• Jeaninne

    släkting kom till bröllopet i vit långklänning...?!

    Det är helt botten!!! Är hon lite begåvningshandikappad? Eller lever helt isolerat, så att hon aldrig blir bjuden på tillställningar? Eller handlade det om något slags barnsligt trots mot konventionerna (som ju gick ut över DIG i så fall...)?

    Kan din man fråga henne vad som låg bakom, så att du får detta ur världen..?

  • Jeaninne
    Anonym (sorgklädd) skrev 2014-07-02 14:07:20 följande:

    När vi gifte oss var det några äldre släktingar på min mans sida som var sorgklädda i kyrkan. Alltså svarta klänningar och svarta strumpor.  De hade mist sin gamla mor några månader tidigare.

    "Bröllop bryter sorg"  - men det kände de väl inte till. Jag kan ju säga som så att jämfört med det, så hade det varit en bagatell för mig om någon haft en vit klänning.


    Jag förstår dig faktiskt. Det måste ha känts som ett dåligt omen..? De där som olycksbådande svarta korpar, liksom..?
  • Jeaninne
    BandAnna skrev 2014-07-03 08:27:14 följande:

    Äh chilla TS.
    Dels var det inte ditt bröllop och dels så är det brudens och brudgummens business att bry sig om det där.

    När jag läser trådar som den här blir jag så otroligt glad över att ha vänner som verkligen inte bryr sig ett dugg om det där med dresscodes.
    Det senaste bröllopet jag besökte var när en av mina nära vänner skulle gifta sig. Det var det som att delta i Woodruffs freakparade.
    Man hittade allt från finklädda damer, till unga tjejer i korta kläningar, till hippies i haremsbyxor och svartrockare i sina utstyrslar. Och oj så roligt och gemytligt vi hade allihop.


    Fast jag kan tycka att det skapar en osäkerhet, om det inte står någon klädkod. För det är inte roligt att komma sämst klädd - men det är ännu värre att komma finast klädd, och känna sig tillgjord och löjlig i aftonklänning mitt ibland alla jeans och jeanskjolar. Klädkoden garanterar att man inte gör bort sig, om man bara håller sig inom dess ramar.

    Dessutom (och detta är min egen erfarenhet): det hjälper inte att man känner brudparet. För när det gäller just ett bröllop, så är det ofta föräldrarna som har ett stort inflytande över planeringen, och det kommer även att komma äldre släktingar och vänner till familjen. Kommer man dit i den klädsel som brukar gälla när bruden har fester annars, så kan man finna att man står där som en katt bland hermelinerna i sina enkla bomullskläder, eller ännu värre skrikiga och utmanande kläder - när alla andra plötsligt är stiliga och propra...
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-03 10:43:44 följande:
    .... Och hela samhällets förfall och nu inväntar vi bara zombiesarna.
    Det sa jag väl inte? Jag menar att det blir pinsamt för EN SJÄLV att vara annorlunda klädd än alla andra gäster. Man känner sig uttittad och awkward.

    De har hänt mig en gång när jag skulle gå på en stor firmafest (silverjubileum) i Blå Hallen i Stadshuset. Jag var mycket ung och hade aldrig varit bjuden på någon fest i Blå Hallen eller motsvarande förut. Så jag gick till NK och visade upp inbjudningskortet och bad om råd. Expediten sa att om det inte stod någon klädkod så betydde det högtidsdräkt, det vill säga långklänning i skimrande tyg - t.ex. siden - bara axlar och uppsatt hår med en tiara eller liknande i. Hon sa också att detta var självklart eftersom festen skulle vara i Blå Hallen och även innefatta dans efter middagen.

    Så jag la ut en liten förmögenhet (för mig DÅ) på en aftonklänning och en tiara, och jag gick även till en frisör och fick håruppsättningen gjord.

    Döm om min FASA när jag anlände till festen, och jag var den enda som var så uppklädd! De andra damerna hade typ knäkort kjol eller klänning i bomull eller annat matt tyg, vissa hade till och med sina vanliga jeans och t-shirts, och ingen annan hade tiara eller ens en håruppsättning! Död

    Det här var ett av mitt livs mest förödmjukande ögonblick, och jag har aldrig, aldrig gjort det misstaget igen. I många år la jag festklänningen i en väska på pakethållaren och CYKLADE till alla fester i jeans och tröja. Sedan gick jag in och kollade om de andra verkligen hade aftonklänning (whatever) innan jag bytte om på toaletten och satte upp håret själv. Jag kunde skylla ju skylla på att jag hade cyklat dit i så fall - ingen kunde begära att jag skulle cykla i hellång sidenklänning...
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-03 11:01:45 följande:
    Rätta det till dig själv eller kan vara pinsamt. Det är inte så att alla skulle tycka att det var pinsamt... Och om andra skulle titta så är det i så fall deras problem.
    Fast jo, jag tror att precis ALLA skulle ha tyckt att det var fruktansvärt pinsamt - den scenen jag beskrev, när jag anlände till firmafesten utspökad som om det vore Nobelfesten...

    Dessutom har jag hört senare, att kommer man så där överklädd så tänker folk ofta att det beror på att man inte blir bjuden på så många fester. Att det blir så stort och märkvärdigt för en att få gå på en fest - även om det bara är en firmafest som alla anställda får gå på - att man måste klä upp sig i full gala, typ... DET gör det ännu mer förödmjukande...
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-03 10:59:48 följande:
    Nu var det ju inte riktigt hur alla brudar tänkte som jag frågade efter. Jag frågade efter om du på allvar tror att en klänning stjäl uppmärksamhet?

    Ditt bekräftelsebehov, du pratar om att man absolut inte får göra något som kan ta fokus från bruden....
    Det är väl klart att en klänning kan stjäla uppmärksamhet..? Förresten gäller detta inte bara vita klänningar. Det är onödigt överhuvudtaget för de kvinnliga gästerna att medvetet göra sig så vackra och tjusiga, att de stjäl uppmärksamheten från bruden. Och särskilt då såklart om denna är mindre vacker i sig själv. Man kan låta henne ha den dagen i livet tycker jag - man har ju alla andra dagar på sig att glänsa, om man vill det...
  • Jeaninne
    Utflykt i verkligheten skrev 2014-07-03 11:32:12 följande:

    Skitnödigt eller inte... Man respekterar andras vilja när det kommer till deras stora dag. Inte så mycket att fundera på tycker jag. Är man så skitnödig att man inte klarar av det så får man väl helt enkelt tacka nej.

    Ett extremscenario: Alla damer kommer uppklädda i värsta brudutstyrseln. Fortfarande ok? Var drar man gränsen? Det är möjligt att just du inte bryr dig, men alla är vi olika och därför får vi alla också visa hänsyn till det.

    Om du hade bjudit in mig till ditt bröllop och klädkoden hade varit: "Alla bär helvitt!", så hade jag givetvis inte dykt upp i en grön klänning. Din vilja hade gått före min åsikt. Det är din dag och självklart gör jag mitt bästa för att du ska få en fantastisk dag!
    Ja, det borde vara självklart. Man har ju också möjligheten att tacka nej, om man inte kan eller vill följa klädkoden. Jag har tackat nej till några bröllop där det har varit både klädkod och färgkrav - och jag helt enkelt inte haft råd att gå ut och köpa en aftonklänning i t.ex. mossgrönt. Men då tackar jag ju nej som sagt - jag går inte dit i en klargul klänning och förstör hela upplägget, som bruden kanske drömt om och planerat i minsta detalj i flera år..!
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-03 11:44:51 följande:
    Alltså.... varför är det klart? Som sagt, väldigt skitnödigt.

    Gällande det understrukna... HÄR snackar vi verkligen bekräftelsebehov! Seriöst.... Har man så lågt självförtroende att man måste "glänsa" så och måste dra till sig allas blickar och allas komplimanger bör man gå i terapi.
    Nä, jag tror att nästan alla unga kvinnor har en dröm om att vara balens drottning eller prinsessa för en dag, faktiskt. Innerst inne. Det är helt naturligt - inget man behöver gå i terapi för. Sedan blir man äldre, skönheten bleknar och man kan förhoppningsvis stå tillbaka för de nya, unga skönheterna och tänka: "I have had my day".
  • Jeaninne
    Anonym (Greta) skrev 2014-07-03 11:45:08 följande:
    Vilket gör det ännu mer respektlöst. Hon har alltså medvetet valt vitt på ett bröllop, trots att hon visste om att det inte är önskvärt.

    Vi hade en liknande situation på vårt bröllop. En av våra närmsta vänner hade då en flickvän som vi inte var överförtjusta i, men eftersom han tyckte om henne, så försökte vi också. Givetvis blev hon också inbjuden till bröllopet. Vi valde den lägsta klädkoden för att inte sätta någon "press" på gästerna, alltså klädkoden kavaj. Hon frågade mig vid tre olika tillfällen före bröllopet om klädkoden och vad hon kunde bära. Jag sa "Helst inget helvitt, muskort eller extremt urringat". Jag tycker inte det var alltför höga krav. Jag vet också att denna tjejen hade en stor garderob, många fina klänningar. Vad väljer hon då att bära på bröllopet? Ett par skyhöga zebrarandiga skor plus ett axelbandslöst linne (ja, jag kan inte kalla det klänning) i en ljus, ljus beige färg (typ ivory) som var extremt kort och som hela tiden gled ner. Givetvis förstörde det inte hela kvällen för oss, men det är så otroligt respektlöst kan jag tycka. Speciellt eftersom hon hade frågat vid ett flertal tillfällen om just kläder och då medvetet väljer exakt det jag bett henne undvika.
    Det där lät faktiskt som om hon gjorde det av ren elakhet emot dig personligen.
  • Jeaninne
    Erfdgt skrev 2014-07-03 13:08:40 följande:
    Ja, du har fel. Vit klänning har inget med det att göra. Det har mer med rikedom att göra. Att man hade råd att köpa en vit klänning, som därmed lätt blev smutsig osv, för att bara använda den på en speciell dag och inte vid flera andra tillfällen.

    Slöjan och brudkronan har mer med oskuldsfullheten att göra, om jag minns rätt.
    Nej, den vita färgen är oskuldens och renhetens färg i Sverige och många andra europeiska länder. Det är ju därför en kvinna som gifter om sig inte ska ha vit brudklänning.

    Men det stämmer att bondbrudar och fattiga kvinnor gifte sig i svart - de ägde ju oftast bara en festklänning, och då var det mest praktiskt med en svart. Men i stället hade de massa guldkedjor och blomstergirlander runt halsen (som de fick låna av kyrkan) och även den enorma brudkronan då.

    Kronan är också en oskuldssymbol, ja. När Prinsessan Kristina (tror jag att det var - någon av kungens systrar i alla fall) gifte sig i tiara i stället för brudkrona, så blev det väldigt mycket undran och  skvaller!
  • Jeaninne
    Erfdgt skrev 2014-07-03 13:38:54 följande:
    Det var ju i början av 1900-talet som folk började ha råd att bära en vit brudklänning (i Sverige) och då just för att dom hade råd med det. Den vita färgen, rent allmänt, representerar ju oskulden, men man bar inte vit brudklänning för att visa på att man var oskuld.

    Brudkronan däremot, där kunde man ju rent utav bli bötfälld om man inte verkligen var oskuld när man bar den.
    Kan du förklara varför regeln finns då (jo den finns ännu) att en skild kvinna inte ska gifta om sig i vit brudklänning..?
  • Jeaninne
    LaFontaine skrev 2014-07-03 13:54:35 följande:
    Och jag var på ett bröllop dit folk kom i foppatofflor och jeansshorts. Det var ärligt talat en riktigt tråkig tillställning med alldeles för mycket fylla och tråkiga människor som inte sa många ord. Eftersom det är min egen erfarenhet väljer jag dock inte att använda det som något allmänt exempel. Det hänger ju knappast på kläderna...

    Men det är väl självklart att man respekterar en klädkod? Man kan tycka och tänka och muttra bäst man vill, men man respekterar banne mig inbjudarens önskemål. Blir man bjuden till maskerad klär man ut sig bäst man kan och blir man bjuden på frackbröllop klär man sig efter sådan klädkod. Vad man än må tycka och tänka om tilltaget. Annars tackar man nej om det inte passa sig! 
    Jo, det blir inte lika högtidligt och festligt, när folk kommer i sina vanliga kläder. Kläderna gör mycket för hela stämningen!
  • Jeaninne
    aldrigmer skrev 2014-07-03 15:29:07 följande:
    Det är nog en mycket lokal regel......Då jag var mycket ung var det så men nu.....nä, nu är det mer fritt fram för vitt med släp och myrtenkrona!! och alla ungarna på släp!!
    Men HUA! Undrar förresten om någon binder en myrtenkrona idag..?
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-03 15:39:22 följande:
    Varför skulle det då vara ett så stort problem att en gäst bär vitt när bruden troligen inte ens borde göra det om man nu skulle vara så petig med "regler"?
    För att den moderna konvenansen säger, att man får bära brudklänning första gången man gifter sig, vare sig man är oskuld eller inte.

    Dock tycker jag personligen att det ser illa ut om bruden har barn, och I SYNNERHET om hon har dem sedan förr - före brudgummen alltså... Som Mette-Marit. Då kan man vara lite diskret...
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-03 15:46:45 följande:
    Så så viktigt är det alltså inte och saker och ting förändras...

    Ja, usch för folk som har sex innan äktenskapet, finns inget värre. Du som vurmar så för äktenskap annars och ogillar syndiga samboförhållanden, det är alltså bättre att om man har barn sedan tidigare nöja sig med att vara sambo? För att det ser illa ut när bruden(inte brudgummen då?) har barn? Okej.
    Nä, men man kan ju gifta sig diskret. I alla fall utan de typiska jungfrubrudattributen.

    Jag har också varit sambo en tid, men jag valde just därför att inte gifta mig i vitt. Jag hade en midnattsblå aftonklänning i stället (kyrkbröllop) och en tiara (samma som jag gjorde bort mig på firmafesten med några år tidigare, haha).
  • Jeaninne
    Themis skrev 2014-07-03 18:51:15 följande:
    Joho då, min kompis hade både odlat och flätat den själv, fått en ympkvist i arv av en gammal släkting från hennes planta.

    Så nog finns de kvar, de ärketraditionella.
    FINT i så fall!
  • Jeaninne
    Erfdgt skrev 2014-07-03 18:53:43 följande:



    Det har jag aldrig någonsin förut hört talas om eller läst om. Majoriteten av alla skilda kvinnor gifter om sig i vitt.
    Nej vet du vad, det stämmer absolut inte. Majoriteten av kvinnor som gifter om sig gör det borgerligt och väldigt nedtonat. Antingen det eller "alternativt" - det vill säga att man slår på stort, men gör något kul av att INTE följa traditionerna från det första bröllopet.
  • Jeaninne
    Jean89A skrev 2014-07-03 22:28:42 följande:

    Ja råkade ut för det för något årsen då ja va på ett bröllop visste inte att man inte fick bära vit klänning då,, fick veta de på bröllopet de va nog så pinsamt men ja hade ju i alla fall en svart kofta så de skärde ju av lite..

    Men som sagt de på de bröllopet sa i alla fall no big deal typ. Hade min före detta sagt detta tidigare hade jag ju inte haft vit klänning jaja ingen dog ju...


    Om du hade svart kofta blev det ju begravningsklädsel i stället... Man blandar ofta svart och vitt på begravningar nuförtiden, för att lätta upp litet, i stället för att ha helsvart som förr i tiden. Men men - inget att göra åt det nu!
  • Jeaninne
    Erfdgt skrev 2014-07-04 12:17:28 följande:
    Hur kan du veta det? Jag säger inte att jag absolut vet att dom flesta som gifter om sig gör det i vit brudklänning, men det är min erfarenhet, vad jag hört och vad jag sett. Jag har till och med hört många som passar på att ha den där stora marängdrömmen som dom valde bort pga diverse anledningar till första bröllopet.
    Jag utgår från MIN erfarenhet, och när det gällt i min vänkrets och släkt så har det varit så i alla fall. De flesta som gifter om sig har inte haft någon fest heller, utan antingen gift sig utomlands, borgerligt med endast två vittnen, på Arlanda eller typ serverat lite kaffe och hembakt tårta hemma i trädgården efteråt, till de allra närmaste.

    Det är ett väldigt stort etikettsbrott att gifta om sig i vit brudklänning. Möjligen kan man ha en feminin, knäkort dräkt (alltså inte en power suit utan mjukare) i gulvitt, smutsvitt etc. - för att bli lite "brudigare". Men inte en BRUDKLÄNNING - stort no no!
  • Jeaninne
    Yngla skrev 2014-07-05 19:48:11 följande:
    Herregud en till som ger sken av att ha nån slags statistik som visar sig sakna grund. Om du ska vifta med pekfingret får du väl säga från början att det är egen erfarenhet.
    Fast egentligen spelar det ingen roll hur många som gör det. Det är lika fel ändå, etikettsmässigt. Den enda jag vet är Pamela Anderson - hon hade till och med full brudutstyrsel vid sitt FJÄRDE bröllop - när hon var i 40-årsåldern... Spöke
Svar på tråden släkting kom till bröllopet i vit långklänning...?!