• Anonym (H)

max Ketoner i urinen, bm tror jag svälter mig? vad beror det på

Bm frågade om jag svälter mig, och om jag har problem med mat. Pga ketonerna på urinstickan.

Jag äter bra, dock just idag hade jag inte hunnit äta lunch.. (5 timmar sedan senaste mål mat) kan de 5 tim göra att det ser ut som svält?

Är i v25

• Svar på tråden max Ketoner i urinen, bm tror jag svälter mig? vad beror det på
  • Anonym (Wildrat)

Ketoner kommer av fettförbränning. Detta uppstår vid två tillfällen, när man inte äter kolhydrater (eller äter väldigt lite kolhydrater) eller när man inte äter.

Med 5timmar sen sista måltid borde du inte ha så mycket ketoner om inte måltiden var utan eller med väldigt lite kolhydrater. Men är du inte insulinbehandlad diabetiker är det inte farligt med ketoner, snarare tvärtom. De är en förutsättning för vår överlevnad.

• Anonym (A)

Varför kollar bm ens ketoner i ditt urin?

• Anonym (H)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-06-30 21:17:44 följande:

Ketoner kommer av fettförbränning. Detta uppstår vid två tillfällen, när man inte äter kolhydrater (eller äter väldigt lite kolhydrater) eller när man inte äter.

Med 5timmar sen sista måltid borde du inte ha så mycket ketoner om inte måltiden var utan eller med väldigt lite kolhydrater. Men är du inte insulinbehandlad diabetiker är det inte farligt med ketoner, snarare tvärtom. De är en förutsättning för vår överlevnad.

Min måltid (sen frukost) var 2 st mackor med för mycket smör och ost på, 2 glas mjölk och 1 kopp kaffe.
    Anonym (A) skrev 2014-06-30 21:29:53 följande:

Åkte in akut för sammandragningar, de tog en uvi-sticka varpå det var det enda hon kommenterade.

Men då verkar det inte vara någon fara då, blev verkligen misstrodd av den bm :P
  • molly1989
    Anonym (A) skrev 2014-06-30 21:29:53 följande:

Kanske for att ketoner kommer upp pa en vanlig urinsticka vilket vad jag vet gors rutinmassigt... det gor det jag bor iaf. Man kollar liksom inte speciellt efter ketoner.
  • Anonym (l)

Nån fara är det kanske inte men du bör ju ändå fundera över varför du fick ett sådant provsvar. Det får man ju normalt sett inte om det inte är av nån anledning.

• Anonym (hrmmm)

När jag var gravid så åkte vi in pga samma anledning som TS, bm tittade på stickan och sa ungefär samma sak. Till saken hörde att vi hade ätit tidigt lunch och sedan precis lagat middagen men inte hunnit äta när vi åkte in hastigt och lustigt så det hade verkligen blivit för lång tid mellan målen.

• Anonym (Blomman)
    Anonym (H) skrev 2014-06-30 19:44:56 följande:

Bm frågade om jag svälter mig, och om jag har problem med mat. Pga ketonerna på urinstickan.

Jag äter bra, dock just idag hade jag inte hunnit äta lunch.. (5 timmar sedan senaste mål mat) kan de 5 tim göra att det ser ut som svält?

Är i v25 phppudZSY56345.jpg

Om du hade högt blodsocker och ketonkroppar så kan det vara diabetes. Kroppen svälter då för att insulinet inte räcker till för att föra in blodsockret/energi i cellerna.

Normalt eller lågt blodsocker och ketonkroppar är ofarligt.

Jag gissar detta kunde ha oroat sköterskan. Men hade det varit så så hade du vetat nu :)

Ketonkroppar i sig är annars helt ofarligt. Alla är i ketos när de vaknar efter en natts sömn
Svar på tråden max Ketoner i urinen, bm tror jag svälter mig? vad beror det på