Inlägg från: Anonym (Friskies) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Friskies)

    Soc delar ut liserbergsbiljetter

    Svar på TS: jag tycker att det är helt fel. Om vi nu har överskott av skattemedel, lägg det på skolor och sjukvård. Eller sänk skatten så att de som gör rätt för sig kan ha råd med att ta barnen till Liseberg. Det finns familjer som absolut inte har råd med sådant trots att de inte går på soc. Soc ska vara ett högst temporärt tillstånd och det ska inte premieras på något sätt. Vill man göra något för barnen får man se till att anordna gratiskollo till just barnen. Men jag tvivlar på att biljetterna delas enbart ut till barn utan de vuxna får självklart följa med. Vill de vuxna göra sådant får de se till att arbeta för det. Det är vad jag tycker. 

  • Anonym (Friskies)
    Anonym (Ullis) skrev 2014-07-02 01:04:04 följande:

    Min första tanke var att det är väl knasigt att få Lisebergsbiljetter eller kolonilott betald, men sedan tänkte jag efter och insåg att tex en kolonilott ger ju förutom frisk luft både odling , alltså meningsfull sysselsättning och även mat till en familj som kanske annars är helt passiv. Lisebergsbiljetterna kan nog sticka i ögonen på folk som inte har råd att gå själva, men det är också ett sätt att få familjer att ha någon positiv upplevelse att minnas tillsammans. Jag har också tänkt att folk borde hitta på mer roliga gratisgrejer med sina barn, men det är inte så lätt när de inte har det som en vana. Lätt att vara äppelkäck och fördömande, jag är det ju själv ibland. Skolor och idrottsföreningar har en stor roll att få igång barn och deras familjer på aktiviteter, likaså kulturfestivaler ETC.
    Jamen självklart. Lata människor ska belönas. För visst går alla på soc för att det inte finns jobb och för att de är sjuka och f-kassan är orättvis och visst blir alla barn till medan föräldrarna är superutbildade genier men så plötsligt hamnar de i fattigdom, m.m., m.m., m.m. Det kan väl inte alls vara så att folk är lata, utan något go i sig, avlar hellre en massa ungar än att ta det obekväma ansvaret för sitt liv och skaffa sig ett yrke och ett jobb och sedan sitter och gnäller för att de minsann inte orkar något och alla kan drabbas av olycka (som håller i sig i massor med år fast ungarna är bara några få år gamla) och det är så synd om dem? Det är de som valt att skaffa ungar trots att de inte har några bra förutsättningar för det. Då får de väl ta följderna. Och om det nu är sååååå synd om ungarna finns där en lösning. Skaffa en vettig, ansvarstagande familj till dem. Det finns många som hade gett vad som helst för ett barn och som kan ta ansvar för dem och föregå med gott exempel. Meningen med soc är att folk har ett tak över huvudet och mat i magen. Det är det hela. Lyx får man arbeta för. Kommunisterna kan ta och flytta tillbaka till Sovjet eller Kina. Nej, just det, inte ens de tycker att det var en bra lösning så de har övergett det. Och i Kina tyckte visst kommunisterna själva att de inte ville betala för kalaset så det låg döda spädbarn i rännstenen. Så kommunism funkar inte. Lev på era egna pengar, inte våra som arbetar. Skaffa inte ungar om ni inte har råd med dem. Barn är ingen mänsklig rättighet men barn har mänskliga rättigheter som imbecila föräldrar förvägrar dem. 
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (150%) skrev 2014-07-02 01:43:58 följande:
    Lata? Har arbetat 150% och haft 2 barn heltid innan jag blev sjuk i en kronisk sjukdom. Skulle jag ha tänkt på att jag skulle ha kunnat bli sjuk innan jag skaffade barn eller vad menar du? Borde jag adoptera bort dem pga sjukdom? Skulle det vara bättre för barnen?

    En dag med åkpass på Liseberg klassas knappast som "lyx". :)
    Jamen självklart, som sagt. Alla som går på soc är undantag, det är välutbildade personer som kommer från ordnade familjeförhållanden, som skaffade utbildning och karriär (eller ett yrke och vettig lön) först och ett eller ett par barn sedan (inte en hel hög med random lowlife fäder) som drabbats av allt möjligt pga orättvisorna i samhället. Eller hur....

    Som sagt, barnen borde få åka på föräldrafria anordnade aktiviteter. Det har jag inget emot. Inte ens om det kostat mer än det här med Liseberg. Men enbart p.g.a. principen. Föräldrar bör inte premieras för att sitta hemma och inte göra något. 

    Självklart finns där undantag. Men enligt FL är alla på soc undantag. Det är bara på FL det är någon form av status och något att vara stolt över att man går på soc, skaffar barn i tonåren, sitter hemmma och gör inget och håvar in bidrag. Det är bara på FL där det anses att vissa ska slava på arbetsplatser vare sig de gillar det eller inte medan andra sitter på sina feta ar**en efter att ha skaffat en hög med ungar och de senare ska hållas med pengar av de andra för att "tänk på baaaaaarnen".

    Jag spyr på det där med "baaaaarnen" snart. Om barnen är samhällets ansvar då ska samhället ta hand om dem. Om de är föräldrarnas ansvar då ska banne mig föräldrarna se till att ta hand om dem. Det räcker nämligen inte med att föda barn på löpande band och anse att någon annan ska finansiera det. Den där "någon annan" har nämligen egna ungar som det snålas till bara för att denne "någon annans" pengar ska också finansiera lata, parasiterande människor. (menar inte just dig men alla de som inte anstränger sig utan bara lutar sig tillbaka och anser det vara deras rätt att ta andras hårt förtjänade slantar).
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (rätt) skrev 2014-07-02 02:05:27 följande:
    vilken hejdlös radda fördomar och vilken vedervärdig människosyn.
    Ja eller hur? Om jag håller käften och stillatigande betalar för alla som inte tar ansvar för sitt eget och alla sina ungars liv anses jag ha en genomtrevlig människosyn.

    Vet du, jag struntar högaktningsfullt i vad du anser om min människosyn. Du känner inte mig, jag känner inte dig. Men lata människor som inte orkar jobba för att de har ont i stortån vill jag inte betala för. Inte heller lata människor som istället för att skaffa sig en utbildning, ett yrke, ett bra jobb skaffar sig en massa ungar och sitter hemma år ut och år in. Sedan när det är dags att arbeta orkar de inte för de är dösjuka i både ett och annat. Visst... Jag tror inte heller på påskharen eller tomten trots att de hade varit mycket trevligare att tro på.
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (rätt) skrev 2014-07-02 02:14:52 följande:

    förstår faktiskt inte alls hur en del vill förvägra barnen en enda rolig dag på liseberg, pga sina fördomar att föräldrarna är "lata" "har satt sig i sin situation själva" ""får allt gratis utan att göra nånting" etc etc etc. fy så missunnsam och otrevligt. blir ledsen. att trampa på de som redan ligger är faktiskt bara pinsamt.

    det här är också något man ser i flera trådar här på familjeliv, hur man ser ned och trampar på de redan utsatta. sorgligt.


    Läs vännen, läs. Barnen får gärna ha en dag på Liseberg.
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (linda) skrev 2014-07-02 08:51:53 följande:
    Är man extremt fattig trots arbete borde man se över sin ekonomi ! Byta till billigare bostad,jobba mer,,byta jobb, sälja bilen och stänga av dyra onödiga tv-tel abonnemang t ex.
    Finns en enkel lösning. Slippa betala den del av skatten som finansierar lata socfall.
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (anonym) skrev 2014-07-02 09:34:48 följande:

    Arbetslöshet ? vanligaste orsaken till ekonomiskt bistån


    Nästan hälften av alla vuxna som fick ekonomiskt bistånd 2012 fick det på grund av arbetslöshet. Den näst vanligaste orsaken var arbetshinder på grund av sociala skäl följt av sjukskrivning med läkarintyg.


    Resultatet i rapporten Statistik över försörjningshinder och ändamål med ekonomiskt bistånd 2012 visar att 46 procent av de 252 763 vuxna som fick ekonomiskt bistånd 2012 var arbetslösa.


    Det näst vanligaste förekommande försörjningshindret var arbetshinder på grund av sociala skäl med 11 procent. Tredje vanligast, med 7 procent, var sjukskrivning med läkarintyg.

    Så de arbetslösas och sjukas barn ska inte få ta del av något roligt en dag per år, de ska vara glada att de kan ta sig till en 4H-park och klappa samma getter de klappat de klappat hela sitt liv, gå till närmaste lekplats och gunga trots att de är 10 år?
    De som har försörjningsstöd för att de inte tagit sig i kragen brukar dessutom inte ta sig i kragen för att göra något aktivt med sina barn.

    Mina barn åkte till Liseberg över dagen 30 mil  TuR med sitt fritids i hyrd buss, matsäck ingick, detta subventionerade min kommun till alla barn från detta fritids från ett välbärgat villaområde, skulle min kommun istället lagt pengarna på skola, vård och omsorg?


    Arbetslösa kan få a-kassa om de sett till att betala avgift. De som har ett yrke, har utbildat sig, har haft någon plan för hur deras framtida liv ska se ut, är villiga att flytta, vill arbeta, är villiga att ta vad som helst, anstränger sig och inte gnäller och tar på sig offerkoftan eller hittar massor med undanflykter pga sina barn, är sällan arbetslösa.
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (anonym) skrev 2014-07-02 10:33:42 följande:

    Massor av grupper får massor av saker kraftigt subventionerade, pensionärer åker på utflykter hela tiden för en liten penning inom de olika pensionärsföreningarna som får kommunala bidrag detta oavsett om pensionären är fattigpensionär eller miljonär. Finns subventioner för alla möjliga fritidsaktiviteter i kommunal regi egentligen skulle bara de som har råd att betala vad det egentligen kostar för olika idrottsaktiviteter, musikaktiviteter osv så att pengarna kan läggas på vård skola och omsorg istället om man inte kan tänka sig att fattiga familjer som har försörjningsstöd kan få gå på Liseberg gratis en gång per år.

    Kan det vara så att det känns lite bättre om de allra fattigaste alltid ska känna att de fattiga, att barnen verkligen tar med sig en barndom som inte innehöll något speciellt, inga semesterresor, inga nöjesparksbesök utan bara hänga i lekparken i det nedgångna bostadsområdet.


    Pensionärer har arbetat för det. Egentligen borde de få mer än vad de får. De har arbetat i hela sitt liv och betalat skatt för att bygga upp välfärden men när de själva ska dra nytta av välfärden är det de som är de stora förlorarna igen. För den nya generationen är svag och bortcurlad och orkar ingenting. Så det är fortfarande pensionärerna som betalar. Tänk på det du!
  • Anonym (Friskies)
    Jeaninne skrev 2014-07-02 13:59:36 följande:
    Nyfiken fråga: är det bara infödda svenska socialbidragstagare du är så här hatisk mot..? Eller gäller det även t.ex. somaliska åttabarnsfamiljer..?
    Vad har din fråga med någonting alls att göra?
  • Anonym (Friskies)
    Moonis skrev 2014-07-02 14:04:02 följande:
    Har helt andra erfarenheter här på FL. Här är man verkligen en low life parasit som går på soc och självklart är alla lata eller så ljuger dom till sig diverse diagnoser så dom kan slippa ta ansvar och jobba.
    Det är dessa åsikter jag mest sett här och framförallt så ska man inte under någon omständighet alls ens få ha lite roligt när man går på soc för man ska sitta hemma, söka alla jobb och thats it.
    Gärna leva på bröd och vatten också och helt enkelt bara vara tacksam att man ens får existera.

    Sanningen är den att det är väldigt få som tycker det är "kul" att gå på soc och få som faktiskt utnyttjar systemet. Dom flesta vill verkligen komma ifrån soc så man slipper leva på minimalt med pengar och bli synad i sömmarna varje månad.
    Tyvärr så är det allt fler som hamnar hos soc när dom med det nya systemet blir utförsäkrade. Smart drag av regeringen då dessa inte räknas in som arbetslösa längre och vips så ser det ut som man sänkt arbetslösheten.
    Jag har redan besvarat det där om arbetslöshet. Väldigt ofta är det den/de nya generationen/generationerna som tycker att det är kul att vara hemmafru och är dödssjuka om de har ont i lillfingret, är bakfulla, ****valfri BS orsak*** och kan därmed varken få eller behålla ett jobb. På FL uppmuntras tonåringar att behålla ungar för "det är din kropp" och "resten löser sig". Tror du inte att det där kommer att resultera i en till som lever på soc? Och ett till barn som är sååå synd om. Fast när en sådan, om 10 år på FL klagar på sin situation och någon kommenterar,  kommer det att heta att man sparkar på den som ligger. Så nej, har inte råd med att hålla alla sådana med pengar. Vill inte heller.
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (LÄS !) skrev 2014-07-02 14:11:22 följande:
    Så talar en person UTAN insikt och förståelse.
    Varför vill du betala lata socfall? Märk väl att inlägget du citerade också refererar till just lata socfall. Inte alla socialbidragstagare.
  • Anonym (Friskies)
    de Robespierre skrev 2014-07-02 14:20:37 följande:
    Nja, det handlar snarare om den skattepolitik vi har fört de senaste 10-20 åren. Det finns inget konto med pengar som varje pensionär har jobbat in och som den den sen får ut pengar ifrån. Dom pengarna är sedan länge borta till andra saker (bl.a skattesänkningar).

    Istället är det så att varje person som jobbar idag betalar 18,5% till "pension". Av dessa går 16% till dagens pensionärer. Resterande 2,5% sätt undan till personens egna framtida pension. Det innebär att alla pensionärer idag får sina pengar från de som fortfarande arbetar. Detta system fungerar så länge det pengarna som kommer in täcker de pengar som skall ut till pensionärerna. Upplägget funkar så länge balansen uppehålls. Den dag antalet arbetande skattebetalare minskar eller antalet pensionärer ökar så blir det minus. För pengarna går ur hand direkt i mun.
    Ja, det är kanske dags då att ändra Sveriges skattepolitik. Mer till de som bidrar helt enkelt. De som har som nöje att skaffa ungar får väl dra kostnaden det innebär att skaffa ungar. Vi andra som aktivt har valt bort sådant och gjort något eget med vårt liv ska inte behöva betala för andras val. Jag står och betalar för mina val, andra får stå för och betala för sina. Enkelt.
  • Anonym (Friskies)
    M Y L F skrev 2014-07-02 15:10:10 följande:
    På senare år har jag insett att pension är bara något man kan drömma om i framtiden. Privat pensionsparande kommer säkert att konfiskeras i en framtid.

    FI verkar ju vilja sno premiepensionsdelen, för på något annat sätt kan jag inte tolka detta som:
    Premiepensionsdelen av pensionen ? hela 13,5 procent av pensionsavsättningarna ? avskaffas och tillförs den allmänna pensionen. På så sätt minskar risktagandet och spridningen i pensionerna.

    Vi får helt enkelt jobba tills vi dör eller bli självförsörjande.

    Vår beskattning av pensionärer är unikt i världen. 

    Det enda som verkar vara en lösning är höjda skatter i ett land som redan är ett av världens högst beskattade. 

    Är vi för få som jobbar och som ska försörja för många andra som inte jobbar undrar jag?
    Definitivt många av FL-standardskribenterna. Om man är emot sparkar man ju på dem som redan ligger juuuuh. *Megaspya på gång*
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (rätt) skrev 2014-07-02 15:41:58 följande:
    tycker att du generaliserade ganska friskt och fick det att låta som att alla socialbidragstagare är lata (när det förmodligen är en ytterst liten andel)
    vad tror du om dem som inlägget handlar om då? är de lata? förtjänar de sina biljetter eller inte? hur ska man göra bedömningen vilka som är "lata" och vilka som inte är det? ska man kollektivbestraffa och komma med fördömanden utifrån de "lata" (vilket du gör) eller ska man utifrån en lite trevligare människosyn utgå från att de flesta faktiskt inte är lata och faktiskt borde få uppleva någonting bra emellanåt (som lisebergsbesök för familjen)?
    Som sagt massor med gånger. Barnen kan få det men inte de vuxna. Vuxna ska se till att arbeta för det de vill ha och behöver.
  • Anonym (Friskies)
    de Robespierre skrev 2014-07-02 16:10:50 följande:
    Man kan tycka så. Men betänk att vi kommer behöva massor av folk som arbetar framöver. När 40-talisterna går i pension så kommer de nytillkomna 90-talisterna att (förhoppningsvis) kompensera för dessa. Idag försörjer två förvärvsarbetande 1 pensionär. Om 30 år räknar SCB på att det kommer att stiga till 1,5 pensionärer (dock gammal statistik). Det kanske låter långt fram i tiden och en liten ökning. Men om man tänker på att det är en ökning på 50% så förstår man hur det kan slå på pensionerna. 

    Det råder inget tvivel på att vi behöver fler som arbetar för att vi skall kunna behålla vår välfärd men även förbättra den. Och det är nog alla politiska partier överens om men de har olika syn på hur vi skall nå dit. En viktig faktor är att det föds mer barn. För det är just dom som skall se till att vi får skatteintäkter i framtiden.
    Ja, för 90-talisterna har verkligen visat vilken nytta fler barn gör.  Det behövs 5 stycken 80 eller 90-talister för att samma mängd arbete som en 60 - 70-talist hanterar ska utföras. De är borta från jobbet hela tiden med olika krämpor, de orkar inte, de mår inte bra, alla ska ta hänsyn till att de minsann fått barn, de orkar inte bli stressade och allt annat de kan hitta på. Gissa varför så många av dem int har något jobb.
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (rätt) skrev 2014-07-02 16:29:18 följande:
    jag tycker att det verkar himla tråkigt att ha den människosynen du har, att gå runt och vara så arg och bitter och tro illa om alla och se allt negativt. har du någonting positivt att säga om något eller någon?
    Jadå, det har jag. Om dem som själva tar ansvar för sig och sitt och inte gnäller, tar på sig 5 offerkoftor och kräver att andra löser deras misstag. D.v.s. inga bortskämda, självcentrerade, arroganta, lata ilandsparasiter.
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (elle) skrev 2014-07-02 18:13:46 följande:
    Hur ser du isåfall på invandringen?
    Invandringen? Till Liseberg???
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (rätt) skrev 2014-07-02 23:05:33 följande:
    du delar ju ut kängor till alla möjliga här iallafall. socialbidragstagare är lata, arbetslösa också, 80 och 90-talister är alla också lata och bekväma och mesiga, människor som skaffar barn är lata och gör det för att slippa arbeta, jag tyckte att jag läste nånstans att du själv "valt bort det", jaha, good for you om du är nöjd med det.

    det känns inte direkt som att du själv är särskilt nöjd med ditt liv, du verkar snarare vara ganska bitter. annars skulle du inte känna ett behov av att spy ur dig ilska över alla som du bara kan komma på.
    Du får gärna ha din åsikt även om det dryper av bitterhet. Men du får också acceptera att andra har en annan. Om du inte kan det börja blogga istället för att skriva på forum. Eller skriv vanlig dagbok.
Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter