• Jessica 868

Svårt att hålla tätt!!!

Min dotter på 5 år har under en tid kissat i sängen och i trosan under dagen. Hon säger själv att hon inte hinner in på toan, men känner att hon behöver kissa. Igår var vi på kalas och jag hade då med mig tre par trosor som ombyte. Alla blev använda och till slut fick jag tvätta och torka dom så att hon hade några att ta på sig. ( vi var hos min pappa, så allt gick smidigt )

Men det som oroar mig är om hon faktiskt inte kan kontrollera urinen och måste få hjälp. Och att hon nästa år börjar skolan och inte ska behöva skämmas inför sina kamrater.

Har ni samma problem eller har varit med om det. Berätta gärna av era erfarenheter. Tycker så synd om min stora tjej. Det sista jag vill är att bli arg på henne..

• Svar på tråden Svårt att hålla tätt!!!
  • Leeloo

Kolla om hon har urinvägsinfektion. I vilket fall som helst skulle jag nog ta henne till läkarn. Påminner du henne om att gå på toaletten?

• Jessica 868

Ja. Vi brukar säga till henne efter måltider, innan vi går ut och när vi kommer hem mm. Jag är undersköterska och hon har inga symptom på en uvi förutom att hon inte kan hålla tätt.

Leeloo skrev 2014-07-06 11:20:05 följande:

Kolla om hon har urinvägsinfektion. I vilket fall som helst skulle jag nog ta henne till läkarn. Påminner du henne om att gå på toaletten?

• MammaEmilia01

För roligt för att släppa leken? Min ena pojke hade det. Så sa vi till honom att en äggklocka skulle pipa en gång i h och då skulle han gå på toaletten i 5-10 minuter. Hände när han var sex och ett halvt( drygt ett år sedan). Vi samarbetade då med sexårs då han väldigt ofta kissade ner sig så att kompisarna undrade.

23 november 2006 Daniel&Oliver BF 26 december
  • cosinus

Kissar hon ner sig helt eller mer skvätter i trosorna?

Båda mina killar har kissat ner sig (men inte allt utan en lite mindre mängd åt gången) och då har det berott på förstoppning vilket man inte ens behöver märka och än mindre ha problem av utöver kisset då. Men är ändtarmen uttöjd retar den urinblåsan som kan reagera med att dra ihop sig och tömma lite utan att barnet kan styra.

Googla irritabel blåsa om du tror det kan stämma. (Det kan ha andra anledningar också men förstoppning är överlägset vanligast) hinner hon kissa ner sig 3 ggr under ett kalas låter det inte som hon borde hunnit bli så kissnödig till varje gång

• cosinus

Och dessutom kan du kontakta barnmottagningen för att få en tid där. Eftersom hon inte är torr dagtid tar de emot (för sängvätning är det 6 år)

Då får barnet kissa i en specialtoa och så mäter de flödet för att kolla att det är normalt. De gör även ultraljud för att kolla hur mycket urin blåsan kan hålla innan de kissar och hur mycket som är kvar efter tömning

• Jessica 868

Låter som en bra undersökning för att få reda på hur det ligger till. Hon kissar oftast lite varje gång, men ibland kommer det mer. Tack för era råd. Ska se nu under några dagar om jag påminner henne fler gånger om dagen eller ställer en klocka hur det går..

cosinus skrev 2014-07-06 22:40:41 följande:

Kissar hon ner sig helt eller mer skvätter i trosorna?

Båda mina killar har kissat ner sig (men inte allt utan en lite mindre mängd åt gången) och då har det berott på förstoppning vilket man inte ens behöver märka och än mindre ha problem av utöver kisset då. Men är ändtarmen uttöjd retar den urinblåsan som kan reagera med att dra ihop sig och tömma lite utan att barnet kan styra.

Googla irritabel blåsa om du tror det kan stämma. (Det kan ha andra anledningar också men förstoppning är överlägset vanligast) hinner hon kissa ner sig 3 ggr under ett kalas låter det inte som hon borde hunnit bli så kissnödig till varje gång

Svar på tråden Svårt att hålla tätt!!!