Anonym (rätt ska vara rätt) skrev 2014-07-07 06:50:44 följande:
Ok du har nog rätt och läkare i min hemkomun fel son har den diagnosen . Även inom mitt jobb är flera utväklingstörda med Asperger . Har i min utbilning fått lära mig det . Jobbat i 20 år med barn och unga vuxna med den dignosen . Får kolla efter semestern om jag får lära mig det rätta du kan komma och föreläsa hoss oss , efter som de som kommer och utbildar oss har fel . Vill kunna det rätta . Du behöver ju inte vara så överlägsen . Jag böjer mig för kunskap. Utvecklingstörning är ett ord vi ALDRIG får använda till vår ungdomar.
Utvecklingsstörning är den vedertagna benämningen nuförtiden. Tidigare sa man förståndshandikapp, men eftersom ordet "handikapp" numera ersatts av "funktionsnedsättning" (observera, INTE "funktionsHINDER!)
Jag undrar om du inte blandar ihop funktionsnedsättning och utvecklingsstörning. En utvecklingsstörning är ett begåvningshandikapp medan en funktionsnedsättning är, precis som det låter, något som på ett eller annat sätt försämrar funktionsförmågan mentalt eller fysiskt.
Och varför ni inte får kalla ungdomarna utvecklingsstörda om det är det de är kan jag inte förstå. Det är inget nedsättande i det ordet, det betyder helt enkelt att en person HAR en störning i utvecklingen, inte att hen ÄR störd (i betydelsen dum i huvudet, som jag antar är det du tänker på).