• Anonym (mia)

Hur långt in på graviditeten får man lyfta "tungt"?

Hej!
    Jag har ett fysiskt ansträngande arbete där jag dagligen lyfter tungt.
    Det kan vara upp till 25 kg. Är i vecka 23 nu men tycker inte det känns helt ok längre..
    Hur länge och hur tungt kan man lyfta?

Undrar även hur högt buller man "får" utsättas för som gravid.
    Hur är det med stötar och vibrationer?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur långt in på graviditeten får man lyfta "tungt"?
  • Anonym (mia)

Jag vet inte ens om vi har ett skyddsombud..

Jag tänker om det kan sätta igång förlossningen i förtid eller liknande.
    Det finns väl riktlinjer i någon form för antal kilon och graviditetsvecka?

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Känner inte till några riktlinjer kring det tyvärr. Alla arbetsplatser ska ha skyddsombud. På vilket sätt känns det inte ok? Har du sammandragningar?

• Anonym (mia)
    Aleksandra Barnmorska skrev 2014-07-03 18:54:24 följande:

Hej! Känner inte till några riktlinjer kring det tyvärr. Alla arbetsplatser ska ha skyddsombud. På vilket sätt känns det inte ok? Har du sammandragningar?

Min arbetsplats är dessvärre inte så noga med sådant tyvärr..

Jag har inga sammandragningar men jag trodde det var allmänt känt att man inte ska lyfta tungt mot slutet (?) eller tidigare(?) i graviditeten?

Har hört att det kan sätta igång förlossningen eller liknande.
    Men det kanske inte stämmer?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! I rekommendationerna från exempelvis Arbetsmiljöverket finns inga viktgränser. Jag tycker att du ska känna efter hur du mår av att du lyfter. Jobbar man tex inom vården med tunga lyft kan man ansöka om havandeskapspenning efter vecka 32, det borde du också kunna göra. Får du sammandragningar av lyften tycker jag att du ska uppsöka läkare för undersökning och sjukskrivning. Det finns en dansk studie som visar på ökad risk för missfall vid tunga lyft i tidig graviditet. Lyssna på din kropp

Svar på tråden Hur långt in på graviditeten får man lyfta "tungt"?