• Anonym (Blödig)

Primolut nor - erfarenhet?

Jag ska få Primolut nor utskrivet i veckan för att skjuta på mensen för en semesterresa om en dryg månad. Med stor sannolikhet kommer jag bara behöva skjuta på den ett par dagar. Nu söker jag folk med lite erfarenhet. Är det värt att ta tabletterna? Jag har regelbunden mens, så när som på någon dag eller två hit eller dit (oftast framåt) och i övrigt normal menstruation. Biverkningar och så?

• Svar på tråden Primolut nor - erfarenhet?
  • strojes

Jag har använt primolut ett par gånger med bra resultat. Har inte märkt några biverkningar. Jag tycker absolut att det är värt att ta tabletterna om man själv tycker att man har en bra anledning.
    Det kan bli så att jag skjuter på den någon vecka nu i juli då vi ska ut och tälta, skönt att slippa den då.

• pluttis 81

Jag har testat o det fungerade jätte bra! Inga biverkningar o mensen kom 3 dagar efter jag slutade med pillerna

• Anonym (Absollut)

Absolut värt det. Kom bara ihåg att du kan få mensvärkar även om inte får mens. Bara så du inte blir skräckslagen :)

Inga biverkningar alls. 

• Anonym (Blödig)

Men vc ringde tillbaka och meddelade att de vägrade skriva ut. Gyn å sin sida menade att det var vc som skulle skriva ut och hänvisade till närakuten (!) som till sist hänvisade till gynakuten (ännu mer utropstecken!!!)

Sålunda tillbaka på ruta ett.

• Anonym (...)
    Anonym (Blödig) skrev 2014-06-30 22:52:56 följande:
    Men vc ringde tillbaka och meddelade att de vägrade skriva ut. Gyn å sin sida menade att det var vc som skulle skriva ut och hänvisade till närakuten (!) som till sist hänvisade till gynakuten (ännu mer utropstecken!!!)

Jag fick det utskrivet av bm.. konstigt att du blev runtskickad sådär. Hoppas du får tag på någon som vet!
  • Anonym (Blödig)
    Anonym (...) skrev 2014-06-30 22:56:29 följande:

Jag fick det utskrivet av bm.. konstigt att du blev runtskickad sådär. Hoppas du får tag på någon som vet!
    BM hade inte förskrivningsrätt. Imorgon ska jag ringa en annan gynmottagning. De kanske till och med kan ta det via telefon.
  • Anonym (Ibland)

Jag tar det ibland om jag vill slippa mens på lite mer speciella semestrar. Men jag gillar inte hur det känns när jag tar tabletterna. Känns precis som dagen innan mensen kommer igång fast alla dagarna jag skjuter på det. Då blir jag himla svullen, trött, vresig och ont i magen. Så vill jag ju inte ha om jag är på Maldiverna så jag brukar alltid försöka hinna skjuta på en tidigare mens. Jag gör det just nu faktiskt. Kommer få mens sista veckan i aug. Det vill jag inte (sista veckan i juli passar lite dåligt också). Så nu borde jag egentligen ha men jag äter tabletter en vecka och skjuter på det så jag kommer nu få mens ca första veckan i jul och första veckan i sep i stället. Så jag kan åka på min resa i aug utan vare sig mens eller vara ett PMS monster.

• Anonym (Ibland)

Ja och så första veckan i aug förståss

• Anonym (...)
    Anonym (Blödig) skrev 2014-06-30 23:09:12 följande:
    BM hade inte förskrivningsrätt. Imorgon ska jag ringa en annan gynmottagning. De kanske till och med kan ta det via telefon.

Det kanske inte var just bm som skrev ut, men det var en bm på bm-mottagningen jag kontaktade. Det var inga problem och jag fick receptet utskrivet snabbt.
  • strojes
    Anonym (Blödig) skrev 2014-06-30 22:52:56 följande:

Vad gav de för anledning till att inte skriva ut?
    Första gången jag ringde vc för att få primolut var jag tvungen att träffa min husläkare som frågade lite om hur min mens var och av vilken anledning jag ville ha primolut. Den gången skulle jag och maken åka på en barnfri weekend precis när min mens skulle komma. Det var inga som helst problem att få receptet.
    Vid senare tillfällen har jag loggat in på vårdguiden (stockholms län) och skickat en förfrågan om recept och fått nytt utskrivet utan att träffa läkare.
  • Anonym (Blödig)
    strojes skrev 2014-07-01 08:38:16 följande:
    Vad gav de för anledning till att inte skriva ut?
    Första gången jag ringde vc för att få primolut var jag tvungen att träffa min husläkare som frågade lite om hur min mens var och av vilken anledning jag ville ha primolut. Den gången skulle jag och maken åka på en barnfri weekend precis när min mens skulle komma. Det var inga som helst problem att få receptet.
    Vid senare tillfällen har jag loggat in på vårdguiden (stockholms län) och skickat en förfrågan om recept och fått nytt utskrivet utan att träffa läkare.
    För att man MÅSTE göra en gynundersökning för att få ut det enligt vc. Problemet är att jag inte kan göra det nu pga en elak inflammation i höften. Gyn kommer iaf ringa mig i eftermiddag så får jag höra vad de säger. 
  • Anonym (tonåring)
    Anonym (Blödig) skrev 2014-07-01 09:38:24 följande:
    För att man MÅSTE göra en gynundersökning för att få ut det enligt vc. Problemet är att jag inte kan göra det nu pga en elak inflammation i höften. Gyn kommer iaf ringa mig i eftermiddag så får jag höra vad de säger. 
    Jag har bara använt primolut nor som tonåring, definitivt utan gynundersökning innan... Det var å andra sidan rätt länge sen så man kanske har ändrat rutinerna sedan dess. Hur som helst minns jag det som helt biverkningsfritt, det funkade bara fint. Man kan också skjuta på mensen med p-piller, om man inte tar uppehåll när man ska utan bara fortsätter på nästa karta (så har jag också gjort vid en resa, på recept och rekommendation från någon sköterska, inte eget bevåg alltså).
Svar på tråden Primolut nor - erfarenhet?