Inlägg från: Utflykt i verkligheten |Visa alla inlägg
  • Utflykt i verkligheten

släkting kom till bröllopet i vit långklänning...?!

BIG no no!! Givetvis stjäl man inte uppmärksamheten från bruden genom att klä sig i den färgen som hon har ensamrätt på den dagen!

• Utflykt i verkligheten
    fluu skrev 2014-07-03 10:45:11 följande:
    Alltså.... tror du på det på riktigt? Att en klänning skulle stjäla uppmärksamhet? Och om folk nu skulle titta på någon annan med....är det så farligt, har du så stort bekräftelsebehov?

Majoriteten av alla brudar vill vara ensam om sin vita klänning. Då respekterar man det. Plättlätt... Respekt och hänsyn. Din åsikt som gäst är sekundär i det läget.

Mitt bekräftelsebehov? Vad hade jag som person med detta att göra?
  • Utflykt i verkligheten
    fluu skrev 2014-07-03 10:59:48 följande:
    Nu var det ju inte riktigt hur alla brudar tänkte som jag frågade efter. Jag frågade efter om du på allvar tror att en klänning stjäl uppmärksamhet?

Ditt bekräftelsebehov, du pratar om att man absolut inte får göra något som kan ta fokus från bruden....
    Absolut att det stjäl uppmärksamhet om man som i ts exempel kommer i en lång vit klänning utan något som bryter av. Det är allmänt känt att den vita färgen är reserverad för bruden. Alltså reagerar folk om någon inte respekterar det.

Så pass snäll kan man vara så man skiter i att använda vitt just den dagen. Ingen stor grej för dig, men väljer man att skita i det så kan det bli en jobbig grej för bruden. Alltså visar man hänsyn genom att följa det som brukligt.

Får fortfarande inte ihop min personliga åsikt med mitt bekräftelsebehov? Jag är definitivt inte en blivande brud och planerar inte heller att bli det. Min åsikt är helt enkelt baserad på hur man på bästa sätt visar sig från sin bästa sida.
  • Utflykt i verkligheten
    fluu skrev 2014-07-03 11:17:45 följande:
    Alltså.... varför skulle det göra det egentligen? Visst vet jag att folk har föreställningar om hur saker och ting "ska" vara, men inte är väl folk så skitnödiga att de hänger upp sig på och ger någon uppmärksamhet för att hen brutit klädkoden.

Ditt antydande fick mig att tänka att du skulle tänka som om du var bruden.

Skitnödigt eller inte... Man respekterar andras vilja när det kommer till deras stora dag. Inte så mycket att fundera på tycker jag. Är man så skitnödig att man inte klarar av det så får man väl helt enkelt tacka nej.

Ett extremscenario: Alla damer kommer uppklädda i värsta brudutstyrseln. Fortfarande ok? Var drar man gränsen? Det är möjligt att just du inte bryr dig, men alla är vi olika och därför får vi alla också visa hänsyn till det.

Om du hade bjudit in mig till ditt bröllop och klädkoden hade varit: "Alla bär helvitt!", så hade jag givetvis inte dykt upp i en grön klänning. Din vilja hade gått före min åsikt. Det är din dag och självklart gör jag mitt bästa för att du ska få en fantastisk dag!
  • Utflykt i verkligheten
    fluu skrev 2014-07-03 11:34:59 följande:
    Jo, jag tänker också att man respekterar folks vilja i största mån. Men om det nu inte blir så så är det inget att hispa för.

Om du frågar mig om extremscenariot... jag är inte så skitnödig att jag hade dött av det. Jag tror som sagt generellt på att respektera folks vilja, men att folk ändå måste se hur onödigt det är att lägga energi på en sådan skitsak som att en gäst råkade ha "fel" färg.

Skitsak för dig kan vara skitviktigt för någon annan.

Se t ex citatet i svar #75 (håller inte med om svaret, läs enbart det citerade) flera gäster hade tydligen gratulerat kvinnan som klädde sig i brudkläder. Du kanske inte hade brytt dig i det läget, men som sagt, alla är vi olika.
    Misstänker att bruden kanske blev besviken över det, gästerna som gjorde misstaget kände sig generade och den unga kvinnan tyckte det blev jobbigt och pinsamt. Eller så var det ingen som brydde sig, det vet vi inte, men för att inte riskera att någon faktiskt tycker att det blev tråkigt/pinsamt/förvirrat så kan man väl bara släppa det att för en del är sånt här viktigt.
  • Utflykt i verkligheten
    fluu skrev 2014-07-03 11:46:47 följande:
    Jo, jag vet att alla inte tycker som jag. Det gör inte inställningen till ett plagg sundare.

Det är inte upp till dig att bestämma om det är sunt eller inte.
  • Utflykt i verkligheten
    Jeaninne skrev 2014-07-03 15:43:02 följande:
    För att den moderna konvenansen säger, att man får bära brudklänning första gången man gifter sig, vare sig man är oskuld eller inte.

Dock tycker jag personligen att det ser illa ut om bruden har barn, och I SYNNERHET om hon har dem sedan förr - före brudgummen alltså... Som Mette-Marit. Då kan man vara lite diskret...

Oskulden har inte med saken att göra. Till bröllop köpte man sig en svart finare klänning som man sedan kunde återanvända vid andra högtidliga tillfällen. Den vita klänningen kom senare som en statussymbol. Man ville visa att man kunde köpa en klänning som inte gick att återanvända till något annat.

Kronan och slöjan däremot hade med oskulden att göra. Hur mannen skulle bevisa sin oskuld förtäljer dock inte historien...
Svar på tråden släkting kom till bröllopet i vit långklänning...?!