Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

String OK på strand och/eller simhall?

Anonym (strings) skrev 2014-07-02 09:06:19 följande:
    De får klä sig precis hur de vill, men de får också räkna med olika reaktioner från folk, och inte bara de reaktioner som de själva vill ha.

Jag går inte i string till simhallen, just med tanke på folk runt omkring mig. Hade jag varit den sista människan i världen hade jag kunnat springa naken i naturen. Men nu får man tänka på och respektera sin omgivning.

Jag tycker det ser osmakligt ut när skinkorna dallrar så där som de gjorde på henne i första gifen. Jag säger inte att rumpan måste vara muskulös, men när det dallrar synligt så finns det lite för mycket fett på den.
    Och ditt problem med att folk råkar ha för mycket fett på någon kroppsdel är?
    Allvarligt, nu råkar bak, mag och bröst något man kan dölja, men någon som har fett på låren, i ansiktet, armarna etc ska de ha burka på sig då
    Att ha fett på baken är naturligt, såvida man inte spänner rumpan hela tiden så kan även avslappnade muskler "dallra".
  • sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-02 09:35:27 följande:

Det ser inte trevligt ut. Det är inte svårare än så.

Muskler dallrar inte. Däremot om du spänner musklerna, till exempel då du rör dig, så kan fettet ovanpå musklerna sättas i rörelse och dallra. Men muskler i sig dallrar ej.

Sedan är det självklart att alla rumpor har fett på sig. Men om en stjärt dallrar då man går eller springer så finns det för mycket fläsk på den.

och din referens är den enda gällande, medicinskt och hälsomässigt är det helt ok att ha lite dallrande fett på rumpa och lår, men ölkaggen är det värre ned.
  • sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-02 10:19:51 följande:
    Jag har inte pratat medicin, jag pratar ögonpinor.
    Då får man nog träna på att hantera detta. För hur som helst så har så gott som alla människor skavanker av olika slag. En del har övervikt, en del är magra som stickor, en del har krokiga ben, andra har sneda ryggar, saknar någon kroppsdel, ärr eller medfödda födelsemärken.
    Om man anser att folk som inte uppfyller ens kriterier hur man ska se ut, är ögonpinor, då bör man nog hålla sig från platser där man riskerar se människor blotta sina skavanker, som badstränder och simhallar.
    Jag tycker tatueringar, ansiktspiercingar och töjningar är fruktansvärt fult (spelar ingen roll att jag har vänner som har detta, jag gillar personerna ändå), men jag ser det inte som ögonpinor, utan konstaterar att det är fult, men inget mer ändå. (Ja, jag tyckker string är urfult, oavsett form och stuns på ändalyktan), men ögonpina, nja. Väljer jag att gå till badhus eller en strand, då kan jag inte kräva eller förvänta mig att folk ser bra ut i mina ögon.

• sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-02 11:42:08 följande:
    Alla har vi saker vi finner de obehagligt att titta på. Resonerar man som dig kan ju alla springa nakna, för ingen får ju reagera.

Ditt argument håller med andra ord inte. Man kan inte bara tänka på sig själv, man måste tänka på sin omgivning också.
    Nåja. På vissa ställen så får man vara beredd på att se mer än vad man gillar. Att springa naken är inget som man förväntar sig att folk gör. Men att människor har lite gäddhäng, lite fett på gumpen, för övrigt normala "skavanker" och att de syns vid tillfällen där man blottar mer av sin lekamen än i normala fall, det får man acceptera.
    Att kräva att folk går på gym, för att du inte gillar dallrande bakdelar, är att överreagera.
    Jag håller med dig, string är inte snyggt, men om en bikinbyxa hamnar på glid och avslöjar en otränad rumpa är inget som jag bryr mig och anser faktiskt att det är inom "normal" klädsel på en badstrand eller simhall och något man gör kunna hantera.
  • sextiotalist
    Anonym (String) skrev 2014-07-02 13:21:34 följande:
    Gå inte dit om du stör dig på ett par string !
    Klart som korvspad att alla får ha va dom vill på sig.

Vad är det för fel att visa hur man ser ut.
    Rumpan hålls inte i fast av ett par stora kläder.

Kan nämna att i ett badhus av normalstorlek , där ungdomen badade med sina vanliga underkläder, släppte dessa smutsiga kläder ut ca 2-3 liter kiss och ca 0,5 l bajs.
    Det var vad som mättes upp en dag av miljöinspektören i kommunen.

Sedan kan vi nämna att det är ett par kg hår som släpper varje vecka från badande.
    Hade alla som badar i en simhall, duschat och tvättat håret FÖRE doppet hade denna mängd hår reducerats till nästan 0 kg hår.

Tvätta sig före badet är mkt viktigt för alla som badar.

Själv badar jag endast de två första timmarna i ett badhus, tycker sedan det blir snuskigt i vattnet.
    Håret tvättar jag aldrig inför bad, men sätter upp det. Det gör jag oavsett om jag badar i av, sjö eller bassäng. Jag har hellre på mig en badmössa än tvättar håret om jag ska bada i en bassäng.

• sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-02 20:45:21 följande:
    Att klä sig märkligt är lika skumt det.
    puss skrev 2014-07-02 19:52:28 följande:
    Varför är det pinsamt? Man ser ut som man gör och sen är det inte mer med det. Hängbröst och ölmagar gillar också solsken och frisk luft.
    Det där är att göra det lätt för sig. "Äh, jag orkar inte träna, jag nöjer mig med mitt fläsk! Respektera min lathet! Säg att jag är vacker!"Alla människor är inte lika vackra. Alla ser olika ut, och en del är snyggare än andra.

Acceptera eller lev i förnekelse.

och skönheten sitter i betraktarens ögon
    Ja, alla är inte modellvackra, men alla har rätt att existera.
    Jag är glad att alla inte klär sig enligt en mall, jag accepterar att anda har olika smak och olika preferenser än vad jag har.
    Ja, jag tycker det är helt OK att en person har övervikt, det bekommer inte mig det minsta. Det är inget som stör mig.

Inse att alla har rätt att vistas i badhus och badstrand, alla har rätt att visa sin ärriga mage, sin dallriga rumpa, sina gropiga lår med åderbråck, sitt gäddhäng, sin muffinsmidja, ingen har skyldighet att fixa till sig för att du ska må bra.
    Jag bryr mig inte heller om hur folk klär sig, ja, jag tycker byxor halvvägs ner på skinkan är fult, ja, jag tycker att string är fult, ja, jag tycker piercingar i ansiktet, töjningar och tatueringar är jättefult.
    Men jag är ganska säker på att jag kan tycka personen bakom detta är supertrevlig och intressant och skulle inte ens i min vildaste fantasi kräva eller förvänta sig att de ändrar sig för att jag inte delar deras smak på vad som är snyggt.
    Ja, jag skulle utan att skämmas, kunna gå bredvid en lönnfet väninna i string, med töjningar, piercing i ansiktet, tatueringar på en badstrand så länge hon har en trevlig personlighet.
    Däremot undviker jag folk med dömande och otrevlig personlighet (något som inte alltför sällan hänger ihop av någon konstig anledning)
  • sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-03 12:22:23 följande:
    Bra att du skiter i det, för då innebär ju det att du heller inte bryr dig om folk klagar på att du är ful.

En del här verkar tro att man kan klä sig hur som helst och bara få de reaktioner man vill ha. Men om du har rätt att klä dig hur du vill så har folk rätt att kommentera det hur de vill också. Rättigheterna går åt båda hållen.
    Jag anser att man har rätt att klä sig som man vill, i rätt sammanhang, kan man få påpekningar om att just den klädseln inte passar, då tänker jag mer på ev klädkoder på arbeten etc
    På sin fritid däremot så har man stor frihet.
    Nej, man har inte rätt att klaga på andras klädsel, än mindre på andras utseende.
    För det första, man rår inte för hur man är född, för det andra, det finns ytterst få fula personer, de finns de med mindre tilltalande utseende, men fula, mycket, mycket sällan.
    Så för mig får man komma till affären i utslitna mjukisbyxor, slarvigt uppsatt (skitigt) hår, det bekommer mig inte det minsta och jag bryr mig inte.
    Visst, jag kan lyfta ett och annat ögonbryn om någon kommer med shorts när det är minusgrader, eller päls när det är 25 plusgrader, jag kanske tänker en tanke om personen har kläder som inte sett en tvättmaskin på ett tag eller om klädseln visar mer än vad man vill se. Men säga något till personen, nix, den rättigheten har jag inte och om jag lägger ner energi på det, nix.
    Frågar man, som t.ex i den här tråden, så kan jag svara på vad jag tycker, men annars så håller jag tyst.
    Är det inom familjen så kanske jag kan upplysa om att det kanske inte passar, eller att det kanske inte är plagget för dig. Men inte alltid.
  • sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-03 12:49:16 följande:
    Varför skulle man inte ha rätt att klaga på andras klädsel när man har rätt att klä sig hur man vill? Du behöver ju inte bry dig om klagomålen om du inte vill, men klart man har rätt att säga vad man tycker.

Detta låter mer som att en del här har väldigt svårt att ta kritik.

Kritik kan jag ta, av rätt person, men om någon från ingenstans ger mig kritik på min klädsel (som är helt OK) eller utseende så får personen ifråga räkna med en rejäl verbal käftsmäll.
    Du har uppenbarligen missat det där med kritik, kritik har inget med personligt tyckande,
    Att anse sig ha rätten att säga vad man tycker tyder på noll koll på sociala koder och sk sanningsägare är värre än folk med fel klädsel
  • sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-03 12:58:53 följande:
    Om någon klär sig osmakligt på offentlig plats har jag rätt att kommentera det, eftersom jag också vistas där och ska trivas.

Med rättigheter att klä sig hur man vill kommer också skyldigheter att lyssna på och ta hänsyn till andra.
    Du tar dig rätten, men troligen kommer ingen bryr sig, har du tur så kanske någon upplyser dig hur patetiskt det är, har du otur så klagar du på fel person.
    Sedan tror jag att det är bäst att du undviker offentliga platser, för vi andra ska trivas vi också och jag är ganska säker på att det är fler som står ut med avvikande klädsel än de som står ut med sanningsägare
  • sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-03 13:16:22 följande:
    Om du beger dig ut i offentligt rum med uppseendeväckande klädsel som skiljer dig markant från normen, så får du vara beredd på kommentarer. Hemma kan du göra som du vill utan reaktioner, men så fungerar det inte bland folk.
    sextiotalist skrev 2014-07-03 13:09:37 följande:
    Du tar dig rätten, men troligen kommer ingen bryr sig, har du tur så kanske någon upplyser dig hur patetiskt det är, har du otur så klagar du på fel person.
    Sedan tror jag att det är bäst att du undviker offentliga platser, för vi andra ska trivas vi också och jag är ganska säker på att det är fler som står ut med avvikande klädsel än de som står ut med sanningsägare
    Jag tror det är du som inte riktigt greppar det här med sociala koder. Drar du på dig string i en simhall väljer du ett plagg som du vet kommer skilja sig mycket från mängden. Du är fullt medveten om att du står ut, och då får du också räkna med reaktioner.

Behöver ju inte nödvändigtvis vara direkta kommentarer, kan även vara att folk pratar med varandra om dig, ger dig blickar, pratar med simhallens vakt osv. Men om du tror att du kan klä dig hur som helst helt utan reaktioner så är det nog du som får inse ett och annat om relationen mellan rättigheter och skyldigheter.

Nu använder jag inte string, inte heller klär jag mig avvikande. Utan jag resonerar som den som ser detta och hur jag reagerar och handlar. Nej, jag varken kommenterar eller lägger energi på detta, jag möjligtvis noterar på sin höjd. Jag tycker det är ett jävla oskick att kommentera andra människors klädsel, klaga på andras klädsel.
    Än värre, klaga på andras utseende, det är så tragiskt när folk gör det.

Jag vet att ni finns, har en mamma som är sådan och dessutom har svårt att hålla tyst, ingen av oss syskon accepterar detta (hon har alltid varit så)
  • sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-03 13:37:43 följande:
    Beror ju på hur människor klär sig också. En del klär sig ju så uppseendeväckande som möjligt med flit för att de VILL att folk ska kommentera och reagera, men nåde den som säger något negativt... allt måste vara positivt.

Jag tycker det är en galen inställning. Man måste kunna ta kritik, särskilt om man via sin klädsel ber om det.
    Jag använder måttot, kan man inte säga något trevligt, så knip, såvida det inte medför något annat positivt.
    Så ja, jag kan nog, om jag är illa tvungen att säga något, säga något neutralt istället för att framföra kritik, förresten, kritik mot vad.
    Om personen vill väcka uppmärksamhet, så vad är problemet?
    Det mest negativa jag kan klämma fram, kan nog vara "hur tänkte hon/han nu?"
  • sextiotalist
    puss skrev 2014-07-03 13:58:06 följande:
    Det har du inte, eftersom du inte äger det offentliga rummet. Det visste du tydligen inte.
  • sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-03 14:15:04 följande:
    Man behöver inte äga det offentliga rummet för att få uttrycka sin åsikt.

Jag förstår att det känns lockande med en värld där alla bara säger positiva saker om dig, men verkligheten fungerar inte så.
    Det finns alltid otrevliga sanningsägare, men faktiskt, jag upplever nog att de stora majoriteten tänker som jag gör.
    Ja, man kan lämna kritik, men kritik ska lämnas med stort hjärta och i vänskap, annars kan det lika bra vara, annan kritik tillför inte något, mer en stor portion irritation eller att man gör någon ledsen
  • sextiotalist
    Anonym (strings) skrev 2014-07-03 14:27:24 följande:
    Haha, du verkar ha problem att ta kritik. Det viktigaste med kritik är inte att den framförs "med ett stort hjärta", utan att den framförs sakligt.

Folk som inte kan ta kritik borde inte ens vistas utanför sitt eget hem. Ingen tvingar någon att bry sig. Men precis som att man måste få klä sig hur man vill måste man få säga vad man tycker. Kläder är kommunikation lika mycket som vanliga ord.

Jga kan ta negativ kritik, men har väldigt svårt att ta beröm, jag är uppvuxen med en mamma som resonerar som du gör och det har lett till att jag är så van vid negativ kritik, "man måste tåla sanningen".
    Så det jag arbetatar med är att lära mig att ta emot beröm och komplimanger. Just idag så började morgonen med svidande kritik (jag fick vara den som fick ta skiten fast det inte var mitt fel), men sedan har jag en underbar chef som berömde mig, fortfarande är det kritiken som sitter kvar hårdast, berömet var mer korrekt
Svar på tråden String OK på strand och/eller simhall?