• Jossofräs

    Jag vill träna hemma, TIPS tack!

    Nu börjar jag ledsna på att dallra och vill bli lite mer fit. Jag efterlyser övningar jag kan göra hemma eftersom jag dels inte tycker om att gå på gymmet, dels har dåligt med tid och framförallt behöver färre ursäkter för att slippa ;)

    Det jag främst behöver strama åt är magen, kärlekshandtagen, insidan av låren och rumpan.

    Överös mig med era bästa övningar och tips!

  • Svar på tråden Jag vill träna hemma, TIPS tack!
  • mellimalli

    Squats, marklyft med tex en påse med sand eller köp en kettlebell, pilatesboll(inte så dyra). Appar finns det gott om för övningar! 7 min workout är jättebra! Speciellt om du har dåligt med tid.

    Bra magövningar: ligg ner raklång på rygg och lyft benen. Sänk dom och sen sakta upp igen.
    Marklyft osv.

    Bra rumpövningar: squats, marklyft, utfall, upphöjt utfall, stå på alla fyra och sparka benet uppåt, bakåt. Osv osv

  • mellimalli

    Den är jättebra:) man är helt slut efteråt fastän det bara är7 min! Det gäller att hålla högt tempo hela tiden!

  • Jossofräs

    Jag har googlat på squats, jag ska testa 30 day squat challenge ^^

    Plankan har jag hört ska vara bra med så den kör jag på, och 7 min workout appen.

    Då borde jag väl strama åt mig lite i alla fall. Jag är ju inte överviktig alls, men man kan fan vara smalfet också och det är jag :P

  • CamillaFloweret

    Jag har testat flera program som postas på pinterest med bra länkar till om hur man ska göra övningarna med videos också. Jag sökte bara på fitness home eller liknande och då dök det upp massor av bra.

    Hur går det?

  • K grrl

    Är du smal men vill bli tajtare måste du träna musklerna, för då hänger det inte på att du har mycket fett utanpå dem. Ingen pulshöjande sjuminutersträning alltså utan satsa på att bygga muskler.

    Det man måste tänka på då är att musklerna tränas och blir större (fastare, tajtare) av att belastningen ökas. Till exempel om man börjar med armhävningar och börjar att göra dem med pilatesboll, så ökar man belastningen genom att gå ner på golvet och göra dem från knäna, och när man bemästrar det, så gör man dem på tå. Man ökar rätt fort belastningen i takt med att man lär sig övningen och blir starkare. För ett år sedan gjorde jag höftlyft utan vikt och tyckte det var skitjobbigt, nu gör jag dem med skivstång och vikter á totalt 40 kilo.

    Jag rekommenderar alltså att man köper hem skivstång och bra med vikter + hantlar med lås - 20 kilo är inte tillräckligt - så att man kan öka belastningen successivt. Jag är personligen inte helt förtjust i squats. Det är en bra övning, men det är jättelätt att man kopplar in andra muskler än de man vill träna, och tekniken är jätteviktig, framför allt med belastning. Många kvinnor har för svaga rumpor och knäna svajar inåt när man är på väg upp (yes, så är det för mig också. Har lagt ner allt vad knäböj heter ett tag framöver).

    Tips på övningar - skriver ner vad de heter på engelska så är det enklare att kolla hur de görs:


    Ben och rumpa: 
    - Höftlyft (barbell glute bridge) - börja utan belastning och håll en handduk mellan knäna, gör sedan med ett ben upphöjt för att öka belastningen, därefter med en vikt - man kan använda en hantel/kettlebell, en viktskiva, eller en skivstång. Se till att få kontakt med coren (dra in magen) och dra in svansen mellan benen.


    - Marklyft med "raka" ben (stiff legged deadlift) - man ska inte ha låsta knän men raka ben, fötterna under stången, vara noga med att tippa bäckenet så att inte ryggraden tar för mycket belastning. Raka marklyft tar bättre på sätet än vanliga marklyft. En variant är att göra sumomarklyft, då man håller benen brett isär och tår och knän som pekar snett utåt.


    - Utfall/utfallsgång (bucket walk) - men en rekommendation är att börja med att göra utfall bakåt, eftersom det är lätt att man kopplar in framsida lår snarare än gluteus och hamstrings, alltså rumpa och baksida lår när man gör utfall framåt. Man ökar belastningen genom att hålla vikter i händerna.  En variant som alltså är svårare är bulgariska utfall, då man gör utfall med ena benet upphöjt. 


    - Donkey kickbacks. Man kan öka belastningen antingen med en vikt runt foten eller att göra kickbacks i dragmaskin, antingen stående eller knästående på en bänk - fast då måste man ju gå på gymmet.


    - Step ups på bänk. Kliv upp på en bänk, behåll belastningen på ena benet hela vägen, gå ner igen kontrollerat. Belasta med hantlar eller kettlebells i händerna. 

    Mage:


    Det är coren du ska stärka om du vill få en platt mage. Börja med övningar som till exempel dead bug, plankan på knä, sidoplanka, spindeln alltså en planka där du håller ut ena armen och ena benet utsträckta, sidoplanka med höftlyft, rulla in-planka på boll osv. En pilatesboll är jättebra investering för magträningen. En annan av mina magträningsfavoriter är russian twists då man sitter i en sit up-position och vrider en hantel/kb från sida till sida (en.wikipedia.org/wiki/Russian_twist). 

    Lycka till!


     

  • Carrie

    Hittade massor med bra på youtube när jag sökte på Jillian Michaels. Nästan lika bra som min crossfitträning på gymet.

  • Annayoga

    Hej Jag tränar hemma med www.yogateket.com Det kan jag rekommendera. Det är Yoga online och man följer en instruktör när denne både verbalt men också visar alla övningar samtidigt. Jag kom över sidan eftersom jag följer en lärare på Youtube som heter Lizette Pompa som äger en yogastudio i Uppsala. Det är superbra! Lycka till.

    Och det är två veckor prova på gratis först,

  • SupersurasunkSara

    Insidan av låren:

    Ligg ner på sidan med benen rakt ut. Böj det övre benet så att din fot är på utsidan av knät eller lite högre upp om du kan det. Lyft det nedre benet så högt du kan, upp och ner, inte ända ner i golvet, så många ggr du orkar plus minst en till Upprepa på andra sidan. 

    Eller: Sitt ner med böjda knän. Sätt höger hand på vänster knä och ha armbågen på insidan av höger knä. Kläm ihop benen, håll minst 8 sek x 5, vila kort emellan varje gång. Upprepa åt andra hållet 

  • AndreaBD

    Jag har kört med gympapass som jag delvis köpt på dvd, delvis spelat in från (utländsk) TV.  Sedan har jag gympat efter dem. Ibland utan ljud, när jag kan dem ganska bra redan. Då kör jag samtidigt nån dokumentär eller podcast, så att jag har något intressantare att lyssna på. 

    Att bara göra övningar själv funkar inte för mig, jag måste ha den där gympaledaren som visar att man inte ska lägga av än. Annars skulle jag nog inte köra övningarna tillräckligt länge eller tillräckligt intensivt. 

    En DVD som jag tycker är bra är Blossom Taintons fitness yoga. 

Svar på tråden Jag vill träna hemma, TIPS tack!