Filli89 skrev 2014-07-05 04:34:30 följande:
Hej alla!!
Jag har tid för en titthålsoperation om några dagar, misstanke för endormetrios, ni med erfarenheter, berätta gärna vad jag bör tänka på, vad bör jag säga till läkaren innan operationer,? Något att tänka på om de skulle hitta endo!? Vill tillägga att jag försökt skaffa barn i mer än ett halvt år nu finns drt något jah kan be läkaren kolla upp som leder till infertilitet även om de söker efter endo ?? Alla råd och tipps behövs!!
Hej!
Först vill jag säga att det heter endometrios och inte endor... :)
Om de hittar Endo kommer de försöka ta bort så mycket som möjligt och berätta allt detta för dig när du vaknar.
Det finns lite olika alternativ.
Antingen bör du behandlas för att hålla mensen borta eller om ni försöker skaffa barn så kam det vara bra att göra upp en plan inför framtiden.
Om man har mycket smärtor, som jag har, då behöver man en smärtbehandling även under tiden man försöker bli gravid och kanske när man är gravid.
Tror inte du behöver tänka på det då min Endo är väldigt jobbig men tänkte att jag lika gärna kan dela med mig.
Ställ gärna fler frågor om du undrar något.
Vi har jättebra grupper på Facebook som är privata för alla medlemmar. Många är väldigt kunniga och kan svara på nästan allt.
Hjälper dig gärna vidare om du får en diagnos.
Hur gammal är du förresten?