• Tioinio

Drar sig i håret, kliar sig i huvudet och öronen. Ont i huvudet??

Hej
    Min sin är 10 månader och har i flera månader kliat sig en massa i bakhuvudet/nacken. Han drar även i sitt hår bak i nacken och kliar sig i öronen. Idag satte han händerna för öronen som om för att inte höra. Jag har hört att det är vanligt, men jag förstår fortfarande inte varför?
    Ett tag trodde jag att det var när han var trött och/eller frustrerad (precis som jag hört att vissa barn bankar huvudet i väggen av samma anledning) men det stämmer inte längre. Om det inte är något som gör ont på honom så liknar det mer ett ticks. Jag har varit och kollat hans öron flera gånger men de är alltid jättefina. Jag har inte fått något svar på varför han gör så, läkarna pratar liksom bort det eller runt det och vips så är läkarbesöket slut, sonen friskförklarad och jag kör hem med samma obesvarade fråga i huvudet som sist : har han ont i huvudet på något sätt??

Någon som vet eller kan förklara?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Drar sig i håret, kliar sig i huvudet och öronen. Ont i huvudet??
  • lövet2

De två troligaste förklaringarna:

1 - Håret i nacken är lite längre och roligt att dra i. Mycket vanligt att de pillrar sig där. Öronen är ännu roligare, och de flesta barn gillar att dra och peta i öronen.

2 - Det kliar i nacken pga allergi eller eksem. I så fall bör kliandet vara kombinerat med en del gnäll. Öronen kan klia eller göra ont. Då borde han också gnälla.

• Tioinio

Tack för snabbt och konsist svar! Ja förenat med gnäll är det ibland, men mest i situationer när han är frustrerad. Men det går att se det från olika håll, antingen är han frustrerad och visar det genom att gnälla och dra i håret/riva sig i huvudet eller så har han ont/klåda och gnäller därför frustrerat....

Jag tyckte förut att det bara förekom under måltider när han sitter i barnstolen och då kan det ju faktiskt vara frustration. Men nu ser jag det även när han sitter och leker tex men då gnäller han inte.

Har funderat på eksem/allergi men det borde vara rött och irriterat bak i nacken då väl? Och det är det inte...

• Flickan och kråkan

Min yngsta är 1 år och håller på så han med. Fast han kan inte dra så mycket i håret för han har bara "kiwi-ludd" . Mycket pillande, dragande och bara sitta och hålla för öronen . Allra oftast när han sitter i matstolen vid bordet. Han har väl liksom tiden då helt enkelt....när han sitter still . De brukar ju hålla på med en massa saker i den åldern. Alla mina tre har haft en period då de t.ex. suttit och skakat på huvudet. Yngsta är den första som sitter och håller för öronen men det känns som samma grej. Det låter ju annorlunda med händerna för öronen och lite kul och spännande skulle jag tippa på.

Mellansonen har haft lite besvär av eksem i hårbotten och framför allt nacken, men det har varit mer enbart kliande, ofta på kvällen och när han är varm/svettig i huvudet. Det har synts då han blir lite småknottrig, fnasig och röd av kliandet i nacken.

• Tioinio

Flickan och kråkan: precis vad jag tänkte, borde ju bli rött eller iaf synligt i huden på något sätt. Men inte. Skönt att höra andras erfarenheter.

Svar på tråden Drar sig i håret, kliar sig i huvudet och öronen. Ont i huvudet??