• EssEss

Inskolning på förskola

Dottern ska börja förskolan i slutet av augusti, hon kommer då vara 1 år och 3 månader gammal. Jag har inte varit speciellt orolig för det tidigare men nu börjar jag känna mig smått nervös och tusen frågor snurrar i mitt huvud. Tänkte ringa förskolan, men ni kanske har lite kloka svar här. :)

Inskolningen, hur har det varit för er ? Hur många dagar/veckor var ni med barnen i början innan ni lämnade dom ensamma ?

Ni som tog ut föräldrapenning, hur många dagar tog ni ut ? Tycker det är jättesvårt att veta så här i förväg. Föräldrapenningen är ju en sak, den kan man väl anmäla i efterhand. Värre känns det med jobbet, dom vill ju veta om man ska jobba eller inte..

Vi fick beskedet om plats för några månader sen, det står att platsen gäller från den 20 augusti. Är det datumet man börjar skola in? Vet ni om man kan skjuta på det några dagar?

Borde vi inte få hem någon form av information om hur det går till vid inskolningen eller är det meningen att vi bara ska gå dit det datumet? Fick ni någon information och i så fall hur långt innan?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Inskolning på förskola
  • mammalovis

Då syrran går på samma förskola frågade vi helt enkelt. De kommer skicka ut en välkomstlapp till hösten med tider.

Här har vi en timma första dagen och två timmar de andra 4. Ofta brukar föräldern kunna gå och ta en fika i personalrummet andra-tredje dagen beroende av hur barnet är och lämna i slutet av veckan, men allt är ju beroende av barnets personlighet. En del barn seglar in och leker, andra sitter tryggast i förälderns knä. Barnet börjar inskolningen det datum som står. Sedan finns det förskolor där förälder är med hela dagen, så du behöver höra på den aktuella förskolan.

Ett tips är att ni redan nu har börjat vänja barnet med andra människor i större grupp och kanske haft barnvakt.

Mitt första barn satt tryggast i knät och det tog tid innan hon kom igång och lekte. Med syrran tror jag det kommer bli lättare utifrån hur hon har varit. Hon seglar in på öppna förskolan och traskar iväg i köpcenter, men har samtidigt börjat bli mer grinig om man ställer ner henne på golvet. Hon var ett år den 6/6, så jag börjar tro att det kan bli svårare nu, då hon dessutom ska gå på en annan avdelning än syrrans gamla som hon är van vid.

• mammalovis

Andra veckan är om barnet skulle behöva det, många blir ju sjuka i samband med inskolningen och hinner inte fullfölja första veckan.

• EssEss

Tack för svar! :)

Ni som svarat, tog ni ut föräldrapenning vid inskolningen?

• mammalovis

Nu var det 3,5 år sedan, men någon form av fp tog jag. Lägsta-ersättningen kan du ju alltid ta, den sgi-baserade har ju egentligen krav på hur mycket tid du tillbringar med barnet, om man ska vara helt regelriktig.

Med andra barnet får pappan skola in, om jag hinner få jobb.

• MammaPe

På vår förskola är det 3 dagars inskolning tillsammans med föräldern sen kör man igång. Funkar jätte bra! Var så på mina barns samt där jag jobbar.

• nozpa

Vi hade 2 veckor förra året. Det var mellan 1-2 timmar/dag som man var där. Man var med hela tiden.
    Man lämnade dom helt första dagen efter inskolningen. Med första fick vi info ganska sent, ca 1 vecka innan starten. Vi hade dock ringt förskolan innan och varit på besök och ställt de frågor vi hade.

Nu ska andra börja i augusti, det är samma förskola och samma upplägg på inskolningen. Nu fick vi info för nästan 1 månad sedan redan.

• RosaGrisen

Datumet ni har fått är det datumet ni är skyldiga att betala från om ni vill ha platsen, men ni behöver inte börja det datumet. Vi började med inskolningen nästan 1 månad efter att vi fått plats pga av lite olika anledningar. Förskolan ringde innan och bokade in ett möte med oss där vi gick igenom hela upplägget på inskolningen och rutiner och sånt. På våran förskola kör det heldagar. Första dagen går man bara ca 3 timmar, men sen hela dagar i 1-2 veckor beroende på hur det går. Började lämna sonen redan tredje dagen då det gick så bra, men bara en timme första dagen. Andra veckan lämnade jag honom hela dagarna, men fanns alltid nära ifall att jag behövde komma dit.

• Tessasen

På förskolan jag arbetar på skickar vi hem brev på posten med information och ett välkomstvykort. Inskolningarna sker vanligtvis tisdag-fredag, och för de som behöver längre tid kör vi på tills det känns okej för barnet, föräldern och oss. 

• Jennie med ie

Där jag jobbar kör vi en ganska kort inskolning, få antal dagar men fler timmar varje dag. Föräldern är med hela dagen de första två dagarna och går om vi känner att det funkar ifrån kortare stunder dag 3 och finns sedan tillgänglig dag 4.

Vi tar kontakt med föräldrarna när vi fått besked om att barnet fått plats hos oss och kommer överens om datum för inskolning/introduktion men denna måste påbörjas samma månad som de ansökt om plats från. Annars hade någon annan haft rätt till platsen egentligen...

• Bling1975

På vår förskola körde de 3 dagar och alla nya barn började samtidigt inför hösten. Första dagen var lite kortare men sedan var det två fulldagar. Föräldrarna skickades upp i personalrummet vartefter deras barn tyckte det var ok.

Vi fick vara med första dagen och sedan en dryg timme andra dagen. Men vi hade vänner på samma avdelning som var med i över 2 veckor. Alla barn är olika och har olika behov så man får helt enkelt ta det lite som det kommer.

Vi trodde att vår dotter skulle ha det svårare då hon annars är blyg och väldigt reserverad men hon blev tokförälskad i en av pedagogerna från dag ett. Det har hänt med ett fåtal personer tidigare som hon bara har trivts med från första mötet.

• shine

Usch, jag får ont i magen bara jag tänker på det. Min äldsta som som är tre skolade vi in när han var 1,5 år och dom körde 3 dagars inskolning. Jag tycker det var för snabbt. Hur ska barnen hinna känna dig trygga när dom knappt hinner träffa pedagogerna och det är stimmigt med massa oroliga gråtandes barn.

Kändes inte som det var särskilt uppstyrt och genomtänkt.

På företag styr dom upp med kickoffer med olika aktiviteter för att man lättare ska lära känna varandra. Det borde man även göra vid inskolning.

• Eliezer4

Jag jobbar på förskola och där har vi 3 dagars inskolning. Första dagen bara 1 timme för att de ska bekanta sig och få lite information. Resterande 3 dagar 9-14. Sen på 4:e dagen lämnar föräldrarna om barnet känner sig trygg annars fortsätter vi som vanligt. Föräldrarna är med hela dagen. Tycker det har funkat bra hittills. Nu vet jag inte hur de kommer göra till hösten, jag är mammaledig. 

• elyse

Ring i början av augusti och fråga. Gå dit och hälsa på och ställ dina frågor där och då. Om du kan/får skjuta lite på inskolningen så är det oftast optimalt - då har flera barn redan skolats in och personalen har mer tid för ditt barn. 

Svar på tråden Inskolning på förskola