Als rädd hjälp!!!
Tro mig, innan muskeln förtvinar och bildar en "grop" eller gör att dina ben blir tunna pinnar så får du gott om varningar.
Konstant ryckande, stelhet, ibland ganska kraftig smärta (inte för alla dock) och ett långsamt avtagande av kraft.
Det blir inte så att du vaknar en morgon och pang så är muskeln obrukbar.
Jag vet. Jag är 28 år (snart 29) och fick min diagnos, som är en ALS liknande diagnos, för drygt tre år sedan. Jag kan inte gå särskilt bra längre, men jag kan stå och röra mig framåt med hjälp, jag har fortfarande hyfsat perfekt bruk av mina händer och armar, lite svagare bara (inga tunga gjutjärns stekpannor i mitt kök...) jag har inga problem med muskler i ansiktet.
Och jag väntar nu barn med min man! Även med en neurologisk diagnos kan man leva ett fantastiskt liv. Det är inte en dödsdom, man kan välja livet istället. Jag är inte ensam med att vara ung och ha ALS eller liknande diagnoser och välja livet med allt vad det innebär. Har träffat flera stycken som skaffat barn, gift sig, utbildat sig och rest runt i världen efter diagnosen.
Jag tror inte att din grop på handen är något du behöver oroa dig för, jag har som sagt träffat många med als vid det här laget och aldrig hört talas om någon vars sjukdom börjat på det viset. Det brukar vara såkallad "droppfot" eller krokiga fingrar, ryckande muskler eller snubblig fumlighet som gör att man tillslut söker hjälp.
Just nu mår du ju bra! Du är ju stark och har full funktion i dina muskler. Oroa dig inte. Naturligtvis kan du få ALS, nu eller om 50 år. Det kan ingen förutse, du kan få MS, eller en stroke, eller cancer eller något annat. Men just NU mår du ju bra, njut av det!