• Skogabo

Berättarteknik i film och litteratur- Hjälp!

Jag har en uppgift denna vecka, studerar svenska på distans. 
    Uppgiften heter så här "berättarteknik i film och litteratur" så då ska jag jämföra en bok som då även finns på film.. Men jag har inget bra hemma, om jag inte ska sätta mig och läsa igenom en bok på 500 sidor på nån dag vilket jag inte kommer att hinna då jag precis flyttat till hus och är hemma med båda barn. Så jag undrar då om det kan finnas något kortare? En kortare text som det även finns en film utav.. Halvtimma sådär? Någon med bra tips? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Berättarteknik i film och litteratur- Hjälp!
  • Nape

Ett halvt ark papper finns både som novell och kort, kort film. Vi språklärare gillar Strindberg, haha.

• MadHatter

Kanak? nåt du redan läst, som Jane Austen?

Tycker Emma-versionen "clueless" är rätt kul.

Fast hur snabbläst boken än är måste du väl gå tillbaka flera ggr i både film pch bok för att kunna jämföra. Så en del tid lär det väl ta?

Varför inte ta en barnbok. Astrid Lindgrens "allra käraste syster" tex är ju kort både på film och bok, eller Nils Karlsson pyssling, eller någon av de andra novellerna som filmatiserats. Nils Karlsson är nog kul att jämföra då man i filmen sett större behov att hitta en spänningsfaktor och fokuserat mer på råttan än i novellen.

• Anonym (lärare)

Någon Grimm saga som t.ex. Snövit och jämföra med Disney

Stig Dagerman "Att döda ett barn" (novell) och jämföra med 

Stephen King "Höstgärning" (novell) filmen STand by me

• Skogabo

Oj tack så himla mycket för alla tips!! Det underlättar enormt att få lite hjälp med allt "förarbete" som ingår! Då kanske jag till och med kan få in den här uppgiften i veckan =) TACK!

Svar på tråden Berättarteknik i film och litteratur- Hjälp!