Koppmatning - bara för nyfödda eller bra alternativ när pappan ska mata bebisen?
Vi väntar första barnet i augusti och hoppas verkligen att amningen ska fungera. Samtidigt kan det ju vara bra om pappan kan mata någon gång ibland så att han och bebisen får lite egentid. Nu pratar jag inte om hela dagar eller nätter, utan om 1-2 timmar någon gång i veckan. Jag vet att många introducerar flaska utan problem, men samtidigt finns risken att det går fel med amningen pga flaskan och vi känner att det är en risk vi inte är beredda att ta. Därför har vi läst på om koppmatning och tycker att det låter som ett bra alternativ, men motstridande information online har gjort mig förvirrad. På forum nämner många i förbifarten att koppmatning är ett bra alternativ om mamman kommer vara borta från bebisen, men från informationen från mer officiella sidor får jag intrycket att koppmatning bara är för att svaga nyfödda ska få i sig några droppar råmjölk. Vad gäller egentligen? Funkar koppmatning som alternativ när bebisen är ca 4 månader och pappan är ensam med bebisen i ca 2 timmar (om han hinner bli hungrig då)?
Sen undrar jag om någon har erfarenhet av Medela SoftCup Feeder? Lite dyr och onödig kan tyckas, men vi tycker att den verkar smidig då det blir mindre spill och lättare att mata "on the go" om pappan och bebisen t ex. går på långpromenad. Det skulle kännas skönt att ha den som back-up om jag och bebisen har problem med sugteknik och såriga bröstvårtor i början också.
Tacksam för svar!