Inlägg från: Räddd87 |Visa alla inlägg
  • Räddd87

Als rädd hjälp!!!

Är en tjej på 26 år som är livrädd för als o varit de exakt varjedag i 8 månader konstant!
    Har stenkoll på min kropp hela tiden men märkt senaste tiden (vet ej om jag alltid haft de) men en liten grop / inbuktning mellan tummen o pekfingret, EJ längst ut utan flera cm in på handryggen där många med als får sin "grop"
    Har varit hos två neorloger och båda sa de inte var någon fara men litar inte på dom. Ena sa ingenting men hon kolla bara 10 sekunder o han som kollade idag sa "jag kan se en grop men inte alla als patienter får sån grop o den ska va mer utpräglad än den är för att se ut som en als grop" men får ändå en remiss pga min oro men är först om 2 månader.
    Nu min fråga: kan man ha sån liten grop ändå även som frisk eller kommer symtomen komma sen pang bom? Är väldigt stark i fingrar o handen o övar varje dag med allt från armhävningar till att lyfta tunga kastruller med vatten o än så länge verkar allt bra. Behöver ändå hjälp, va snälla mot mig är väldigt orolig så förklara tydligt så jag inte misstolkar något.
    Med vänlig hälsning, mycket mycket rädd tjej!

• Svar på tråden Als rädd hjälp!!!
  • Räddd87

Har inga symtom alls bara den där gropen,'försökte bifoga bild men gick inte. Nej var bara en rädsla från en dag till en annan för 8 månader sen att "oj tänk om man har als" så har jag varit orolig totalt varje dag helt livrädd sen oktober nu.

• Räddd87

Ja jag vet rädd för de, men behöver ändå veta om fler har liten grop där? Har rätt seniga händer också :/

• Räddd87

Jo de vet jag, kan typ allt om als utantill. Men är ju stark i handen fortfarande o vinner i armbrytnig mot vänner o har starka nypor ändå men rädd de pang från en dag till en annan så försvinner all styrka :o

• Räddd87

Jag har psyklog o jag har stark hypokondri men ändå gropen ska inte va där, neorlogen sa bara "din hand kanske är sån" var inget direkt lugnande svar

• Räddd87

Du menar den mellan tummen o pekfinger va? Där de är sådär tunn hy? Alltså ska vara ca 5 cm in mot handen där de är tjockt så du vet? Jo de är tunn hy där men ändå en liten grop, isåfall borde ju neorlogen sagt de va en sån?

• Räddd87

Ja jag är hypokondrisk men gropen ska inte va där.. Bara väntar på jag ska bli svag i armen med för då vet jag inte vad jag gör :(

• Räddd87

Men oj så ung o har als??? Men de är väl väldigt väldigt ovanligt ändå? Har du nån ärftlig form? Hur kommer de sig du kunnat ha de i 3 år ändå?

Jo men hon Ulla Carin så började de ju med grop i handen o sen kunde hon inte öppna cola burkar och sen gick de utför för henne på mindre än ett år.

Jag har ont i handen o gör ont i tummen o så efter jag spänt handen o så, har starka nypor som sagt fortfarande. Har du de? Är fint du kan leva ett någorlunda normalt liv, är ändå rädd så ung du är , kan ju bara hoppas jag är frisk :o

• Räddd87

Svar till anonym: neorlogen såg ju också en liten grop men han sa den inte va så utpräglad som en sån grop ska va, en sån snusgrop har väl alla mer eller mindre, men jag själv ser också gropen så inget jag får för mig. Däremot känns de som den blir djupare för varje dag som går. Haft koll på den via mobil bilder o sånt i 5 veckor nu men svårt avgöra om den blir djupare eller om de bara är inbillning..

• Räddd87

Ja domningar i fingrarna har jag men ofta efter jag varit länge på mobilen :o

• Räddd87

Ta k så himla mycket för ditt svar! Lugnande mig lite kanske..även om jag är totalt vettskrämd. Han Stephen hakwing (stavfel) har ju haft als i över 20 år tror jag?

Har ju ont i handen o tummen o fingrarna domnar efter jag suttit på mobilen en bra stund så man får väcka dom till liv. En dum fråga kanske, jag kan inte få skicka bilderna på min hand till dig? Om du har nån mail eller så?

• Räddd87

Blir lite rörd här borta, så fint du tänker om livet, önskar jag med nu de göra så.

Okej men tänkte mest om du sett hur en sån grop kan se ut om du ville kika på bilder bara?

Ska försöka tänka så, är ju ändå 2 mån kvar tills min tid. Bara jobbigt gå o granska kroppen hela tiden :(

• Räddd87

Ryckningar tror jag itme att jag har, bara att fingrarna domnar ibland hm.. Blir lite rädd ni skicka bild tänk så tycker ni de ser konstigt ut. Men kan maila isåfall om du skriver ner din mail imorrn?

Jo vet de är ovanligt o att ändå inte finns mycket att göra åt :(

• Räddd87

Hur länge har du haft gropen då? Har du fler för symtom? Är du kille? Vad sa neorlogen?

• Räddd87

Oj känner igen lite av de,

Går också ner i vikt. Men mer symtom med stryka o sånt då?

• Räddd87

Gått bra för mig :) var tydligen inget enligt neourlogen så får lita på de :) ni andra då?

Svar på tråden Als rädd hjälp!!!