• Anonym (C)

Det kan väl inte vara fel att...

...ge sitt biologiska barn födelsedagspresenter och julklappar för en större summa, än vad man ger för till sitt styvbarn?

Jag och maken har sparat ekonomi.

Att jag väljer att köpa för en mindre summa, av _mina egna_ pengar, till mitt styvbarn ser inte jag som något konstigt alls - men tydligen så är det konstigt att göra så, iaf om man söker runt och läser här på FamiljeLiv.

Min fråga: varför är det så konstigt?
    Ska jag sänka summan på födelsedagspresent och julklapp för mitt barn, bara för att ha råd med samma summa till mitt styvbarn?
    Låter väldigt märkligt, kan jag tycka...

• Svar på tråden Det kan väl inte vara fel att...
  • Grappa

Kan du länka till några av de trådar där detta hävdas? Så blir det enklare att förstå resonemanget.

• Anonym (nja)

Inte ur en rättviseaspekt, bonusbarnet har ju en till förälder att få presenter ifrån. Dessutom tycker inte jag att man håller på och räknar pengar för att se till att det för jämnan blir millimeterrättvist, ett år kanske ena barnet behöver en ny cykel och det andra önskar sig bara ett nytt spel eller legoset, då anstränger i alla fall inte jag mig för att kompensera med ytterligare en jättedyr present till barnet som bara får ett legoset och några smågrejer... nästa år kanske det är tvärtom, så det jämnar ut sig i längden.

Men ifall man konsekvent ger det ena barnet jättedyra och fina presenter och det andra mycket mindre får man såklart tänka på hur det upplevs av barnen.

• Ess

När hans barn kom på umgänge så gav vi alltid för 500 kr. till varje barn, på födelsedagar och jul. Sedan fick ju våra gemensamma mer saker till vardags eftersom att dom bor här.
    Jag har större släkt, så totalt sett får våra gemensamma mer julklappar än hans. 

• Anonym (C)
    Anonym (nja) skrev 2014-07-06 15:52:44 följande:

Inte ur en rättviseaspekt, bonusbarnet har ju en till förälder att få presenter ifrån. Dessutom tycker inte jag att man håller på och räknar pengar för att se till att det för jämnan blir millimeterrättvist, ett år kanske ena barnet behöver en ny cykel och det andra önskar sig bara ett nytt spel eller legoset, då anstränger i alla fall inte jag mig för att kompensera med ytterligare en jättedyr present till barnet som bara får ett legoset och några smågrejer... nästa år kanske det är tvärtom, så det jämnar ut sig i längden.

Men ifall man konsekvent ger det ena barnet jättedyra och fina presenter och det andra mycket mindre får man såklart tänka på hur det upplevs av barnen.

Om jag bara har exempelvis 1500:- att lägga på julklappar, så finns det ju inte en chans i världen att jag endast lägger 750:- på mitt barn, för att styvbarnet också ska få för 750:-. Varför skulle jag göra så? En vettig anledning!?
  • Anonym (nja)
    Anonym (C) skrev 2014-07-06 16:00:06 följande:
    Om jag bara har exempelvis 1500:- att lägga på julklappar, så finns det ju inte en chans i världen att jag endast lägger 750:- på mitt barn, för att styvbarnet också ska få för 750:-. Varför skulle jag göra så? En vettig anledning!?
    Nej, jag hittar ingen vettig anledning till det, eftersom barnet får väl presenter från sin biomamma också? Men jag själv har å ena sidan aldrig varit i den situationen att jag har varit tvungen att begränsa julklapparna till 1500 kr sammanlagt, å andra sidan tycker inte jag att 750 kr för ett barn är fy skam heller. Jag brukar köpa några grejer som barnen har önskat sig och några grejer som jag själv vill ge eller anser att de behöver, och räknar inte ut vad det har kostat. Det måste inte vara stora eller dyra saker varje gång.
  • Anonym (Olika)

Nej,om ni har separat ekonomi är ju en present från dig bara en " bonus" till " bonusen" Nu vet jag ju inte om ditt biologiska barn är ett gemensamt barn eller ditt barn sedan innan men om det är alternativ nr 1 dvs ett gemensamt barn så är det enligt mig " rättvist" så länge barnens gemensamma förälder ger lika till båda sina barn ( ej på öret men ni förstår nog vad jag menar) . Jag har två bonusar och två biobarn , alla barn har samma pappa, här har vi gjort så att deras pappa ger för samma summan ungf till ALLA sina barn SEN lägger jag till det JAG vill till både mina " egna" barn och bonusarna ... Till bonusarna är det mer en symbolisk present ,( om jag köper för 500 till mina kanske jag lägger 100-150 på bonusarnas present) så länge deras PAPPA är rättvis mot alla sina barn är det ok- hade PAPPAN däremot konsekvent gett de äldre eller de yngre barnen hade det varit fel eftersom alla är hans barn.

• BioBonus

Jag antar att barnets föräldrar köper julklappar och födelsedagsoresenter på samma sätt som du köper till ditt barn? Så det finns väl ingen anledning att du ska köpa för lika mycket? Antar också då att din sambo inte köper för lika stor summa till ditt barn som till sitt eget?

Vem anser att detta är orätt? Din sambo eller ngn annan tyckare?
  • Ess
    Har ni helt separat ekonomi så tycker jag att pappa ska ge för samma summa till alla sina barn. Sedan ger du för vilken summa du vill till varje barn, självklart så ligger ens eget barn en närmst om hjärtat. Men det är viktigt att föräldern är rättvis åt alla.
  • smulpaj01
    Ess skrev 2014-07-06 16:28:44 följande:
    Har ni helt separat ekonomi så tycker jag att pappa ska ge för samma summa till alla sina barn. Sedan ger du för vilken summa du vill till varje barn, självklart så ligger ens eget barn en närmst om hjärtat. Men det är viktigt att föräldern är rättvis åt alla.
    Enough said
  • Anonym (mini)

Vi har också separat ekonomi och vid jul och födelsedagar köper sambon till sitt barn och jag till mina. Vi har inga gemensamma barn och kommer heller aldrig skaffa det. Däremot brukar vi skriva med varandras namn på några av julklapparna /födelsedagspresenterna men det är ingen av oss som kräver pengar av den andra för det.

Svar på tråden Det kan väl inte vara fel att...