• Trasan87

Lämna ut på foder?

Hej hej.
    Vi har tre stycken hundar hemma och väntar barn nu i sommar.
    En utav hundarna är inte direkt överförtjust i barn och jag är lite orolig hur det ska fungera med henne.
    Hon är inte dum men har varit på väg att bita ifrån vid flera tillfällen när barnen varit för närgångna. Det kan säkert fungera när barnet är lite äldre men just första 2-3 åren så förstår dem ju inte så mycket.
    Någon som har erfarenhet att lämna ut en hund hos fodervärd?
    Tips?

Bf - 23 juli 2014, vår första
  • Svar på tråden Lämna ut på foder?
  • Dexter dot com

Fodervärd betyder att du lämnar bort en bra hund och efter (oftast) 2 valpkullar äger fodervärden hunden.

Det du söker är en gratis hundvakt i några år.

Det bästa för hunden är ju naturligtvis att du omplacerar hunden och den får ett nytt hem där den får stanna resten av livet än att ryckas upp och flytta igen om några år. Risken är ju att den inte fungerar med barn då heller och då ska hunden tvingas flytta igen.

Personligen skulle jag vänta tills barnet är fött och se hur hunden reagerar än att lämna bort en kär familjemedlem i "onödan".

• Trasan87

Okej tack för ditt svar, nää det är ju ingen avelshund utan en vanlig sällskap.
    Får se hur det går.

• lillkissen
    Trasan87 skrev 2014-07-03 17:44:30 följande:

Okej tack för ditt svar, nää det är ju ingen avelshund utan en vanlig sällskap.
    Får se hur det går.

Hej!
    Jag tror den kommer att bli svartsjuk på bebisen.Om vovven inte gillar små barn kan det lätt hända en "olycka med nåt nafsande,när det blir för hårdhänt o livligt?
    Min snälla mops nafsade mitt barnbarn så det blödde,när hon blev för hårdhänt.Det hade aldrig hänt om jag inte lämnat dom ensamna en stund...

• Trasan87

Ja usch risken finns. Det är nog ingen fara så länge hunden kan gå undan för då gör hon det. Problemet har varit när hon blir trängd, typ suttit i någons knä eller i soffan så hon inte kan gå undan, då har hon nafsat mot barnets ansikte :S
    Och man kanske inte har möjlighet att ha hunden i ett annat rum hela tiden så man har koll när man är ensam.
    Vi har pratat om omplacering annars, tror hon skulle passa bättre som ensamhund då hon får mer uppmärksamhet, vi har ju två hundar till.
    Vi får avvakta och se hur det fungerar när bebisen kommer.

Svar på tråden Lämna ut på foder?