Misstänkt torr/dålig luft i lägenhet, låna luftfuktsmätare?
Jag har börjat misstänka att jag har väldigt torr och dålig luft i min lägenhet pga mycket elektronik, lite växter, och ofta lite för mycket stängt. Är även en rätt gammal byggnad, och tilluften är urusel, blir undertryck i lägenheten med stängda fönster, så det viner högljutt om fönstren i vardagsrummet. Lösningen på det är antingen att stänga all frånluft i kök och badrum helt (givetvis inte smart) eller ständigt ha öppna fönster. Funkar denna delen av året, men är mindre kul mitt i vintern.Iaf, har ständigt torra ögon, ofta ont i halsen, har nu även haft en hosta i över ett halvår jag precis fått kortisoninhalation utskrivet av läkare för, och även problem med torr hud som bråkar. Så tror det är smart att kolla upp luftfuktigheten jag lever i...
Kan man låna en mätare för detta någonstans, eller få hjälp att mäta? Känns en aning onödigt att köpa mätutrusning man ska använda en eller två gånger.
Någon annan som har erfarenhet av torr luft och vad det kan göra, samt om någon då sett en förbättring av en luftfuktare?