• Anonym (Förtvivlad)

Min sambo sa att han vill att jag gör abort

Jag och min sambo levde vad jag trodde ett lyckligt liv. Nybyggt hus, nygifta, ett gemensamt barn på lite över ett år och ett andra gemensamt barn på väg, är i vecka 11. Han har varit väldigt irriterad de sista dagarna, tror pga jobb, har blivit för mkt men iallafall... Han var rent ut sagt elak nu under eftermiddagen och sa massa saker som fick mig att gråta floder men det som gjorde att jag höll på att gå åt var när han sa till mig att han vill att jag gör abort, hur ska jag kunna göra det. ;( Han har sen jag berättade att jag var gravid varit överlycklig men han "vänder lätt taggarna utåt" när han är arg och så här har jag inte sett honom ;( LÄste om abort och det går att göra till v 18men kirurgiskt endast till vecka 12. Tårarna bara rinner, jag kan inte ta bort den lill* som finns inom mig det gör så ont men vet inte annat vad jag kan göra... ;( Är i vecka 10+4 så det är bara lite mer än en vecka kvar till vecka tolv, snälla ge mig D ;(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-04 17:50
    Snälla ge mig råd skulle det stå.

• Svar på tråden Min sambo sa att han vill att jag gör abort
  • Anonym (eh?)
    Anonym (Me2) skrev 2014-07-05 05:35:32 följande:

Jag har också provat massor med prev medel utan att något har fungerat för mig lika så är det för mina systrar och mina kusiner från min mors sida. Dåligt DNA kanske? Jag har bett honom i 2.5 års tid att använda kondom!! Men han vill inte. Vi har bråkar om det här tro mig. Vi kör avbrutet ibland med kondom ibland dock så drar han av den eller inte sätter på hela så den glider av. Inga påhopp tack känner mig dum som godkänt det. Samtidigt som vi har pratat om en till tätt in på.

Han får samtalsterapi mot sin dep han är inte i behov av medicin han hade det ett tag men det gjorde honom mycket värre.

En nära vän till mig jobbar med att föreläsa om mänskliga rättigheter och information till män och kvinnor om att våldtäkt är fel för alla oavsett ålder. Hon skriver varje morgon o varje kväll på sin fb Om att varje människa äger sin kropp och hon har rätt till den. Jag trodde att jag gjorde det... Min sambo säger att jag får välja abort och vi fortsätter vårt förhållande eller jag behåller barnet och flyter. I min stad är det flera års vänte tid på lgh :(

Jag vet vad Jag vill jag vet vad Han vill. En människa har rätt till sin kropp kan jag tvinga honom att bli pappa mot sin vilja? Kan han tvinga mig till abort?

Du tvingar inte honom att bli pappa, han valde det själv när han valde att knulla utan skydd. Helt sjukt vilka män vissa kvinnor är tillsammans med egentligen. Först inte skydda sig vid sex och sen komma och kräva abort? Är det ens någon man vill vara tillsammans med?
  • Anonym (done that)

Precis suttit i samma sits från den manliga sidan.

Sambon blev gravid, igen.

Vi har inte plats, tid, ekonomi, eller ork att ta hand om flera barn men det kom inte riktigt fram där.

I vanlig ordning var det känslor som tala utan reson, det löser sig uh vad tuttinuttit att vara gravid igen spg man i hennes ögon.

Det löste sig i alla fall, bokade tid, fick en ganska fort och hon fick snällt ta pillret. Givetvis var det floder av tårar men det finns lägen där man helt enkelt inte kan ta emot fler barn.

Vet däremot inte om det är en omöjlig sits ni sitter i eller om han bara slängde ut nått ogenomtänkt i vrede.

Vad jag fick fram under tiden jag läste om det så är det ett piller fram till vecka tolv sen är det kirurgiskt som gäller.

• Anonym (K)
    Anonym (eh?) skrev 2014-07-05 16:54:16 följande:
    Männen som du tycker synd om har inte ens haft vett nog att skydda sig vid sex. Jag tycker inte ett dugg synd om de män som inte skyddar sig. Det är liksom inte bara kvinnans ansvar att skydd används vid sex.
    Ja, de har helt klart gjort bort sej - jag fattar bara inte hur folk på fullaste allvar kan säga att det vore värre att "tvinga" någon till en abort, som tar en dag och som kan KAN sluta älta över om man vill, än att "tvinga" någon att offra resten av sitt liv för ett barn de inte vill ha.

Jag fattar verkligen inte det.

Jag är SÅ sjukt lyckligt lottad som faktiskt kan göra det valet själv om något går åt helvete; ingen kan tvinga mej att föda, jag kan göra abort helt på eget beslut, och det är fan frihet det. 

Avundas inte män, alls, i den här frågan :( 
  • Anonym (eh?)
    Anonym (K) skrev 2014-07-05 17:02:23 följande:
    Ja, de har helt klart gjort bort sej - jag fattar bara inte hur folk på fullaste allvar kan säga att det vore värre att "tvinga" någon till en abort, som tar en dag och som kan KAN sluta älta över om man vill, än att "tvinga" någon att offra resten av sitt liv för ett barn de inte vill ha.

Jag är SÅ sjukt lyckligt lottad som faktiskt kan göra det valet själv om något går åt helvete; ingen kan tvinga mej att föda, jag kan göra abort helt på eget beslut, och det är fan frihet det. 

En man behöver inte offra resten av sitt liv för ett barn de inte vill ha, de kan dra men betala underhåll måste de göra. Och sen förstår jag inte, ett barn som de inte vill ha? Knullar man utan skydd antar jag att man vill ha barn.

Kvinnor har sista ordet när det kommer till abort, ja det är en fördel kvinnor har där. Män har den fördelen att de slipper graviditet, förlossning och ev abort. Det är lika orättvist för båda.
  • Anonym (done that)
    Anonym (K) skrev 2014-07-05 17:02:23 följande:

Njaa, jag håller med dig i sak men du har lite fel om tidsförloppet, 

Ta pillret tar sekunder ja, där är i teorin aborten genomfört men, man måste komma tillbaka och stöta ut fostret så man har en microförlosning, sedan vad jag förstår så blöder man som efter normal förlossning, först efter man slutar bli påmint om handlingen av blod som man kan på allvar börja lägga det bakom sig, kan ta nån vecka.

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Lika här) skrev 2014-07-04 23:31:33 följande:

Här är en till i samma sits... Jag är gravid i V8 (7+0) vi har en son på 14 månader. Sambon får panik av tanken på ett barn till. Vi hade oskyddat sex och avbrutet. Men ändå skedde detta. Jag tänker behålla barnet. Jag vågar inte ta risken med abort då jag vill ha 2 barn. Sambon vill också ha 2 barn men inte än säger han. Han tycker det blir för tätt mellan de små. Men det är min kropp. Han kunde skyddat sig. Jag har provat en uppsjö med prev medel och han vet så väl att jag inte fastnat för något eller att min kropp funkat med det. Så lite ligger på hans ansvar också. Vi har haft flera bråk om det kommande barnet tyvärr. Men jag vet innert inne att det kommer bli ett älskat barn :)

Hoppas på det :)

Fick svar från sambon idag att han känner att det skulle bli kaos med en liten till därav hans reaktion igår sa han men jag hoppas att han tar sig samman o verkligen funderar igenom. Han vill med ha ett barn till har han sagt innan igår så jag hoppas så av hela mitt hjärta att han ångrar att han inte vill ha barnet... Vi har inga föräldrar som kan hjälpa oss så visst blir det tuffare med en till men allt går ju om man vill och vad är underbarare än barn, enligt mig iaf :)
  • Anonym (eh?)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-05 20:03:54 följande:

Mannen borde faktiskt också få vara med och bestämma i såna här stora beslut!

Knullar mannen utan skydd tycker jag inte att han har rätt att bestämma att kvinnan ska göra abort. Sen ska absolut mannen få vara med och bestämma, men de gånger man inte är överens så gäller kvinnans beslut över mannens då det är kvinnan som bär på barnet.
  • Anonym (done that)
    Anonym (eh?) skrev 2014-07-05 20:14:40 följande:
    Knullar mannen utan skydd tycker jag inte att han har rätt att bestämma att kvinnan ska göra abort. Sen ska absolut mannen få vara med och bestämma, men de gånger man inte är överens så gäller kvinnans beslut över mannens då det är kvinnan som bär på barnet.

Mannen SKA vara lika lika delaktig eller ha den avgörande rösten, kvinnor tänker inte rationellt när hormoner tar över, logik försvinner liksom.

Vist är det kvinnans kropp men kropp kvinnan tänker inte rationellt när hon blir gravid, instinkter, känslor och hormoner tar över, då är mannen den mest lämpade att ta beslutet.

Så ja, logik framför irrationell begär, så gjorde vi här i alla fall.

• Anonym (done that)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-05 20:18:46 följande:
    Nu är det ju så att man är två som knullar utan skydd...

Och mannen borde åtminstone ha rätt till juridisk abort om kvinnan är så fräck att hon behåller det mot hans vilja.

Där sa du nått jag faktiskt ens spenderade en tanke på, om kvinnan vill behålla mot mannens vilja så är det självklart att hon får ta hand om barnet, ingen större förändring i dagens lagstiftning för det jag önskar kommer nog aldrig ske.

• Anonym (eh?)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-05 20:18:46 följande:
    Nu är det ju så att man är två som knullar utan skydd...

Och mannen borde åtminstone ha rätt till juridisk abort om kvinnan är så fräck att hon behåller det mot hans vilja.
    Juridisk abort håller inte i längden. Tänk dig ett par som är överens om att skaffa barn, kvinnan blir gravid, mannen får kalla fötter och vill att hon ska göra abort. Ska mannen ha rätt till att göra en juridisk abort då? Juridisk abort låter bra i teorin men fungerar inte i praktiken.
Svar på tråden Min sambo sa att han vill att jag gör abort