Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Inläggningsvikt för anorexia?

Hej! Sitter just nu i en hemsk situation med min 19 åriga dotter. Hon fick för ca 1 år sedan diagnosen Anorexia Nervosa och hela familjen har kämpat för att få henne att tillfriskna utan resultat. Hon får hjälp från psykiatrin och går hos sin psykolog 1 gång i veckan och får gå på läkarkontroller då och då. Nu är det så att hennes psykolog har tagit semester ett antal veckor och nu är tanken att hon ska gå till en läkare fram till dess att hennes psykolog är tillbaka i tjänst. Dottern är väldigt noga med att vara ensam att ta hand om sin behandling, med andra ord vill hon inte att vi ska vara delaktiga i hennes behandling. Det är frustrerande för familjen att se henne försvinna mer och mer och inte  ha något att säga till om. Lite underlättar det i alla fall att hon kan berätta vad hon väger varje vecka till oss, så vi vet hur hon ligger till bmi mässigt. 

Nu till saken - förra veckan var hon på möte hos sin psykolog och hade då ett bmi på ca 16,5 därav varför hon nu ska få träffa en läkare. Men nu är det så att det kommer dröja hela 2 veckor innan hon får träffa denna läkare och min dotter är väldigt duktig på att gå ner fort i vikt. Så igår frågade jag min dotter hur mycket hon vägde och hon berättade att hon nu vägde 42 kg och har nu alltså gått ner till ett bmi på 15,5 på bara några dagar då hon knappt äter någonting. Jag blev förstås helt chockad och sa att vi måste åka till sjukhuset men hon vägrade att följa med. Hennes temp ligger på ca 35,6 och hon är ständigt iskall och blek. Och hon ska träffa läkaren nästa gång om 2 veckor ? Min dotter berättade för mig att de ändå inte gör någonting åt ett bmi på 15,5, att hon är för tjock för att tvingas till vård. Och nu undrar jag om det verkligen stämmer? Eller om hon bara säger så för att hon ska kunna gå ner mer i vikt. Vad ska bmi:t ligga på för att hon ska få tvångsvård? Jag är så fruktansvärt rädd, jag vill bara att hon ska läggas in, hon kommer att dö annars. Att gå ner 3 - 4 kg i veckan är inte hälsosamt och speciellt inte för en med anorexia. 

• Svar på tråden Inläggningsvikt för anorexia?
  • Anonym (orolig)
    MrsKnapa skrev 2014-07-03 11:44:35 följande:

Hur lång är hon?
    Hon kan givetvis läggas in på ett LPT eftersom hon är en fara för sig själv, hon kommer då bli sondmatad vilket är hemskt!!
    Och om hon försöker slita bort den kommer hon högst troligt bli bälteslagd.

Hon är 164,5 cm lång och väger 42 kg. 
  • Anonym (orolig)
    mikipiki skrev 2014-07-03 11:57:04 följande:

Hon ljuger. Jag har normalt bmi fortfarande, men det sjunker snabbt och de har sagt till mig att jag blir inlagd om det inte 'stannar av'. Lider av en ospecificerad ätstörning, så åk in med henne direkt!!

Tusen tack för ditt svar! Okej ja, jag ska ringa in till psykiatrin så får vi se vad dom säger!
Svar på tråden Inläggningsvikt för anorexia?