Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

VLCD DIET

Jag har precis börjat, är på tredje dagen... har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra, om jag ska köra med bara pulver eller försöka äta mat också. Jag har en ätstörning, så försöker få ett normalt förhållningssätt till mat. Det är såå svårt.

• Anonym (..)
    Jossevk skrev 2014-07-03 22:42:32 följande:
    Om du har en ätstörning tycker jag först och främst att du ska slänga pulvret. Alla dieter sin innebär strikt kontroll över mat är inget för någon som inte kan hantera det, och en med ätstörning är en sån person som inte kan kontrollera när det blir för mycket. Om du mår dåligt över din kropp och vill gå ner i vikt eller bli fastare i kroppen. Tycker jag absolut att du ska satsa på en sund och balanserad kost, ett tips jag har för att käbba sig fräsch och nöjd med dem man stoppar i sig, är att massa frukt,bär och grönt, göra smoothies, juicer osvosv. Men ett annat är också att äta ekologiskt, då känner jag mig sjukt fräsch i kroppen. Så en bra kost, innehållande frukter,bär,nötter, massa grönsaker av olika slag, fisk,kött,kyckling, gröt och bulgur osv. Massa mat, med fullkorn och massa gott som gör att kroppen mår super! gör massa goda smoothies, ät gröt öp morgonen tex med bär och nötter. Go crazy with the veggies girl. Skämt åsido, nej men en balsanserad kost med bra råvaror är det absolut bästa. Sen kan du gå på promenader och sånt. Alltid skönt att få en lugn stund för sig själv och ha bra och skön musik i lurarna och bara ta det lugnt och andas in frisk luft. Det är mitt absolut bästa tips till dig. Folk med svårigheter i ät beteendet ska inte hoppa på såna här dieter där man lätt kan tappa kontrollen. Jag vet dock inte hur din situation ser ut med din vikt osv. Kram
    Fast grejen är att jag inte kan kontrollera _något_ matintag. Absolut vore det bästa om jag skulle kunna hålla en balanserad kost, men jag ser det här lite som en "reboot" av mig själv och mitt ätbeteende. Jag är alltså inte anorektisk eller bulimisk, utan har en "ospecificerad" ätstörning. Otroligt mycket av mitt tänkande kretsar kring mat och godis, och med vlcd är det inte möjligt att göra på samma sätt.

Men jag förstår absolut hur du menar och vet också att många inte rekommenderar pulver om man har ätstörningar, så jag försöker vara uppmärksam och ha koll på att det inte ballar ur.
  • Anonym (..)

För mig är inte problemet hunger alls, känner mig varken hungrig eller tröttare när jag börjar med pulver. Däremot det psykiska...

• Anonym (..)
    Jossevk skrev 2014-07-14 20:29:55 följande:
    Vad menar du? :)
    Att jag vill äääta, är van att äta ofta och mycket, och njuter mycket av det. Men det är bara att bita ihop...
  • Anonym (..)

Jag förstår inte varför ni inte har jeans? Leggings är ju tajtare än jeans..? (Själv väger jag 115 kilo och har VÄRLDENS största bak )

Idag börjar jag om med pulver. Jag har som sagt inga svårigheter med hunger när jag håller på alls, men jag tycker det är såå svårt psykiskt och socialt. Det är verkligen som du skrev Josse, man inser hur mycket i livet som kretsar kring mat. Kanskee särskilt mycket för mig med ätstörning då...

• Anonym (..)

Man kan dela upp slankapåsarna så man tar en halv per mål, det rekommenderar de på hemsidan om man tycker det är svårt att bara göra tre gånger om dagen. Jag måste ha en väldig tur, för hunger har jag verkligen inget problem med. Håller mig mätt hela dagarna på tre shaker. Konstigt, för i vanliga fall äter jag ju mängder...

• Anonym (..)
    Jossevk skrev 2014-07-16 20:50:11 följande:
    Kör med nutrilett just nu, bestämt hem provpåsar från slanka för att smaka, men dem har inte kommit ännu. Hehe blir hungrig för att jag typ äter en shake per dag, tycker det är så tråkigt haha. Men nu har jag gjort ett fast schema när jag ska dricka dem, så nu blir det säkert bättre. :)
    Känner igen det där! Jag brukade bara ta två om dagen förut, på nåt sätt var det lite "skönt" att bli hungrig, och att klara av det.
  • Anonym (..)

Nä, Slankas soppor är inte alls goda tycker jag... speciellt inte tomat! Får nästan kväljningar när jag äter den, men har fem st som jag måste plåga i mig.

• Anonym (..)

Finns Cambridge i banansmak fortfarande?

• Anonym (..)
    Jossevk skrev 2014-07-23 14:10:46 följande:
    Slankas jordgubb och vanilj är otroligt goda ju! :D var alldeles nyss och köpte för tre veckor. Dem smakar verkligen milkshake, gräddigt och glassigt. Jag som älskar milkshake är överlycklig, brukade göra milkshake hemma med min blender och vaniljglass och mjölk, ibland även grädde, dock är det alternativet allt annat än nyttigt, men slankas vanilj milkshake smakar exakt som det brukar göra när jag gör mina onyttiga milkshakes, så man kan ju gissa att jag blev glad, lägger i, pulvret, 3dl vatten och is i min blender och det blir som äkta milkshake. Inga konstiga metal eftersmaker, inga konstiga rapar av soja och metal. Bara massa gottigt. Hehe tipsar verkligen hörni! :)
    Ja, deras shaker gillar jag skarpt! Tycker att tutti frutti också är god, och chokladen är helt ok.
  • Anonym (..)

Jag är på dag 1, hade bestämt mig för att gå av några dagar, sen är det så otroligt svårt för mig att börja igen. Men nu är jag igång igen. För min del tänker jag att det kan vara ganska bra att ha uppehåll ibland, där jag äter mat, för jag försöker ju få in nån sorts normalt förhållande till mat... ska klura lite på hur jag ska göra.

• Anonym (..)

Vad jag blir trött på mitt eget tankesätt... jag har ätit dåligt i femton år, det är mer än 45000 dagar. Sen är jag på dag 2 av en diet och går och klämmer i fläsket och tänker: "jamen är det inte lite skillnad ändå?". Och jag ska föreställa en vuxen, utbildad, logiskt tänkande människa... Foten i munnen

• Anonym (..)

Är det ingen kvar här nu? Jag som var så nöjd med min tredje dag, två shaker hittills, och tränat har jag gjort också!

Jag kommer ha uppehåll måndag-torsdag, då ska jag träffa min familj. Mycket bra övning i självkontroll när jag ska sätta igång igen sen!

• Anonym (..)

Mitt mål är givetvis att äta sunt, men ska jag vara ärlig så klarar jag inte det i dagsläget. Det finns tyvärr ingen chans - kalla det dålig karaktär eller dåliga vanor eller missbruk, eller vad man nu vill, oavsett vad det är måste jag bryta helt och hållet med min gamla inställning till mat och då är vlcd för mig ett sätt som jag tror fungerar. Dessutom är jag _gravt_ överviktig och tror att det är väldigt sporrande för mig att se resultat hyfsat snabbt i början.

Jag kan ju bara svara för mig själv, men personligen har jag inte känt några av de negativa saker du radar upp. Jag är dessutom förstås medveten om att en del av viktnedgången består av vatten, och jag ser även till att träna, för att minska muskelnedbrytningen.

Jag är lite nyfiken på hur du ser på "kombinerade" vlcd-program, alltså att man äter pulver + 1 måltid om dagen?

• Anonym (..)
    PTmartina skrev 2014-08-03 14:06:33 följande:
    Tråkigt att du känner så, men de är bara att kämpa på.

Kombinerade program funkar mer som lågkaloridieter än VLCD. Det är skonsammare mot kroppen eftersom att du aldrig försätter dig i ketos, men desto större vikt att du äter bra när du äter eftersom att kroppen hungrar efter näring. Risken är ofta stot att man börjar överäta och gör dåliga val eftersom att man ofta är hungrig, och ska du kombinera så funkar det inte med VLCD pulver, då måste du oftast ha något med mer kalorier, tex Herbalife, prenet osv :)
    Mm, jag gör mitt bästa. Jag skippar i alla fall vågen, och kör bara med att mäta mig istället. Vågen gör mig alldeles för sifferfixerad, och som du säger, det är lätt att tro att man gått ner mer än man gjort "på riktigt".

Hoppas det är ok att jag ställer några frågor till dig här där jag är anonym... Hur bör man träna om man går på lågkaloridiet, vs VLCD? Är det någon skillnad i proportionerna mellan styrka och kondition? Sen undrar jag också var den exakta gränsen går mellan styrke- och konditionsträning, jag menar, jag blir ju andfådd av styrketräning också...
  • Anonym (..)
    PTmartina skrev 2014-08-03 15:28:04 följande:
    Det är bra !

Helt ok :) eftersom att kroppen ligger på svältläge så ska du inte träna stenhårt då du vaken har den energin i kroppen eller kaloriintaget. Om du tex far och springer en mil och förbränner ca 6-700 kalorier och bara fått i dig 500(VLCD) så går du alltså på minus utöver dom kanske 1500 kalorierna so kroppen gör av med för att bara fungera. Då ligger du alltså på ett sånt underskott att kroppen i princip förtvinar. Äter du däremot LCD (lowcalorie) så kan du ändå äta så att kroppen har något att leva på. Men som sagt jag förespråkar inte i nått fall en svältdiet, och vill du ha snabba resultat och ändå kunna träna så SKA du äta vanlig mat. Allt handlar om vilja.

Ang träning så är det stora skillnader i kroppen vid styrka och kondition. Det är två helt olika typer av händelseförlopp i kroppen, därav varför man inte ska träna hårt styrketräning och kondition samtidigt. Muskler bränner mer fett kan man säga, dvs är du ute och springer så kan du förbränna mer under själva passet än ett styrkepass MEN musklerna som kommer vid styrketräning gör att du förbränner mer under vila dvs hela dygnet. Vilket vi vill, kort sagt så ju mer musklerna har desto mer förbränner du av att sitta på soffan. Samtidigt så är cardio viktigt för att hålla igång hjärtat och flåset. 80% styrketräning och 20% kondition är de bästa :)
    "Allt handlar om vilja" det håller jag med om, mitt problem är nog om jag ska vara ärlig att jag inte har tillräcklig vilja. Att bortse från kortsiktiga vinster för långsiktiga är ett problem i hela mitt liv, faktiskt... Det, parat med mitt störda ätbeteende är varför jag sitter i den här situationen från början. Men jag inser ju också att jag absolut inte kan gå tillbaka till att äta som jag har gjort tidigare i livet om jag vill gå ner i vikt eller hålla vikten.

Ja, springa en mil är det inte tal om i mitt fall... jag är gravt överviktig. Går på en del gruppass och tycker att jag hänger med hyfsat bra, men när jag försöker springa tar jag slut på en minut. Försöker också vara rädd om knäna, förstås. Tror att jag har hyfsad styrka men usel kondition.

Skönt att det är de proportionerna, styrka är ju betydligt roligare än kondition, i mitt tycke.
  • Anonym (..)

Jag använder inte våg alls, jag tycker att det blir att man bara stirrar sig blind på den... Det underlättas naturligtvis av att jag inte ens äger någon våg :)

Om middagar: det jag brukar försöka göra är att tänka framåt: om jag vore jag om två månader, vad hade jag då önskat att jag hade gjort? Vad önskar jag att jag hade gjort för två månader sen?

• Anonym (..)

Josse, du tror inte att den kombinerade metoden vore nåt för dig? Kanske lättare om du vet att du "får" äta ett mål om dagen? Sorry om du har skrivit något om det tidigare, det har jag missat i så fall.

• Anonym (..)

Skulle nån här inne vara intresserad av att köpa Slanka-soppor? Själv har jag väldigt svårt för dem men nån annan kanske gillar dem. Jag har ett antal tomat, grönsak och kyckling.

• Anonym (..)
    Jossevk skrev 2014-08-11 18:02:05 följande:
    Slanka & cambridge ska vara samma sak bara det att slanka är ett svenskt märke typ, har inte smakat cambridge så vet inte om dem smakar likadant men det ska som sagt vara likadant, dem har samma sortiment med smaker osv. Jag dricker slanka o är nöjd med det, tycker vlcd produkterna såsom naturdiet & nutrilett smakar för kemiskt och metalligt för min smak, vet dock inte hur det är med allevo & modifast och allt vad det finns. Har smakat alla slankas shakes och soppor, och mina favoriter är jordgubb & choklad, tycker även kaffe och chokladmint är god, har bara apelsinchokladen kvar och prova och det ska jag göra idag till middag, men tror även den kommer vara god, för både choklad och mint choklad var goda. Det ända dåliga jag märkt med slanka är att den kan vara en aning svår att lösas upp, det kanske dock är min shaker? Inte vet jag, iallafall är det ingen jätte sak som stör mig utan tar bara en sked och mosar ut om det blir några klumpar, får ju som sagt tillbaka i god smak, så det funkar för mig. Vad jag vet är slanka glutenfritt har jag för mig och även utan aspartam och sojamjöl, vet inte hur det är med cambridge :)
    Men nej, Slanka och Cambridge har väl inte samma smaker? Finns ju ingen Slanka Banan t ex (tyvärr, den hade jag velat ha!)
Svar på tråden VLCD DIET