Inlägg från: Anonym (bu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bu)

vad gäller under lvu?

Anonym (familjehemsbarnet) skrev 2014-08-27 17:53:54 följande:

Nej fortfarande fel. Socialen tar beslut som tex vart barnet ska gå i skolan, när barnet får komma hem till sina föräldrar, vem som ska ansvara för barnets privata ekonomi. Familjehemmet arbetar för socialen. Socialen bestämmer om det är lämpligt att barnet åker på ex semester med sitt familjehem. Jag vet tro mig, haft föräldrar som varit familjehem med LVUade barn samt varit LVUad själv i ett familjehem. 

Ja, fast familjehemmet bestämmer vad som händer i hemmet. Typ vilken mat som serveras, vilken tid det är läggdags, hur mycket veckopeng man får, vilken färg det är på soffan och vad man gör en lördageftermiddag (om man exempelvis åker på dop eller ej).
  • Anonym (bu)
    Anonym (pftr) skrev 2014-07-01 07:20:00 följande:

Får familjhemmet ta med barnet som är under lvu till sitt syskon på dess dop? Barnet har dessutom handikapp som gör at barnet ej kansk kan sitta en timme i kyrkan och titta på. Dessutom ska dop vara några timmar i bil bort vilket innebär att barnet behöver åka bil i flera timmar fram och tillbaka. . Rimligt?!

Samhället har bedömt att du är olämplig som förälder. Därför utgår jag ifrån att familjehemmets beslut om dopet är vettigare än vad ditt vore om du fick bestämma.
Svar på tråden vad gäller under lvu?