• Snowboard

2 veckor och äter som en häst! + magknip

Halloj

Vår 2 veckors son har ätit ersättning (Baby Semp 1 Lemolac) sedan vi kom hem från BB. Första veckan åt han "normalt" och somnade direkt efter matning men efter 7 dagar började magen att spöka. Han grymtar, åmar sig, trycker på och skriker. Han vaknar av att han har ont i magen och han har svårt att komma till ro och sova. Han somnar nästan bara när han ätit och man går runt med honom. 

Han äter också hur mycket som helst. Det går i princip aldrig mer än 2 timmar mellan målen, ibland bara 1 timme. Jag upplever det som att han försöker äta sig till sömns på något vis. Eller att ätandet lättar på magontet (men bara ytterst tillfälligt). Han gick upp 400g på 1 vecka och äter mer än högsta dosen som står på paketet (700 ml/dygn), han ligger säkert på 8-900 ml/dygn!

Jag vet inte hur vi ska göra, vi kör med napp eftersom att vi tänkte att han kanske bara har sugbehov och ibland fungerar det, men oftast så pluttar han bara ut den, skriker och gör de klassiska "jag är hungrig-tecknen" (suger på handen, "pickar" med huvudet och söker med munnen) så då ger vi honom mat och han blir lugn. Vi rapar honom alltid efter maten (även om det ibland inte kommer något). Men han blir ändå stökig i magen. Förmodligen så äter han för mycket för den lilla magen, men när han skriker så skinnet krullar sig och visar alla hungrighetstecknen, vad ska man göra? 

Jag tycker så himla synd om honom och det är kämpigt med detta bubbande och bärande, speciellt på natten. Jag känner mig dessutom helt låst hemma för jag vågar inte gå ut med honom utifall han får en skrikattack. Det stressar mig som tusan.

Någon mer som flaskmatar och haft samma "problem"? Hur gjorde ni och när gick det över? Vi har provat med minifom men upplevde inte att det hjälpte något. 

• Svar på tråden 2 veckor och äter som en häst! + magknip
  • Snowboard
    Korpen skrev 2014-06-30 16:00:32 följande:

Han får magknip för han äter för mycket.....

Jamen dåså.. tack för hjälpen!
  • Snowboard

Någon annan som har några tips på hur vi kan göra? Idag har jag försökt att förhala måltiderna med promenad i vagnen, tvångshålla nappen i munnen, låtit honom skrika sig trött (medan jag håller honom)... men det funkar inte optimalt om man säger så... Har även spätt ut måltiderna, dvs. har 120 vatten till 90 pulver eller 90/60. Han har ätit 4 ggr sedan kl 12... Så det blir ändå typ 10-12 ggr/ dygnet. Känner mig mer och mer desperat!

• Leola
    Snowboard skrev 2014-06-30 21:12:23 följande:
    Någon annan som har några tips på hur vi kan göra? Idag har jag försökt att förhala måltiderna med promenad i vagnen, tvångshålla nappen i munnen, låtit honom skrika sig trött (medan jag håller honom)... men det funkar inte optimalt om man säger så... Har även spätt ut måltiderna, dvs. har 120 vatten till 90 pulver eller 90/60. Han har ätit 4 ggr sedan kl 12... Så det blir ändå typ 10-12 ggr/ dygnet. Känner mig mer och mer desperat!

Har du någon sjal eller sele som bebis kan ligga i hos dig o tutta på nappen kanske? Så att han får ligga o mysa nästan som i magen! Så kanske du kan få tiden mellan matningarna att bli längre. Dock behöver ju så små barn äta ofta, min dotter åt minst 1 gång i timmen i den åldern, inte flaska utan hon ammas, och bröstmjölk är ju väldigt snällt mot magen men hon kunde ändå få magknip ibland första månaderna trots rapar så det e nog vanligt.. Gör ni någon babymassage på hans mage? Om inte googla!
  • Snowboard
    Leola skrev 2014-06-30 21:26:15 följande:
    Har du någon sjal eller sele som bebis kan ligga i hos dig o tutta på nappen kanske? Så att han får ligga o mysa nästan som i magen! Så kanske du kan få tiden mellan matningarna att bli längre. Dock behöver ju så små barn äta ofta, min dotter åt minst 1 gång i timmen i den åldern, inte flaska utan hon ammas, och bröstmjölk är ju väldigt snällt mot magen men hon kunde ändå få magknip ibland första månaderna trots rapar så det e nog vanligt.. Gör ni någon babymassage på hans mage? Om inte googla!

Jo jag har både sjal och sele ( fast sjalen får jag inte kläm på). Bar honom i selen idag och han somnade ju tillslut, men inte utan skrik och åmning till en början. Just det, massage har vi också provat, men då skriker han så att man tror att han ska avlida på fläcken så jag vågar mig inte på det igen... just nu iaf.

Jo jag vet att amning är bättre för magen och så, jag önskar att det hade fungerat men jag får inte till det, varken med rätt tag eller mängden mjölk. BVC kommer på hembesök på torsdag så jag får ta upp detta då. Ska prova med sempers droppar och se om det hjälper. Annars är det väl bara att bita ihop och hoppas att det går över... men det är så hemskt att han har det så jobbigt :(
  • Alexi

Men om du upplever såna problem med amningen, har du kontaktat amningsmottagningen på det sjukhus där du födde eller Amningshjälpen? De är mycket duktigare på amning än vad Bvc är. För har bebisen sådana magproblem kan det ju kanske göra stor skillnad att få igång amningen igen.

• MrsP79
    Alexi skrev 2014-06-30 22:14:13 följande:

Men om du upplever såna problem med amningen, har du kontaktat amningsmottagningen på det sjukhus där du födde eller Amningshjälpen? De är mycket duktigare på amning än vad Bvc är. För har bebisen sådana magproblem kan det ju kanske göra stor skillnad att få igång amningen igen.

Fast hon ammar ju inte? Annars har jag också fått stor hjälp av Amningshjälpen, de hjälper kanske till ändå, även om man ger flaska?

Min son är född i juni förra året och vi hade samma problem. Han åt ca varannan timme under dagen och gick upp mycket i vikt. Det var varmare då, så jag ammade honom eftersom jag tänkte att han var törstig. Hade för mig att spädisar inte ska dricka vatten, så jag ammade på. På 6-veckorskontrollen hos läkaren frågade jag om barn kan ammas för mycket. "Jo, det kan de nog, och så får de ont i magen på köpet. Prova att ge honom lite vatten ibland", sa hon. Nu behövdes inte det, för han började äta mer "normalt" efter det. Så du kanske kan prova med lite vatten i flaskan ibland? Annars lugnar det nog ner sig så småningom, förhoppningsvis.
  • Mee

Kan det inte vara så att han får i sig för mycket luft när han äter och får då magknip..? Det fick min son trots att jag ammade honom och även sedan när vi började med ersättning då näringen tog slut i mjölken. Vi använde då pysventil och det hjälpte honom att fisa och få it gaserna.. Det kanske kan vara något? :)

Sedan har jag fått höra att det finns nappflaskor som tar bort/minskar (?) luften när de äter.. Dock vet jag inte vilket märke det är men det kanske babyproffsen och/eller barnens hus vet! :)

Har ni testat att byta ersättning? Han kanske är känslig och inte tål Semper lemolac. Min son gillade den inte utan vi bytte och testade Hipp nr 1, den gick ner för honom :) Sedan finns ju även Nan 1 att testa :)

Några råd, hoppas att det kan hjälpa er och att lillen får det lugnare med magen! :)

• Alexi

Mrsp79: men hon skrev att hon önskar att det funkat och det är ju inte försent än att börja om hon får bra hjälp.

Svar på tråden 2 veckor och äter som en häst! + magknip