• Dasha

Simskola före fyllda 5 år?

Hej!

Jag undrar om det är Ok att låtsas att min dotter har fyllt 5 år för att börja i simskola?

Hon fyller 5 år i november, och kursen börjar i september. De kräver att man ska vara fylld 5 år. Jag undrar, varför?

Min dotter har en bra vattenvana, kan hoppa ner i poolen, dyker. Hon kan bara inte simma utan puffar och vill gärna gå i simskola för att lära sig simma. Tänkte anmäla henne nu till hösten.

Det finns kurser för yngre barn, men bara för plask ooch lek: inga speciella simtag. Känns meningslöst för just vår dotter, vi går ju ändå ofta till poolen tillsammans och plaskar och leker där med henne.

• Svar på tråden Simskola före fyllda 5 år?
  • Dasha

Tack så mycket!

Ja, jag tror att min dotter har disciplinen att följa lärarens instruktioner.

Å andra sidan, jag märker att väldigt många högstadiebarn saknar den disciplinen och är inte kapabla att följa lärarens instruktioner i skolan, så det har nog inte bara med åldern att göra

Undrar om sådana strikta regler om ålder på kommunala simskolor beror på försäkringsregler...

Ska mejla dem iaf.

• Dasha

Tack för alla svar!

Mejlade skolan och fick svaret att de rekommenderar inte att starta där före 5 år, men att man kan bli förflyttad från en yngre "lek- och- plask" grupp om läraren bedömer att barnet är redo.

Problemet är att vi har bokat den allra sista platsen som fanns på lördag eller söndag, och vi har ingen möjlighet att göra det annan tid. Det kommer att vara för sent att förflyttas, för att det kommer inte finnas någon ledig plats då.

Tolkar deras svar som att man får ha barnet i "den riktiga" gruppen om barnet är redo, även om de "inte rekommenderar".

• Dasha
    Maggie Puh skrev 2014-07-31 09:23:32 följande:

Dom vill ha din dotters personnummer så det är inte lönt att ljuga om hennes ålder.

De fick ju dotterns personnummer, men hon blev antagen ändå....
    Maisie skrev 2014-07-31 09:54:54 följande:

Hon är iallafall stolt ägare till Livbojen Blå och Doppingen.

Det är just till Doppingen vi anmälde. Det är ju första steget när man börjar öva på simtag.
Svar på tråden Simskola före fyllda 5 år?