• Anonym (nervös)

Vågar vi köpa detta hus (radonsanerat, blå lättbetong, mikrobiell lukt källare..)? Hjälp mig tyda protokoll

Hej!

Vet inte om frågan hamnar rätt här nu, men ger det ett försök. 
    Vi har budat på ett hus som vi vill besiktiga innan kontraktsskrivningen.
    Jag skulle vilja veta vad nedan listade saker betyder och innebär, samt vad det hamnar i för prisklasser. Källaren är inredd och vi ska ha ett sovrum där. 
    Jag noterar bara det som inte fick "Inget att notera" :) 

Huset:

Byggt 1974
    1-planshus med källare
    Sadeltak med råspont, papp, läkt och takpannor
    Källare/Betongplatta
    Stomme, material: trä
    Mekanisk frånluftsventilation
    Kombipanna med vattenburen värme och pelletsbrännare
    Fasad: Tegel och träpanel
    Radonsanerat. Årsmedelvärde år 2009: 150

Vi har ett besiktningsprotokoll som är ett år gammalt, där det står bland annat: 
    Takbeklädnaden är av äldre datum och mindre brister noterades såsom mosspåväxt samt mindre glipor mellan plåtdetaljer och takpannor.
    Äldre dränering, men några synliga brister noterades ej.
    Sockel (utvändigt); mindre sprickor noterades.
    Fasadpanel; mindre rötskador, bedöms ej ha lett till bakomliggande skador.
    Takpannor och underlagspapp har begränsad livslängd och eftersom det är äldre har det minskat motstånd mot vatteninträngning. 
    Nockvind; mindre fuktskador noterades, men fuktkvoten låg på under 10%.
    Isolerglas äldre än 20 år.
    Ventilationen är bristfällig (igensatta tilluftsdon samt stängda frånluftsdon (Mäklaren sa att det bara är att öppna dem. Varför är de stängda mån tro?)
    Ej våtsäkert i diskbänksskåp (Bara att lägga in en sån matta under maskinen?)
    Blå lättbetong förekommer i byggnaden. Radonsug installerad.
    På betongplattan finns limmade plastmattor (ingen fara förutom att mattan är/blir dålig?)
    Gillestuga i källare; betong, träreglar med mellanliggande isolering, spontat trägolv. Upplevdes mikrobiell lukt, fuktkvot 20% (Om det är mellanliggande isolering så är det väl inte så stor fara? Varför finns då fukt nu?)
    Väggen i gillestugan, upplevdes mikrobiell lukt. Betongvägg med utreglad träpanel.
    Relativ fuktighet 62,5%.
    Tvättstuga, äldre typ av gjutjärnsbrunn
  • Svar på tråden Vågar vi köpa detta hus (radonsanerat, blå lättbetong, mikrobiell lukt källare..)? Hjälp mig tyda protokoll
  • Anonym (NEJ)

Nej sammantaget verkar det vara en hel del pyssel och brister så släpp det objektet och sök vidare. Det låter som ett hus som kan bli som i filmen "drömkåken"...

• Anonym (NEJ)

Tilläggas kan att man kan inte uppskatta något pris för ett osett ej vidare specificerat objekt. TS får be besiktningsmannen ge en tumme pekfingervisning om vad det rör sig om i pengar. Jag anser efter att ha sett detta att det kan bli dyrt och ta tid. Vidare hade jag aldrig utsatt exempelvis barn eller andra heller för den delen  för ett hus med potentiella mögelproblem. Hälsan och välmåendet i största allmänhet är viktigare en ett hus till fyndpris. För jag antar att huset säljs med friskrivningsklausul som renov. objekt och är väldigt billigt. NEJ, gå vidare till ett annat objekt.

• Anonym (Näpp)

Jag hade inte gjort det. Krävs en del arbete...

Vad gäller radonet är det också viktigt att få mer än medelvärdet, allt under 200 är ok MEN det kan vara så att det är väldigt högt i ett rum och sen nästan obefintligt i andra och råkar det vara i ett sovrum så är det inte så kul... Speciell risk att det kan vara i källaren.

• Anonym (nervös)

Tack för era svar.
    Huset är annars fräscht och fint, bra läge, utanför stan (mindre stad)...
    Vad skulle ni ge max för ett sådant hus, som har dessa förutsättningar, om läget är bra och resten fräscht?

• Anonym (NEJ)

Eftersom huset har en radonsug installerad så utgår jag att man erhållit bidrag från länsstyrelsen för installationen. För att få bidraget krävs att åtgärden tagit ner nivån inom gränsvärde. Be att få se papper på detta.

Men allt som allt är huset ändå i sådant skicka att du bör hoppa över det objektet

• Anonym (nervös)
    Anonym (NEJ) skrev 2014-07-01 17:47:28 följande:

Eftersom huset har en radonsug installerad så utgår jag att man erhållit bidrag från länsstyrelsen för installationen. För att få bidraget krävs att åtgärden tagit ner nivån inom gränsvärde. Be att få se papper på detta.

Men allt som allt är huset ändå i sådant skicka att du bör hoppa över det objektet

Ja, årsmedelvärdet ligger på 150, har papper på det
  • Anonym (NEJ)

Ja men det är ju OK för 200 beq. är väl gränsvärde om jag minns rätt. Men ändå så känns detta objektet inget vidare. Potentiella mögelproblem känns värre än radon...

• Anonym (Näpp)
    Anonym (nervös) skrev 2014-07-01 17:49:13 följande:

Ja, årsmedelvärdet ligger på 150, har papper på det

Läs mitt ovan, ett medelvärde är just ett medelvärde. Du vill veta mer specifikt, tex om källaren är mer utsatt, vilket jag gissar på, så känns det inte så lämpligt att ha sovrum där.

En tumregel jag har när vi tittar på objekt, om man inte kan bedöma riskerna och kostnaden för åtgärd =köp inte.

Har köpt och renoverat 9 objekt på 8 år nu.
  • Anonym (nervös)

Sovrum på entréplan 110+/-20
    Gillestunga källarplan 190+/-20

Det är i så fall bara ett rum i källaren som har träpanel och det är gillestugan.
    Om vi har tur (?) så är det bara det som behöver renoveras. 
    Då är det inte lätt att bedöma vad man max skulle ge för detta heller antar jag?

Svar på tråden Vågar vi köpa detta hus (radonsanerat, blå lättbetong, mikrobiell lukt källare..)? Hjälp mig tyda protokoll