• Anonym (nervös)

Vågar vi köpa detta hus (radonsanerat, blå lättbetong, mikrobiell lukt källare..)? Hjälp mig tyda protokoll

Hej!

Vet inte om frågan hamnar rätt här nu, men ger det ett försök. 
    Vi har budat på ett hus som vi vill besiktiga innan kontraktsskrivningen.
    Jag skulle vilja veta vad nedan listade saker betyder och innebär, samt vad det hamnar i för prisklasser. Källaren är inredd och vi ska ha ett sovrum där. 
    Jag noterar bara det som inte fick "Inget att notera" :) 

Huset:

Byggt 1974
    1-planshus med källare
    Sadeltak med råspont, papp, läkt och takpannor
    Källare/Betongplatta
    Stomme, material: trä
    Mekanisk frånluftsventilation
    Kombipanna med vattenburen värme och pelletsbrännare
    Fasad: Tegel och träpanel
    Radonsanerat. Årsmedelvärde år 2009: 150

Vi har ett besiktningsprotokoll som är ett år gammalt, där det står bland annat: 
    Takbeklädnaden är av äldre datum och mindre brister noterades såsom mosspåväxt samt mindre glipor mellan plåtdetaljer och takpannor.
    Äldre dränering, men några synliga brister noterades ej.
    Sockel (utvändigt); mindre sprickor noterades.
    Fasadpanel; mindre rötskador, bedöms ej ha lett till bakomliggande skador.
    Takpannor och underlagspapp har begränsad livslängd och eftersom det är äldre har det minskat motstånd mot vatteninträngning. 
    Nockvind; mindre fuktskador noterades, men fuktkvoten låg på under 10%.
    Isolerglas äldre än 20 år.
    Ventilationen är bristfällig (igensatta tilluftsdon samt stängda frånluftsdon (Mäklaren sa att det bara är att öppna dem. Varför är de stängda mån tro?)
    Ej våtsäkert i diskbänksskåp (Bara att lägga in en sån matta under maskinen?)
    Blå lättbetong förekommer i byggnaden. Radonsug installerad.
    På betongplattan finns limmade plastmattor (ingen fara förutom att mattan är/blir dålig?)
    Gillestuga i källare; betong, träreglar med mellanliggande isolering, spontat trägolv. Upplevdes mikrobiell lukt, fuktkvot 20% (Om det är mellanliggande isolering så är det väl inte så stor fara? Varför finns då fukt nu?)
    Väggen i gillestugan, upplevdes mikrobiell lukt. Betongvägg med utreglad träpanel.
    Relativ fuktighet 62,5%.
    Tvättstuga, äldre typ av gjutjärnsbrunn
  • Svar på tråden Vågar vi köpa detta hus (radonsanerat, blå lättbetong, mikrobiell lukt källare..)? Hjälp mig tyda protokoll
  • Anonym (Näpp)

Nej då måste man se det, veta var det ligger, hur mycket som behöver investerad (alltså beroende av vad ni kan göra själva och vad ni kan utnyttja i ROT.)

Vad är det som lockar med just det huset som gör att ni inte vill vänta?

Anonym (nervös) skrev 2014-07-01 18:07:35 följande:

Sovrum på entréplan 110+/-20

Gillestunga källarplan 190+/-20

Det är i så fall bara ett rum i källaren som har träpanel och det är gillestugan.

Om vi har tur (?) så är det bara det som behöver renoveras. 

Då är det inte lätt att bedöma vad man max skulle ge för detta heller antar jag?

• Anonym (nervös)
    Anonym (Näpp) skrev 2014-07-01 18:09:55 följande:

Nej då måste man se det, veta var det ligger, hur mycket som behöver investerad (alltså beroende av vad ni kan göra själva och vad ni kan utnyttja i ROT.)

Vad är det som lockar med just det huset som gör att ni inte vill vänta?

Okej. Det är väl mest läget och längtan ut från lägenhet. Men främst läget, och att det är rätt antal rum med en gång (om man räknar med sovrummet i källaren).
  • Anonym (Näpp)

Ni har ingen i er närhet med mer erfarenhet som kan följa med och titta? Alternativ besöka med en firma för att få ett kostnadsestimat?

Annars hade jag väntat.

Anonym (nervös) skrev 2014-07-01 18:20:32 följande:

Okej. Det är väl mest läget och längtan ut från lägenhet. Men främst läget, och att det är rätt antal rum med en gång (om man räknar med sovrummet i källaren).

• Anonym (nervös)
    Anonym (Näpp) skrev 2014-07-01 18:36:09 följande:

Ni har ingen i er närhet med mer erfarenhet som kan följa med och titta? Alternativ besöka med en firma för att få ett kostnadsestimat?

Annars hade jag väntat.

Jo, det skulle vi kunna ordna, en bekant
  • Anonym (torparn)

Räkna med att huset behöver en omdränering för att bli kvitt fukten och lukten i källaren, samt ett nytt tak och ny panel helt eller delvis inom några år. Är ni medvetna om detta så ser jag inte att det skulle vara någon större fara med huset, utifrån din beskrivning. Det är nästan bättre med ett hus som är "original" från byggåret än ett nyrenoverat hus som ser snyggt ut på ytan (och man betalar dyrt för) men är fuskgjort.

Tips: Skriv samma inlägg på forumet på byggahus.se så får du fler och kanske mer relevanta synpunkter.

• Anonym (nja)
    Anonym (nervös) skrev 2014-07-01 17:46:49 följande:

Tack för era svar.
    Huset är annars fräscht och fint, bra läge, utanför stan (mindre stad)...
    Vad skulle ni ge max för ett sådant hus, som har dessa förutsättningar, om läget är bra och resten fräscht?

Vad man max skulle ge beror på vad andra hus i samma område brukar gå på. Eftersom det är mycket att åtgärda på huset måste ni räkna med att kunna få igen allt ni själva har lagt ut på huset vid en eventuell försäljning (om ni inte trivs där). Tror att många köpare drar öronen åt sig när det är ett radonhus med mögel...
  • Anonym (nervös)

Husen på samma gata går mellan 800 000 och 1 200 000. Vi har budat precis emellan. Men jag vet ju inte skicken på de andra husen heller.

• Anonym (nja)
    Anonym (nervös) skrev 2014-07-01 19:42:44 följande:

Husen på samma gata går mellan 800 000 och 1 200 000. Vi har budat precis emellan. Men jag vet ju inte skicken på de andra husen heller.

I såna fall skulle jag nog förvänta mig att detta skulle gå ganska mycket lägre! Med tanke på problemen. När ni har renoverat färdigt kommer ni att ha lagt ut en hel del på huset, som ni kanske aldrig får igen vid en försäljning.
  • Anonym (nja 2)

Räkna med några hundra tusen i renoveringskostnader. Sannolik dränering, ev mögelsanering, takläggning och fasadbyte (förhoppningsvis inga underliggande rötskador).
    Vill ni renovera allt detta och är villiga att lägga kanske 5-600 000 kr till i värsta fall så är det ju inga problem alls.
    Rätt antal rum kan ni få i annat hus också.
    Att läget passar er är ju en fördel, och för många är det det enda viktiga. Såvida man är intresserad av ett renoveringsobjekt.
    Räkna inte med att få tillbaka allt ni behöver lägga ut på huset vid ev försäljning, då husen runtomkring inte är så värst dyra. Det spelar ju ingen roll om ni inte tänkt sälja på många år.
    Hur länge har ni letat hus?
    Hur många hus har ni tittat på?

• beccagranen

Jag börjr med att ställa motfrågor till dig ts. Hur mycket pengar och tid är ni villiga att lägga på huset för att få det i gott skick, dvs återgärda de punkter ni fått anmärkning på? Hur händiga är ni, kan ni ta er an de mesta själva eller måste ni leja bort jobben?

Vi köpte ett hus från 74 för fyra år sedan, och börjar bli klara nu. Om vi bortser från uppfräckningsrenovering och bara siktar på nödvändiga ting så hade vi många återgärdspunkter som ert. Vi bytte taket för ca 25000kr, ink plåtarbete och vindskivor. Vi gjorde det själva och med hjälp av en bekant som är plåtslagare, uppskattat pris med hantverkare ca 120 000kr. Vi har bytt en sida av fasaden varje år, samt fönster ca 10 000kr per sida.

Sen så är det så att inget hus som är orenoverat de senaste 15-20åren är felfritt. Att det är lite röta i fasad, vindskivor, bristfälliga fönster etc hör till när man köper ett äldre hus. Oftast låter det värre än vad det är, särskiltpå besiktningsprotokoll då bes.mannen måste anmärka på alla brister för att hålla ryggen fri. Av de ovannämnda punkter så oroar jag mig för radonet, jag själv skulle aldrig köpa ett hus byggt med blåbetong eller förhöjd radon pga hälsorisken. Det kanbli en kostsam historia för arr återgärda, och inte lämplugt att ha sovrum i källarutrymme med radon och fukt. Sen kan det ligga vikt i att kolla skicket i gjutgärnsledningarna, de har en tendens att vittra och täppas igen med åren. En i gott skick är bra men en kass kan bli kostsam. Lika så är jag inte mycket för pelletsuppvärmning, det är inte lönsamt idag och för mycket jobb.

• Anonym (nervös)

Hmm... Inte lätt det här alltså... :)

Vi har inte varit på så många visningar, men kollat/letat hus ett par år.
    Vi är inte intresserade av att lägga så värst mycket pengar på hus i alla fall. Mannen är rätt händig och har händiga kontakter, så en del av jobben skulle vi nog kunna göra själva. Fasad, golv, väggar, tak och dränering är sådant vi skulle kunna tänka oss, OM det är i skicket att man kan ta saker lite då och då, under några års tid. 
    Angående radonet så är det ju sanerat, men det kanske inte är tillräckligt tryggt ändå? Vi har ju barn och det är väl det jag oroar mig mest över. Samtidigt verkar åsikterna gå väldigt brett isär, vissa skulle aaaldrig kolla åt ett sådan hus, medan andra säger att det inte är farligt alls. Vad ska man lita på liksom?

Gjutjärnsledningarna, kollas de på besiktningen?

• Anonym (nja)
    Anonym (nervös) skrev 2014-07-02 10:07:39 följande:

Angående radonet så är det ju sanerat, men det kanske inte är tillräckligt tryggt ändå? Vi har ju barn och det är väl det jag oroar mig mest över. Samtidigt verkar åsikterna gå väldigt brett isär, vissa skulle aaaldrig kolla åt ett sådan hus, medan andra säger att det inte är farligt alls. Vad ska man lita på liksom?

Jag känner en tjej som är uppvuxen på västkusten, hon hävdar att där finns så mycket radon i berggrunden att alla är uppvuxna i radonhus och att det inte är något problem så länge det håller gränsvärdet. Hur som helst, eftersom så många är oroliga för radonet och resonerar som så att man inte vill ta några risker med sina barn, blir huset mer svårsålt.
  • beccagranen
    Anonym (nja) skrev 2014-07-02 10:24:28 följande:
    Jag känner en tjej som är uppvuxen på västkusten, hon hävdar att där finns så mycket radon i berggrunden att alla är uppvuxna i radonhus och att det inte är något problem så länge det håller gränsvärdet. Hur som helst, eftersom så många är oroliga för radonet och resonerar som så att man inte vill ta några risker med sina barn, blir huset mer svårsålt.
    Det är skillnad. Det finns radon i marken, överallt. Och på vissa orter även i vatten.  Om du har ett hus byggt med ex blåbetong som förbjöds 1975, då är du kontinuerligt utsatt för mycket högre dos. Och även om man går från ex 1000bq till godkända 200-150bq, så är det inte bra.  Det är bla cancerframkallande, och med förhöjd fuktighet i källaren. ev mögel så är det verkligen inte hälsosamt. Hade ts tänkt använda källaren som förvaringsutrymme, och inte som boyta så kan man kanske tänka på saken med god ventilation, men att sova i källarplan med dessa problem det är en risk som jag anser inte är värd att ta.  
  • Anonym (nervös)

Tack för alla svar, allihopa. Vi bestämmer oss för att leta vidare.

• Anonym (nja)
    Anonym (nervös) skrev 2014-07-06 16:16:48 följande:

Tack för alla svar, allihopa. Vi bestämmer oss för att leta vidare.

Jag tror att det är rätt beslut. Lycka till!
  • Anonym (NEJ)

Förståndigt val TS för huset är en tickande bomb.

Svar på tråden Vågar vi köpa detta hus (radonsanerat, blå lättbetong, mikrobiell lukt källare..)? Hjälp mig tyda protokoll