när barnen får en massa presenter också ge dem en present av den typen som många biståndsorganisationer har nuförtiden, där man t.ex. kan köpa ett vaccinationspaket, näringsersättning, leksaker, sagoböcker etc. till barn i svåra situationer. Jag tänker att det skulle vara något återkommande som man ger varje år till varje barn. Tror ni att det är en bra idé?

Än så länge har jag bara en bonus som är fem år och jag funderar på om det är för tidigt att ge hen en sådan present och hur man bäst förklarar varför man gör det. Att man vill lära barnet att alla barn inte har det lika bra som vi och att det är viktigt att försöka hjälpa dem som har det sämre ungefär. Kommer det att fungera för en femåring eller kommer det bara att vara en konstig tråkig present? 

Tankar och andra idéer mottages gärna Glad

• Svar på tråden Meningsfull present
  • hallontroll
    rainbowunicorn skrev 2014-06-29 23:27:09 följande:

Hej!

Jag satt och funderade lite här ikväll och skulle vilja ha lite input på mina tankar.

Jag vill gärna lära mina barn om solidaritet och om hur olika levnadsvillkoren ser ut runt om i världen. I det syftet tänkte jag att ett sätt att göra det kan vara att till födelsedagar och jul när barnen får en massa presenter också ge dem en present av den typen som många biståndsorganisationer har nuförtiden, där man t.ex. kan köpa ett vaccinationspaket, näringsersättning, leksaker, sagoböcker etc. till barn i svåra situationer. Jag tänker att det skulle vara något återkommande som man ger varje år till varje barn. Tror ni att det är en bra idé?

Än så länge har jag bara en bonus som är fem år och jag funderar på om det är för tidigt att ge hen en sådan present och hur man bäst förklarar varför man gör det. Att man vill lära barnet att alla barn inte har det lika bra som vi och att det är viktigt att försöka hjälpa dem som har det sämre ungefär. Kommer det att fungera för en femåring eller kommer det bara att vara en konstig tråkig present? 

Tankar och andra idéer mottages gärna

Jag tycker att det är en jättebra ide , så länge barnet också får presenterna som önskar sig.
  • hallontroll

Presenterna hon eller han önskar sig ska det stå.

• Orcha

Börja gärna att med enkla historier berätta om hur andra har det.
    Jämför på ett sjysst sätt om skillnaderna. 
    Det sätter igång saker men pusha inte empatin hos så unga.
    Förklara hellre hur du tänker runt att ge mindre förmedlade istället för att ta ifrån honom sin "present" för att ge bort till nån som han inte träffat.
    Inom sinom tid kommer tankarna ikapp och när han är mogen så kommer han kanske att vilja ge bort sina saker ändå.
    Inte sin present men saker han inte använder eller tror att andra barn blir gladare av.

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • rainbowunicorn
    hallontroll skrev 2014-06-29 23:30:05 följande:

Presenterna hon eller han önskar sig ska det stå.

Ja, barnet kommer förstås att få "vanliga" presenter också.
  • Tedrickare1

Jag och min mamma packade en låda med makaroner, kakor, några leksaker, samt en massa, massa annat och skickade iväg till bättre behövande.

Vet inte om man fortfarande kan göra så? För det är ju att verkligen vara delaktig och sätta sig in i det hela.

Annars är ett tips att låta barnet rensa lite bland gamla kläder, böcker, filmer och leksaker och skänka till typ Myrorna eller liknande. Då är man ju också delaktig på ett mer aktivt sätt. Jag tror att det är bättre och mer lärorikt än att exempelvis ge bort en get - en get man aldrig får se till en kvinna man inte ens vet om hon existerar.

• victory tilly

Vi brukar ge pengar till Frälsningsarmén när de står med sina bössor, köper hemlösas tidning ibland osv. Inte någon speciell dag, utan när vi har kontanter på oss och det råkar stå någon där. Då kan man enkelt berätta att farbrorn från Frälsis ger pengarna till nån som inte har pengar till mat tex. Mycket viktigt att lära barn empati och förstå att det inte ser likadant ut överallt.

• mammalovis

Just födelsedagar och jul känns det som att den "presenten" ändå inte kommer märkas bland alla andra. Jag hade istället valt att skaffa ett fadderbarn som barnet kan följa. Det kostar inte mer än 2400 kr per år. Betalar man något mer får man ännu högre skattereduktion tror jag, om nu det har betydelse.

Jag har haft fadderbarn i drygt 10 år tror jag. Det första från 8 tills hon blev för gammal och nu har vi påbörjat ett yngre barn att följa, då vi har två småbarn på 1 och 3,5 år. Jag tror barnet var fött på några månader när jämfört med min yngsta. Då får vi ju ett kort på henne varje år och jag tror det är halvårsrapport. Med detta barn var bakgrundsinformationen mindre om varför hon bor med fosterfamilj.

En del väljer ju även att besöka sitt fadderbarn, det finns ju i de Baltiska länderna också.

• Tedrickare1
    rainbowunicorn skrev 2014-06-29 23:27:09 följande:

Hej!

Tankar och andra idéer mottages gärna

Jag glömde säga att du även måste förklara VARFÖR vi har sådana olika levnadsvillkor.

Och jag antar att du känner till anledningen?

Det är "tack vare" att de har det så fattigt i bl a Afrika, som vi kan ha det så jäkla bra som vi har det här. Resurserna räcker inte till alla. Så tänk på det, barn, när ni inte äter upp maten! Tänk då på de fattiga barnen i Afrika! Här äter vi ihjäl oss, där svälter de ihjäl.

Jag håller med "mammalovis"; skaffa ett fadderbarn istället. Det blir mer verkligt.
  • rainbowunicorn
    mammalovis skrev 2014-06-30 09:59:38 följande:

Just födelsedagar och jul känns det som att den "presenten" ändå inte kommer märkas bland alla andra. Jag hade istället valt att skaffa ett fadderbarn som barnet kan följa. Det kostar inte mer än 2400 kr per år. Betalar man något mer får man ännu högre skattereduktion tror jag, om nu det har betydelse.

Jag har haft fadderbarn i drygt 10 år tror jag. Det första från 8 tills hon blev för gammal och nu har vi påbörjat ett yngre barn att följa, då vi har två småbarn på 1 och 3,5 år. Jag tror barnet var fött på några månader när jämfört med min yngsta. Då får vi ju ett kort på henne varje år och jag tror det är halvårsrapport. Med detta barn var bakgrundsinformationen mindre om varför hon bor med fosterfamilj.

En del väljer ju även att besöka sitt fadderbarn, det finns ju i de Baltiska länderna också.

Ja, fadderbarn har jag också funderat på. Jag har själv ett fadderbarn som jag haft länge och jag pratade faktiskt nyligen med min sambo om att skaffa ett till fadderbarn i samma ålder som bonusen så att de kan följas åt. Det blir nog mer konkret då att de är lika gamla men att deras liv ser väldigt olika ut och man har en utgångspunkt när man pratar om varför det ser ut som det gör.

Tack för alla råd och tankar!
  • yanni

Låt honom vara med o bestämma vad ni ska skicka ner till de behövande barnen, tror de är roligare än att få ett kort där de bara står att ni skickat iväg det.

• VilkenLycka

Jag har tre barn 2-9 år. Jag hade hellre låtit dem välja en sådan gåva som så att säga är från dem till någon som har det svårt istället för att de skall få en present som inte är till dem. De behöver eg. inte heller veta att pengarna tas från deras presentkassa. Men att få lära sig att inte alla har det lika bra som vi och att få hjälpa andra är viktigt.

• Tow2Mater
    Tedrickare1 skrev 2014-06-29 23:43:17 följande:

Jag och min mamma packade en låda med makaroner, kakor, några leksaker, samt en massa, massa annat och skickade iväg till bättre behövande.

Vet inte om man fortfarande kan göra så? För det är ju att verkligen vara delaktig och sätta sig in i det hela.

Ja, Hoppets Stjärnas julpaket. (De har detta infor varje jul, men man måste tänka på det ganska tidigt, de skickas ju iväg for att kunna oppnas på julen.) Kolla Hoppets Stjärnas hemsida.
Svar på tråden Meningsfull present