• susannanilsson86

graviditetspenning

Hej på er!
    Jag sitter här och ska skriva ihop hur min arbetsdag ser ut på psykiatriska avdelningar som ska skickas till försäkringskassan. Ni som skrivit såna här "brev" hur ingående och detaljerad ska jag vara. Vad ska finnas med?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden graviditetspenning
  • Mälaröbo

Det allra viktigaste är att du får med det som gör jobbet olämpligt för graviditeten och inte tvärtom. För min del handlade det om att springa på larm, drogpåverkade och aggressiva klienter tex.

• susannanilsson86
    Mälaröbo skrev 2014-07-03 16:51:54 följande:

Det allra viktigaste är att du får med det som gör jobbet olämpligt för graviditeten och inte tvärtom. För min del handlade det om att springa på larm, drogpåverkade och aggressiva klienter tex.

Det är samma här. Hot och våld, springa på larm. Så jag ska beskriva det som gör det svårt att jobba. Ansökte du om gravpenning?
  • Mälaröbo

Jag och en kollega sökte båda full GP. Visserligen några år sedan Hon fick halv, jag fick hel. Hon hade beskrivit hur graviditeten hindrade henne, typ jobbigt att stå och gå mm. Jag fokuserade på det som Ibland händer som är potentiellt farligt för graviditeten, men nämnde också stå o gå.

Om det är graviditeten som gör jobbet omöjligt kan de hänvisa till sjukskrivning, men om det är jobbet som gör graviditeten "omöjlig" går det bättre!

• susannanilsson86
    Mälaröbo skrev 2014-07-03 18:12:46 följande:

Jag och en kollega sökte båda full GP. Visserligen några år sedan Hon fick halv, jag fick hel. Hon hade beskrivit hur graviditeten hindrade henne, typ jobbigt att stå och gå mm. Jag fokuserade på det som Ibland händer som är potentiellt farligt för graviditeten, men nämnde också stå o gå.

Om det är graviditeten som gör jobbet omöjligt kan de hänvisa till sjukskrivning, men om det är jobbet som gör graviditeten "omöjlig" går det bättre!

Okej tack! Svårt detta men måste verkligen få ihop något då det är ont om personal och alla måste kunna göra samma arbetsuppgifter. 
  • Line85

Finns det blanketter eller ska man skriva ett "brev"? Hur börjar man liksom?

Jag kommer också behöva söka så småningom men gruvar mig redan nu.

• susannanilsson86
    Line85 skrev 2014-07-03 18:17:09 följande:

Finns det blanketter eller ska man skriva ett "brev"? Hur börjar man liksom?

Jag kommer också behöva söka så småningom men gruvar mig redan nu.

Det finns blanketter men beroende på vad man söker för så kan man få komplettera med ett "brev", jobbigt att få ihop tycker jag.
  • Line85
    susannanilsson86 skrev 2014-07-03 18:20:49 följande:
    Det finns blanketter men beroende på vad man söker för så kan man få komplettera med ett "brev", jobbigt att få ihop tycker jag.
    Ja, det känns gruvsamt. Tänk om man inte får igenom det också fixar man/vågar man inte jobba!
  • susannanilsson86
    Line85 skrev 2014-07-03 20:17:15 följande:
    Ja, det känns gruvsamt. Tänk om man inte får igenom det också fixar man/vågar man inte jobba!
    Vad jobbar du med?
  • Line85
    susannanilsson86 skrev 2014-07-03 21:31:02 följande:
    Vad jobbar du med?
    Jag kör taxi. Nattpass med fyllskallar. Stor blandning bland annat färdtjänst där vi skjutsar förståndshandikappade, vissa mycket ostabila och aggressiva ibland. Oerhört impulsiva och oberäkneliga. Åldringar, många med svår demens och som även kan uppträda aggressivt. "Vanliga" kunder till och från psyk.

Alla dessa ofta ensamma i bilen.

Förutom det så bär vi mycket. Bårar med mer eller mindre tunga människor, ibland i trappor. Rullstolar, även dem i trappor.

Stillasittande ibland väldigt långa stunder.

Är i vecka 13 bara, men redan nu känns det olustigt att arbeta. Jag har ju inte möjligheten att välja bort endel typ av uppdrag utan man kör det man blir tilldelad...
  • Nybblan90

Jobbar också inom psyk, jag skrev nog bara återkommande hot och våld och att det inte gick att få andra arbetsuppgifter. Sen skrev min chef ett brev om vad för slags klientel det rörde sig om och att det var både omöjligt och farligt för mig och barnet att vara på arbetsplatsen då jag inte kunde utföra de uppgifter som behövdes. Jag fick hel grav penning. Lycka till!

• Line85

Hur långt förväntas man skriva? Har en kompis som städar, lite tyngre städ just då, och hon skrev åtta A4. Är det nödvändigt?

• susannanilsson86

Tack alla för bra inlägg. Fick idag veta att min arbetsgivare varit snabb som tusan och nu skickat in till försäkringskassan och hon har skrivit bra så nu känns det som det hänger på mig.
    Blää ogillar sånt här men mina kollegor är inte så sugna på att jobba med mig just nu  :)

• Line85

Men, hur långt innan ska man skicka in ansökan? Och hur mycket förväntas man skriva??

• Pernilla0414

Jag skrev i mitt brev att vi har tunga lyft, hot och våld, brukare som är utåtagerande. Min chef skrev likaså.

(Jag jobbar på ett Korttids för ungdomar med diagnoser)

Alla som ansökt om gravpenning på min arbetsplats genom åren har fått beviljat (senast förra året)

Jag fick svar i fredags att jag inte blir beviljad.

Så ja skriv skriv skriv.. Skriv en hel jävla bok till dem om incidenter som kan ske, specificera dig. Jag ska överklaga och skriva hur pass utåtagerande och våldsamt det kan vara, att risk för spark och slag mot magen är stora. Att jag aldrig kan vara säker på min arbetsplats.

Det gäller att skriva ner ALLT ! Och gör det i först brevet så kanske du slipper överklaga.

Det jag trodde var självklart var inte självklart. Lycka till!

• Neithotep

Jag skrev i de rutorna som var på papperet (alltså några rader), fick beviljat från jobb på sjukhem.

• mhedlund

Chefen har precis skrivit klart "brevet"

Hoppas att få gå hem två månader innan pga tunga lyft. Är budbilschafför och kör ut paket upp till 35 kilo och lyfter olika tyngder av paket ca 200 gånger per dag. Sammanlagt brukar dagsvikten sluta på 800-1000 kilo. Puuh!!! Är i vecka 23 nu och det börjar redan nu kännas tungt. Ryggen tar mycket stryk utan hjälpmedel.

Svar på tråden graviditetspenning