• Anonym (??????????????????????????)

Vad fasen är en 'sommarpeng'?

Återigen denna biomamma.

Hon anklagar maken för att var snål mot sin son. Orsak? Han vill inte ge henne pengar till ett datorspel.

'Inte ens en sommarpeng kan du unna honom'.
    Vad är en sommarpeng? Är det något vedertaget begrepp som man 'ska' ge barn? Och varför kan han inte använda sin 'sommarpeng' hos oss?

I sms:et skrev hon dessutom att han inte fick någon julklapp. Jo, som vi har kvar här. Och i födelsedagspresent fick han bara byxor men det var väl bara för att hon sagt till att han behövde skrev hon också.
    Ja, byxorna köpte vi bara för att hon sa att han behövde. Födelsedagspresenterna han fick i övrigt stannade också här nämligen. För att han skulle ha lite roligare saker här sen han växt ur småbarnsgrejorna.

Usch, jag blir så trött på denna mamma som alltid vill ha pengar till ditt och datt och använder barnet som utpressning.

Ville bara skriva av mig.

• Svar på tråden Vad fasen är en 'sommarpeng'?
  • Tow2Mater

Vuxna får ju "semesterersättning" och/eller "semesterlon", dvs extra pengar då man är ledig från jobbet. Kanske "sommarpeng" kan ses som det.

• puss

Vaddå sakerna stannade hos er? Fick han ett par braller alltså som ni bestämmer över?

puss skrev 2014-07-03 18:51:42 följande:

Vaddå sakerna stannade hos er? Fick han ett par braller alltså som ni bestämmer över?

Nej nej, alla byxorna vi köpte skickades med till mamman, men leksakerna han också fick i julklapp/present (som tydligen inte räknas eftersom de inte är hos henne) stannade hos oss för att han skulle ha här. MEN han får ta med dem som han vill emellan, men han har aldrig frågat om det.
    puss skrev 2014-07-03 18:52:16 följande:

Ge barnet en sommarpeng.

Det är ju mamman som vill ha en sommarpeng för att köpa ett dataspel till honom. Men vill hon ge honom det år hon stå för det själv. Han får saker och pengar, 'sommarpeng' om man så vill när han är här hos oss. När vi åker till djurparken tex då får han egen peng att handla vad han vill för.

• Anonym (Fy!)

Ni skall inte ge barnet villkorade presenter som bara får stanna hos er. Hans presenter är hans egendom som han har rätt att själv förfoga över. 

Mina barn fick i alla år julklappar och födelsedagspresenter som inte fick tas hem. (dom var VH hos pappa). I själva verket var presenterna bara förtäckta leksaker till småsyskonen där och användes även flitigt av dem.

Tow2Mater skrev 2014-07-03 18:49:41 följande:

Vuxna får ju "semesterersättning" och/eller "semesterlon", dvs extra pengar då man är ledig från jobbet. Kanske "sommarpeng" kan ses som det.

Sant, hade aldrig hört det förut bara Men han får ju här, hos oss, ska vi stå för sommarpengen även hos mamman?
    Anonym (Fy!) skrev 2014-07-03 19:00:11 följande:

Ni skall inte ge barnet villkorade presenter som bara får stanna hos er. Hans presenter är hans egendom som han har rätt att själv förfoga över. 

Mina barn fick i alla år julklappar och födelsedagspresenter som inte fick tas hem. (dom var VH hos pappa). I själva verket var presenterna bara förtäckta leksaker till småsyskonen där och användes även flitigt av dem.

Du hann nog inte läsa mitt svar till Puss, men han FÅR ta dem med till mamman om han vill, men han har aldrig frågat om det. Han är yngst så ingen leker med hans saker när han inte är här.
  • Tow2Mater
    Anonym (??????????????????????????) skrev 2014-07-03 19:00:16 följande:
    Sant, hade aldrig hört det förut bara Men han får ju här, hos oss, ska vi stå för sommarpengen även hos mamman?
    Nej, det tycker jag är mammans sak isåfall.
  • puss
    Anonym (??????????????????????????) skrev 2014-07-03 19:00:16 följande:
    Sant, hade aldrig hört det förut bara smile1.gif Men han får ju här, hos oss, ska vi stå för sommarpengen även hos mamman?
    Spelar det nån roll var barnet är nånstans? Ge barnet sommarpeng säger jag. Till barnet, oavsett var det befinner sig.
  • katastrofplantagen

Min bonus "får" aldrig ta med någonting härifrån till sin mamma, och det verkar va tvärtom. Stackars unge! Problemet är att vi ser aldrig röken av prylarna/kläderna igen och har verkligen ingen lust att köpa nya hela tiden och stå för kläder både här och där. Och så får bonus det tråkigt här om alla leksaker "glöms" hos mamman. Av den anledningen bland många många fler så är jag av åsikten att ett permanent hem är bättre än varannan vecka.

Svar på tråden Vad fasen är en 'sommarpeng'?