Jag har skrivit en lista över allt som finns i kylen, frysen, skafferiet och vilka kryddor som finns hemma. Den uppdaterar jag på telefonen varje dag, kommer åt dokumenten var som helst, på datorn hemma och på jobbet, i telefonen och i ipaden. Samt att sambon kommer åt detsamma om han vill.
Sen har jag ytterligare en lista med inköp som behöver göras.
Det funkar klockrent. Och numer så kollar jag listan på bussen på vägg hem och vet vad jag ska laga för mat när jag kommer hem. Samt att jag inte behöver stå i affären och fundera över om det finns tomater hemma. Vilket ger betydligt mindre svinn på mat.
Tog en dag att göra men är guld värt! Verkligen. Och så praktiskt eftersom man kommer åt listan överallt!
Men basvaror i skafferiet var ju egentligen vad du ville ha. Pasta i en hel mängd olika. Ris, bulgur. Sen kanske jag köper hem tio krossade tomater när jag väl handlar det. Det räcker sen lite olika lång tid men gissningsvis tre månader (men vi är också bara två här hemma). Varma koppensoppor, mängder av hårt bröd. Ströbröd. Konserver (köttsoppa, salta biten, bullens pilsnerkorv osv). Salladstillbehör (vinäger, olja, salladskryddor osv). Tacostilbehör.
Det är väl i stora drag det som finns i skafferiet jämt.