• Anonym (hmm)

Rimlig lön för 15-årig barnvakt?

Anonym (kii) skrev 2014-07-02 21:16:46 följande:
    Varför ska hon ha låg lön bara för att hon är ung?
    Varför är hennes arbete mindre värt för att hon är ung?
    Okej om hennes arbete inte är lika bra som en äldre men då är frågan om man verkligen ska anställa någon som är dålig men billig för att ta hand om ens barn?
    Rakt ner i fickan är dessutom inget positivt, om något händer så står hon helt utan rättigheter. Skulle hon skada sig t ex när hon lyfter ett barn så får hon ingenting.

Varför ska ungdomar betala mindre på bussen?
    Varför ska barn få gå in gratis ibland?
    Det är ju samma sträcka de åker eller samma attraktion de besöker!
    (samma tankegång fast tvärtom)

Du måste förstå att en normal femtonåring har inga fasta utgifter, DÄRFÖR skiljer sig både lönen och kostnaderna.

En timlön på 100:-/h till en femtonåring är galet mycket! 65:- räcker absolut!

Vill man som femtonåring ha erfarenhet och extra pengar är barnvakt ypperlig sysselsättning. Jag satt själv barnvakt från det år jag fyllde 11 och jag tänker inte ens ta upp de lusören jag fick i lön då men det var tillräckligt för att jag skulle göra det och det genererade extra pengar till mig som jag fick spendera exakt hur jag ville.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (.....) skrev 2014-07-03 20:58:05 följande:
    har man inte råd så blir man utan barnvakt :) jag anser att man utnyttjar en 15 åring om man betalar under 100kr tim

Du anser...jag hoppas verkligen att femtonåringen anser annat.
  • Anonym (hmm)
    Lön för sommarjobb 2013?

Det finns olika rekommendationer för hur lönenivåerna ska se ut för ett sommarjobb. Kommunal visar årligen en tabell för lägsta rekommenderade lönenivån för sommarjobb vilket 2012 var 59kr per timma för dig som är mellan 16-17 och 73kr per timma för dig som är 18-19, denna rekommendation avser lägsta nivån. Lönerna för sommarjobb varierar kraftigt beroende på vart i landet du befinner dig, mer om detta kan du läsa på kommunals hemsida.

Vi uppdaterar statistiken kring lön för sommarjobb 2013 så fort dessa rekommendationer har kommit ut.

• Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-04 00:54:22 följande:
    Lön för sommarjobb 2013?

Det finns olika rekommendationer för hur lönenivåerna ska se ut för ett sommarjobb. Kommunal visar årligen en tabell för lägsta rekommenderade lönenivån för sommarjobb vilket 2012 var 59kr per timma för dig som är mellan 16-17 och 73kr per timma för dig som är 18-19, denna rekommendation avser lägsta nivån. Lönerna för sommarjobb varierar kraftigt beroende på vart i landet du befinner dig, mer om detta kan du läsa på kommunals hemsida.

Vi uppdaterar statistiken kring lön för sommarjobb 2013 så fort dessa rekommendationer har kommit ut.

klistrade in detta
  • Anonym (hmm)
    linneajohans skrev 2014-07-04 01:09:38 följande:

Antagligen har den här mamman inte gått efter något avtal eller över huvud taget anställt henne ur en tjänst - isåfall hade timlönen enkelt blivit uträknad med hjälp av facket. I detta fall när mamman frågar om en rimlig lön så handlar det nog mer om svarta pengar (kanske är flickan bekant?), och vill därför inte gå efter avtal eller summor som facket säger är rimliga.

Det mamman kan göra är att fråga flickan vad hon tycker är rimligt. Även fast hon är i tonåren så kan hon faktiskt ha ett begrepp om vad pengar betyder.

65:-/h är flickans förslag.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (arbetsgivare) skrev 2014-07-04 08:54:39 följande:

Och de som säger att hon ska ha 100 kr i timmen svart har ju uppenbarligen ingen verklighetsuppfattning.
    100 kr/timmen rent motsvarar ungefär 22 000 kr som en heltidslön.
    Har ni kanske sett protesterna nu som går att poliser har en ingångslön på strax över 21000 kr? De har ändå en lång utbildning bakom sig så att en 15-åring som sitter barnvakt ska ha lika mycket är inte rimligt.

Håller med dig helt! Jag tycker att 65 kronor är generöst och det är bra mycket mer än vad jag fick som 15-åring (det är dock 15 år sedan) men vi snackade aldrig "timlön" då, en fick betalt för hela kvällen. Typ 200 kronor kanske. Jag var lyrisk! Det var jättemycket pengar för mig då, plus att jag tyckte att det var ganska roligt. Annars hade jag aldrig gjort det.

Min syster tar hjälp av en 23-årig tjej som pluggar på högskolan i vanliga fall. Hon får också typ 65 kronor/timmen. 
Svar på tråden Rimlig lön för 15-årig barnvakt?