• Anonym (augustimamma)

Koppmatning - bara för nyfödda eller bra alternativ när pappan ska mata bebisen?

Vi väntar första barnet i augusti och hoppas verkligen att amningen ska fungera. Samtidigt kan det ju vara bra om pappan kan mata någon gång ibland så att han och bebisen får lite egentid. Nu pratar jag inte om hela dagar eller nätter, utan om 1-2 timmar någon gång i veckan. Jag vet att många introducerar flaska utan problem, men samtidigt finns risken att det går fel med amningen pga flaskan och vi känner att det är en risk vi inte är beredda att ta. Därför har vi läst på om koppmatning och tycker att det låter som ett bra alternativ, men motstridande information online har gjort mig förvirrad. På forum nämner många i förbifarten att koppmatning är ett bra alternativ om mamman kommer vara borta från bebisen, men från informationen från mer officiella sidor får jag intrycket att koppmatning bara är för att svaga nyfödda ska få i sig några droppar råmjölk. Vad gäller egentligen? Funkar koppmatning som alternativ när bebisen är ca 4 månader och pappan är ensam med bebisen i ca 2 timmar (om han hinner bli hungrig då)?

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av Medela SoftCup Feeder? Lite dyr och onödig kan tyckas, men vi tycker att den verkar smidig då det blir mindre spill och lättare att mata "on the go" om pappan och bebisen t ex. går på långpromenad. Det skulle kännas skönt att ha den som back-up om jag och bebisen har problem med sugteknik och såriga bröstvårtor i början också.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Koppmatning - bara för nyfödda eller bra alternativ när pappan ska mata bebisen?
  • Lena

Vi använde det första månaden längre hade inte gått för bebisen hade blivit frustrerad.

• blomman02

Koppmatning är bara för den första tiden, sen blir det så stora mängder mat att det bara blir bökigt.. Dessutom finns det barn som vänjer sig med kopp och får svårt att amma sen för de vänjer sig vid att få maten hälld i munnen. Köp en calmaflaska istället, barnet måste bygga upp ett vacuum för att mjölken ska komma och det är den matningsformen som är mest lik amning.

Mitt i allt det här måste jag bara säga en sak. Slappna av, ta det där sen, de flesta barnen klarar ju sig några timmar om de just fått mat om du vill ha lite egentid. Det mesta kommer falla på plats sen ändå!

• sextiotalist

Det är inte alla barn som köper koppmatning, de försökte (jag och personal) med koppmatning på mitt barn, fick inte i honom nästan någonting alls. Det blev så fel för honom, för instinkten sa till honom att suga för att få i sig mat.
    Jag har hört fler där koppmatningen inte fungerar. Barnet är ju programmerat för att suga i sig maten, inte att slörpla i sig maten
    Så här fungerade koppmatningen (eller inte alls) i två dygn, sedan blev det flaska istället

• Anonym (augustimamma)
    blomman02 skrev 2014-07-01 16:29:21 följande:

Koppmatning är bara för den första tiden, sen blir det så stora mängder mat att det bara blir bökigt.. Dessutom finns det barn som vänjer sig med kopp och får svårt att amma sen för de vänjer sig vid att få maten hälld i munnen. Köp en calmaflaska istället, barnet måste bygga upp ett vacuum för att mjölken ska komma och det är den matningsformen som är mest lik amning.

Mitt i allt det här måste jag bara säga en sak. Slappna av, ta det där sen, de flesta barnen klarar ju sig några timmar om de just fått mat om du vill ha lite egentid. Det mesta kommer falla på plats sen ändå!

Jo, jag förstår ju att koppmatningen inte skulle motsvara en hel matning i den åldern, men som du säger klarar de ju sig några timmar utan mat, så det ska ju mest finnas som back-up ifall bebisen visar tecken på att vilja äta. Mer ett mellanmål än en måltid, sas. Skulle det inte funka då?

Vad finns det för belägg för att bebisen kan börja vägra bröstet om man koppmatar? Används inte koppmatning istället för flaska inom neonatalvården just för att risken är lägre vid koppmatning? Calma vågar vi inte testa efter att ha läst om flera på FL vars bebisar har vägrat bröstet efteråt. Jag vet att den funkar bra för många, men vi tycker som sagt inte att det är värt risken.

Och hur är det med pipmuggarna man kan introducera från 4-6 månader? Kan de skada amningen om de används någon gång i veckan?

Anledningen till att jag frågar just idag är att jag hittade cup feedern på rea och Medelaprodukter brukar alltid vara exkluderade från rean, så det kan ju vara bra att passa på medan den är billig. :)
  • sextiotalist
    Anonym (augustimamma) skrev 2014-07-01 16:43:00 följande:
    Jo, jag förstår ju att koppmatningen inte skulle motsvara en hel matning i den åldern, men som du säger klarar de ju sig några timmar utan mat, så det ska ju mest finnas som back-up ifall bebisen visar tecken på att vilja äta. Mer ett mellanmål än en måltid, sas. Skulle det inte funka då?

Vad finns det för belägg för att bebisen kan börja vägra bröstet om man koppmatar? Används inte koppmatning istället för flaska inom neonatalvården just för att risken är lägre vid koppmatning? Calma vågar vi inte testa efter att ha läst om flera på FL vars bebisar har vägrat bröstet efteråt. Jag vet att den funkar bra för många, men vi tycker som sagt inte att det är värt risken.

Och hur är det med pipmuggarna man kan introducera från 4-6 månader? Kan de skada amningen om de används någon gång i veckan?

Anledningen till att jag frågar just idag är att jag hittade cup feedern på rea och Medelaprodukter brukar alltid vara exkluderade från rean, så det kan ju vara bra att passa på medan den är billig. :)
    Jag har flera vänner som alternerat flaska och bröst tidigt, det har gått utmärkt. Jag tror inte jag har hört någon där amningen har gått åt skogen pga flaskan (att det inte fungerade för mig berodde på att jag inte hade någon mjölk när han testade första gångerna då blev han tvärarg och blev tvärarg efter det så fort man försökte)
  • Anonym (Pip)

TS, problemen med att barnet gillar den andra metoden att mata bättre än amning är samma för koppmatning och flaska. Amning är svårare än att äta från flaska (som har ett större hål och bättre flöde) och både amning och flaskmatning är svårare än att få maten hälld i munnen. Dessutom fungerar koppning bara de första dagarna eller veckorna.

Om du vill få minimala problem med att störa amningen är flaskmatning faktiskt bättre.

Sedan vill jag också slå ett slag för flaskmatning! Det är, i min mening, överlägset att kunna vara två som matar barnet. Oavsett om man gör det från tutte eller flaska. Det är fantastiskt att släppa in pappan. Vi delade lika på matningen från dag 1 och har aldrig ångrat det beslutet.

• Anonym (augustimamma)
    sextiotalist skrev 2014-07-01 16:34:13 följande:

Det är inte alla barn som köper koppmatning, de försökte (jag och personal) med koppmatning på mitt barn, fick inte i honom nästan någonting alls. Det blev så fel för honom, för instinkten sa till honom att suga för att få i sig mat.
    Jag har hört fler där koppmatningen inte fungerar. Barnet är ju programmerat för att suga i sig maten, inte att slörpla i sig maten
    Så här fungerade koppmatningen (eller inte alls) i två dygn, sedan blev det flaska istället

Nej, det är ju omöjligt att veta i förhand vad vår bebis kommer att föredra, men jag undrar mer om det är möjligt öht. Det finns en del amerikanska bloggar och videos på youtube där lite större bebisar koppmatas, så för vissa verkar det ju funka. :)
  • Anonym (augustimamma)
    sextiotalist skrev 2014-07-01 16:45:44 följande:
    Jag har flera vänner som alternerat flaska och bröst tidigt, det har gått utmärkt. Jag tror inte jag har hört någon där amningen har gått åt skogen pga flaskan (att det inte fungerade för mig berodde på att jag inte hade någon mjölk när han testade första gångerna då blev han tvärarg och blev tvärarg efter det så fort man försökte)
    Nej, jag trodde inte heller att det var så riskabelt och för de allra flesta går det väl bra, men här på FL har jag läst om många som har fått sluta med amningen efter att ha introducerat flaska, även när bebisen är flera månader gammal.
  • Anonym (augustimamma)
    Anonym (Pip) skrev 2014-07-01 16:47:48 följande:

TS, problemen med att barnet gillar den andra metoden att mata bättre än amning är samma för koppmatning och flaska. Amning är svårare än att äta från flaska (som har ett större hål och bättre flöde) och både amning och flaskmatning är svårare än att få maten hälld i munnen. Dessutom fungerar koppning bara de första dagarna eller veckorna.

Om du vill få minimala problem med att störa amningen är flaskmatning faktiskt bättre.

Sedan vill jag också slå ett slag för flaskmatning! Det är, i min mening, överlägset att kunna vara två som matar barnet. Oavsett om man gör det från tutte eller flaska. Det är fantastiskt att släppa in pappan. Vi delade lika på matningen från dag 1 och har aldrig ångrat det beslutet.

Men varför rekommenderar alla amningssidor och amningsböcker koppmatning framför flaska om flaska är säkrare? Det är ju väldigt märkligt i så fall.

Flaskmatning kan säkert vara jättebra för många, men i vårt fall är det så att min sambo har en sömnstörning och verkligen behöver sova om nätterna för att klara dagarna, så det är inte aktuellt att han tar några nätter. När han hamnar efter med sömnen blir han så klumpig att det skulle vara farligt om han tog hand om bebisen och då är det inte bara matningen utan allt annat jag skulle behöva klara själv. Eftersom mina möjligheter till ostörd sömn då blir sämre vill jag inte göra det värre för mig själv genom att hamna i en situation där jag måste springa upp och fixa med flaskor om nätterna. Allra lättast för oss blir alltså om jag kan helamma problemfritt. Givetvis finns det inga garantier, men vi vill göra vad vi kan och då vågar vi oss inte på någon flaskmatning.
  • sextiotalist
    Anonym (augustimamma) skrev 2014-07-01 16:55:58 följande:
    Nej, jag trodde inte heller att det var så riskabelt och för de allra flesta går det väl bra, men här på FL har jag läst om många som har fått sluta med amningen efter att ha introducerat flaska, även när bebisen är flera månader gammal.
    Och en del barn börjar rata bröstet när de får vanlig mat. När barnet är flera månader gammalt, så finns det flera barn som slutar att ta bröstet för att de inte är intresserade längre.
    Sedan kan det vara så att med flaskan så kan barnet se sig omkring, ett ammande barn är ju vänt mot bröstet.

Svar på tråden Koppmatning - bara för nyfödda eller bra alternativ när pappan ska mata bebisen?