• skommet

Utsatt för porrbedrägeri?

Var inne och porrsurfade som jag många gånger gjort tidigare i mitt liv. Aldrig har jag stött på problem.

Men i förrgår så tryckte jag på något som jag trodde var en länk. Och vips hade jag fått ett sms:

Du har startat en prenumeration pa Interconmedia. Pris 50 kr/vecka. Skicka STOPP till 72144 for att avsluta.

/
    Jag blev förvånad. Googlade på interconmedia fick då träff på www.interconmedia.at. Vilket verkar vara en tysk sida. Jag förstår inte tyska. Och själva sidan där jag tryckte på själva länken som aktiverade detta försvann. Jag minns inte vad det var för sida, en porrsida var det ju utan tvekan. Och när jag läste lite nogrannare på själva bilden jag klickade på så stod det ju att man skulle trycka där om man ville prenumerera. Det var ett hastigt kåt klick jag gjorde helt enkelt, utan att begrunda vad som faktiskt stod. Tills det gick åt helvete.

Jag bestämde mig för att göra vad smset uppmanade mig till, avsluta prenumerationen genom att skicka numret de uppgav i smset.

Jag fick då följande sms som svar:
    Tack sa mycket. Din tjänsten har stoppat

/
    Jag reagerade på den dåliga svenskan. Men tänkte att jag lär märka om 50 kr försvinner eller inte.
    Idag fick jag detta sms:

Du har en pågående prenumeration på Interconmedia Abo. Den kostar 50 kr per vecka. Skicka STOPP till 72144 för att avsluta. Kundtjänst: 0770 930 031

/
    Strax efter fick jag ett sms av mitt telefonabbonemang att jag kommit upp i 200 kr. Vilket är en notifikation jag har inställt på när det överstiger 200 kr.

Jag har ringt Telenor, men de säger att de inte kan spärra abonnemang jag redan tackat ja till. De kan bara lägga in en spärr för kommande abonnemang.

Så min fråga är: vad ska jag göra nu? Vad hade ni gjort?

Varför var du tvungen att smsa dom? Du gick ju rakt i deras fälla.

Men om de inte kan göra något och företaget vägrar att sluta dra pengar från dig så får du väl polisanmäla dom. Eller avsluta ditt nuvarande mobilnummer och skaffa ett nytt.

• tristtt

I samma stund du skickade "stopp-smset" gav du dom möjlighet att dra pengar från dig. Du gick på ett av dom äldsta tricken i boken. Men inte mycket annat att göra än att lägga det på läropengskontot.

Svar på tråden Utsatt för porrbedrägeri?