PTmartina skrev 2014-08-03 15:28:04 följande:
Det är bra !
Helt ok :) eftersom att kroppen ligger på svältläge så ska du inte träna stenhårt då du vaken har den energin i kroppen eller kaloriintaget. Om du tex far och springer en mil och förbränner ca 6-700 kalorier och bara fått i dig 500(VLCD) så går du alltså på minus utöver dom kanske 1500 kalorierna so kroppen gör av med för att bara fungera. Då ligger du alltså på ett sånt underskott att kroppen i princip förtvinar. Äter du däremot LCD (lowcalorie) så kan du ändå äta så att kroppen har något att leva på. Men som sagt jag förespråkar inte i nått fall en svältdiet, och vill du ha snabba resultat och ändå kunna träna så SKA du äta vanlig mat. Allt handlar om vilja.
Ang träning så är det stora skillnader i kroppen vid styrka och kondition. Det är två helt olika typer av händelseförlopp i kroppen, därav varför man inte ska träna hårt styrketräning och kondition samtidigt. Muskler bränner mer fett kan man säga, dvs är du ute och springer så kan du förbränna mer under själva passet än ett styrkepass MEN musklerna som kommer vid styrketräning gör att du förbränner mer under vila dvs hela dygnet. Vilket vi vill, kort sagt så ju mer musklerna har desto mer förbränner du av att sitta på soffan. Samtidigt så är cardio viktigt för att hålla igång hjärtat och flåset. 80% styrketräning och 20% kondition är de bästa :)
"Allt handlar om vilja" det håller jag med om, mitt problem är nog om jag ska vara ärlig att jag inte har tillräcklig vilja. Att bortse från kortsiktiga vinster för långsiktiga är ett problem i hela mitt liv, faktiskt... Det, parat med mitt störda ätbeteende är varför jag sitter i den här situationen från början. Men jag inser ju också att jag absolut inte kan gå tillbaka till att äta som jag har gjort tidigare i livet om jag vill gå ner i vikt eller hålla vikten.
Ja, springa en mil är det inte tal om i mitt fall... jag är gravt överviktig. Går på en del gruppass och tycker att jag hänger med hyfsat bra, men när jag försöker springa tar jag slut på en minut. Försöker också vara rädd om knäna, förstås. Tror att jag har hyfsad styrka men usel kondition.
Skönt att det är de proportionerna, styrka är ju betydligt roligare än kondition, i mitt tycke.