• April2010

Vilka ytterkläder till förskolan?

Hej! Vet att sommaren precis har börjat men tänker redan på ytterkläder till barnen inför hösten/vintern/våren  

Vad ska man ha? 
    Går endast i Didriksons banor i ytterklädesväg..

Skaljacka/överdragsbyxor? Är dock inte vattentätt ju :-/

Ofodrade regnkläder med fleecetröja och fleecebyxor under? Blir det ändå lika varmt och bra som ett fodrat?

Fodrat Boardman? Räcker detta även till en mild vinter? (bor i mellersta Sverige), om man skulle komplettera med ett fleeceunderställ?

Vinteroverall?

Tacksam för svar vad ni andra har till era krabater

• Svar på tråden Vilka ytterkläder till förskolan?
  • glassen

Ja, jag föredrar att det finns mycket att välja på. Förskolan brukar vilja att man köper galonisar. Jag brukar köpa både ofodrade och fodrade, extra fleecekläder, överdragsbyxor, jackor i olika tjocklekar och vinteroverall.
    Vet inte åldern på ditt barn, men barn som är ute och leker blir smutsiga och våta och behöver många olika plagg.

• Aileen Allannah

Mina har skalkläder och det har hållit tätt, också fleeceunderställ när det är lite kallare. Sen beror det förstås på hur gamla barnen är, är de i den åldern att de sitter i en vattenpöl hela förmiddagen är galonkläder kanske bättre. Men som sagt, mina har klarat sig på skalkläder (byxa och jacka eller overall), fleecekläder, vinteroverall som står emot väta. Det har räckt, och det är vad ungarna på jobbet brukar ha också.

• Archandra

Mina barn har skalkläder (som är vattentäta), galonkläder, fleeceunderställ och vinteroverall i material som andas. Både overall och skalkläder har minst 10 000 vattenpelare. Till fötterna köper jag lite tjockare höstskor, gummistövlar, fodrade gummistövlar och gore tex-kängor för vinterbruk. På så vis klarar de skånsk vinter som kan vara allt från 10 plusgrader och regn, till 15 minusgrader och snöstorm.

• Flickan och kråkan

Vi har alltid haft ofodrade galonisar hängandes på förskolan. Annars har de skalkläder med vattenpelare på 10000 så vattentätt och så fleece eller annat under efter väder/temperatur helt enkelt. 

Fodrade galonisar tycker jag är helt värdelöst.

Vinteroverall med 10000 i vattenpelare. Bor i västsverige där det ofta är blött. Vikingkängor + cherrox (allväders).

• April2010
    glassen skrev 2014-07-04 20:35:15 följande:

Ja, jag föredrar att det finns mycket att välja på. Förskolan brukar vilja att man köper galonisar. Jag brukar köpa både ofodrade och fodrade, extra fleecekläder, överdragsbyxor, jackor i olika tjocklekar och vinteroverall.
    Vet inte åldern på ditt barn, men barn som är ute och leker blir smutsiga och våta och behöver många olika plagg.

Okej, ja det låter som jag då Har oxå så mycket plagg till ungarna men tänkte att det kanske va någon uppsättning för mycket men man kanske behöver så mycket att välja på.. Mina barn är 4 och 2.

Jag ska beställa ofodrade regnkläder för jag har fleeceunderställ till de små liven så får jag se om jag saknar fodrade regnkläder längre fram innan det är dags att ta fram vinteroverallerna. Tack för svar!
  • April2010
    Aileen Allannah skrev 2014-07-04 20:41:22 följande:

Mina har skalkläder och det har hållit tätt, också fleeceunderställ när det är lite kallare. Sen beror det förstås på hur gamla barnen är, är de i den åldern att de sitter i en vattenpöl hela förmiddagen är galonkläder kanske bättre. Men som sagt, mina har klarat sig på skalkläder (byxa och jacka eller overall), fleecekläder, vinteroverall som står emot väta. Det har räckt, och det är vad ungarna på jobbet brukar ha också.

Men jag upplever att om det är riktigt blött så står inte skalkläderna emot väta men det kanske beror på hur mycket Mina barn e nog "vattenpölsboende"
    Men överdragsbyxorna och skaljackorna har varit suveräna nu i våras och det är smidigt med skaljackorna även på fritiden när man ska åka iväg i bilen.
  • April2010
    Flickan och kråkan skrev 2014-07-05 13:33:37 följande:

Vi har alltid haft ofodrade galonisar hängandes på förskolan. Annars har de skalkläder med vattenpelare på 10000 så vattentätt och så fleece eller annat under efter väder/temperatur helt enkelt. 

Fodrade galonisar tycker jag är helt värdelöst.

Vinteroverall med 10000 i vattenpelare. Bor i västsverige där det ofta är blött. Vikingkängor + cherrox (allväders).

Okej och du byter från ofodrat/fleeceunderställ till vinteroverall direkt? Det räcker temperaturmässigt?
    Ja vikingkängorna är suveräna! Tack för svar!
  • Archandra

Vi gör så att vi går från enbart skalkläder till skalkläder med fleeceunderställ, och när det blir riktigt kallt - vinteroverall. Det funkar alldeles utmärkt i Skåne.

• chrissandra
    April2010 skrev 2014-07-06 10:20:03 följande:
    Men jag upplever att om det är riktigt blött så står inte skalkläderna emot väta men det kanske beror på hur mycket Mina barn e nog "vattenpölsboende"
    Men överdragsbyxorna och skaljackorna har varit suveräna nu i våras och det är smidigt med skaljackorna även på fritiden när man ska åka iväg i bilen.
    Skalkläder finns med högre vattenpelare än galonkläder.
    Kan det hända att det har kommit in vatten via benslut, i midjan om jackan åkt upp eller så?
    Galonbyxor har jag haft hängande på dagis, alltid ofodrade och barnet har haft HH skalbyxor och skaljacka.
    Vintertid reimas vinteroverall = vattentät, smidig, bra andning.
  • April2010
    chrissandra skrev 2014-07-06 12:21:18 följande:
    Skalkläder finns med högre vattenpelare än galonkläder.
    Kan det hända att det har kommit in vatten via benslut, i midjan om jackan åkt upp eller så?
    Galonbyxor har jag haft hängande på dagis, alltid ofodrade och barnet har haft HH skalbyxor och skaljacka.
    Vintertid reimas vinteroverall = vattentät, smidig, bra andning.
    ja jag har läst om det didriksons skalsetet jag har till dom och dom e ju jättebra och har fått bra betyg i testerna så sist vår tjej va blöt så va det nere vid bensluten så måste nog ha missat att få till det bra vid stöveln

Gör nog så att dom får klara sig med skaljacka/skalbyxor och fleeceunderställ och sen ev byta till vinteroverallerna..

www.jollyroom.se/produkter/didriksons-overall-bridger-fuchsia-80-3

www.outnorth.se/didriksons/theron-kids-coverall-120-navy.php
  • April2010
    Archandra skrev 2014-07-06 12:14:12 följande:

Vi gör så att vi går från enbart skalkläder till skalkläder med fleeceunderställ, och när det blir riktigt kallt - vinteroverall. Det funkar alldeles utmärkt i Skåne.

Får nog köra på det vi med Detta är en djungel! Finns alldeles för mycket att välja på
    Får se, hoppas att det blir bra att göra så.. Bara det bästa är gott nog!
    Tack för svar!
Svar på tråden Vilka ytterkläder till förskolan?