• Filli89

endormetrios

Hej alla!!

Jag har tid för en titthålsoperation om några dagar, misstanke för endormetrios, ni med erfarenheter, berätta gärna vad jag bör tänka på, vad bör jag säga till läkaren innan operationer,? Något att tänka på om de skulle hitta endo!? Vill tillägga att jag försökt skaffa barn i mer än ett halvt år nu finns drt något jah kan be läkaren kolla upp som leder till infertilitet även om de söker efter endo ?? Alla råd och tipps behövs!!

• Svar på tråden endormetrios
  • LillaJag06
    Filli89 skrev 2014-07-05 04:34:30 följande:

Hej alla!!

Jag har tid för en titthålsoperation om några dagar, misstanke för endormetrios, ni med erfarenheter, berätta gärna vad jag bör tänka på, vad bör jag säga till läkaren innan operationer,? Något att tänka på om de skulle hitta endo!? Vill tillägga att jag försökt skaffa barn i mer än ett halvt år nu finns drt något jah kan be läkaren kolla upp som leder till infertilitet även om de söker efter endo ?? Alla råd och tipps behövs!!

Hej!

Först vill jag säga att det heter endometrios och inte endor... :)

Om de hittar Endo kommer de försöka ta bort så mycket som möjligt och berätta allt detta för dig när du vaknar.

Det finns lite olika alternativ.

Antingen bör du behandlas för att hålla mensen borta eller om ni försöker skaffa barn så kam det vara bra att göra upp en plan inför framtiden.

Om man har mycket smärtor, som jag har, då behöver man en smärtbehandling även under tiden man försöker bli gravid och kanske när man är gravid.

Tror inte du behöver tänka på det då min Endo är väldigt jobbig men tänkte att jag lika gärna kan dela med mig.

Ställ gärna fler frågor om du undrar något.

Vi har jättebra grupper på Facebook som är privata för alla medlemmar. Många är väldigt kunniga och kan svara på nästan allt.

Hjälper dig gärna vidare om du får en diagnos.

Hur gammal är du förresten?
  • Filli89
    LillaJag06 skrev 2014-07-05 07:36:01 följande:

Hej!

Först vill jag säga att det heter endometrios och inte endor... :)

Om de hittar Endo kommer de försöka ta bort så mycket som möjligt och berätta allt detta för dig när du vaknar.

Det finns lite olika alternativ.

Antingen bör du behandlas för att hålla mensen borta eller om ni försöker skaffa barn så kam det vara bra att göra upp en plan inför framtiden.

Om man har mycket smärtor, som jag har, då behöver man en smärtbehandling även under tiden man försöker bli gravid och kanske när man är gravid.

Tror inte du behöver tänka på det då min Endo är väldigt jobbig men tänkte att jag lika gärna kan dela med mig.

Ställ gärna fler frågor om du undrar något.

Vi har jättebra grupper på Facebook som är privata för alla medlemmar. Många är väldigt kunniga och kan svara på nästan allt.

Hjälper dig gärna vidare om du får en diagnos.

Hur gammal är du förresten?

Jag vet, ja skrev från mobilen blir lite slarvigt, sorry.

Alltså ja har så mycket skrämmande att ja håller på få spel. läste från en tjej som skrev nyligen om chocklad cystor, att om d hittas i äggstocken ska man låta de vara eftersom att ta bort de kan leda till tidig klimakterie och att äggreserven innehåller mindre ägg låter ju förfärligt. de är mer sånna saker ja undrar över. Saker att tänka på som läkare inte alltid nämner.

Har försökt få barn nu i över ett år snart, om min op är för endo kan de ändå kolla äggledare dvs spola osv, har även en myom asså menar kan de kolla generellt när de ändå håller på tror du eller är det något ja måste ta upp med läkaren specifikt: har tjatat mig till den här op efter flera år har ja börjat googla och vet att mina besvär inte är normala, gyn efter Gyn har nonchalerat mig o viftat bort de ja sagt. Tillslut var jag tvungen o ställa till med scen hos den sista gyn som ja Bytte till började stor böla för att få denna tid så jag vill göra allt som går att återgärda när vi ändå håller på..

Hur går det för dig har du några barn? Har hört att om man har det så spelar det roll vart endon sitter när de gäller fertilitet,, är så rädd att de ska vara något fel!! Vad heter fb gruppen? Haha helt överväldigad av känslor förlåt för rörig text.
  • Filli89

Står fel i ts försökt skaffa barn i mer än 1 år!

Står fel försökt få barn i mer än 1 år
  • LillaJag06

Förstår att du har en massa frågor.

Håller på och packar in för en flytt så kan inte svara dig nu men kommer in senare eller imorgon :) håll ut TS.

Svar på tråden endormetrios