Vågar vi köpa detta hus (radonsanerat, blå lättbetong, mikrobiell lukt källare..)? Hjälp mig tyda protokoll
Hej!
Vet inte om frågan hamnar rätt här nu, men ger det ett försök.
Vi har budat på ett hus som vi vill besiktiga innan kontraktsskrivningen.
Jag skulle vilja veta vad nedan listade saker betyder och innebär, samt vad det hamnar i för prisklasser. Källaren är inredd och vi ska ha ett sovrum där.
Jag noterar bara det som inte fick "Inget att notera" :)
Huset:
Byggt 1974
1-planshus med källare
Sadeltak med råspont, papp, läkt och takpannor
Källare/Betongplatta
Stomme, material: trä
Mekanisk frånluftsventilation
Kombipanna med vattenburen värme och pelletsbrännare
Fasad: Tegel och träpanel
Radonsanerat. Årsmedelvärde år 2009: 150
Vi har ett besiktningsprotokoll som är ett år gammalt, där det står bland annat:
Takbeklädnaden är av äldre datum och mindre brister noterades såsom mosspåväxt samt mindre glipor mellan plåtdetaljer och takpannor.
Äldre dränering, men några synliga brister noterades ej.
Sockel (utvändigt); mindre sprickor noterades.
Fasadpanel; mindre rötskador, bedöms ej ha lett till bakomliggande skador.
Takpannor och underlagspapp har begränsad livslängd och eftersom det är äldre har det minskat motstånd mot vatteninträngning.
Nockvind; mindre fuktskador noterades, men fuktkvoten låg på under 10%.
Isolerglas äldre än 20 år.
Ventilationen är bristfällig (igensatta tilluftsdon samt stängda frånluftsdon (Mäklaren sa att det bara är att öppna dem. Varför är de stängda mån tro?)
Ej våtsäkert i diskbänksskåp (Bara att lägga in en sån matta under maskinen?)
Blå lättbetong förekommer i byggnaden. Radonsug installerad.
På betongplattan finns limmade plastmattor (ingen fara förutom att mattan är/blir dålig?)
Gillestuga i källare; betong, träreglar med mellanliggande isolering, spontat trägolv. Upplevdes mikrobiell lukt, fuktkvot 20% (Om det är mellanliggande isolering så är det väl inte så stor fara? Varför finns då fukt nu?)
Väggen i gillestugan, upplevdes mikrobiell lukt. Betongvägg med utreglad träpanel.
Relativ fuktighet 62,5%.
Tvättstuga, äldre typ av gjutjärnsbrunn