• Anonym (undrar)

Barnen på dagis när mamma eller pappa har semester?

Ja, hur är det där nu?
    Om mamma eller pappa har semester får inte barnen vara på dagis eller hur?

Om den ena vill åka på en långhelg med kompisar tors-sön och den andra jobbar så går inte det att lämna barnet till dagis eller?

Är det bara separerade som får lov att ha sina barn i barnomsorgen då de har semester?

• Svar på tråden Barnen på dagis när mamma eller pappa har semester?
  • Anonym (Förskollärare)
    Michael 310 skrev 2014-07-08 23:28:50 följande:
    Ja det lät som en bra ide, dock kommer han att gå heltid på fsk eftersom sambon blir ensam under 14 dagarsperioder och hon jobbar också. Men då kan man alltså ansöka om att han ska få gå även de 4 veckorna jag är hemma fast mycket färre timmar då.
    Ja precis, det är ju inte bra för barnet att vara borta från förskolan så lång period. Dock räcker det med färre timmar för att bibehålla relationerna till personal på förskolan. Jag vet att min chef skulle godkänna en sådan ansökan.
  • Anonym (Nyfiken)

Anonym (förskollärare); vilken artikel i barnkonventionen hänvisar du till om föräldrar trixar så deras barn inte får semester?

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-07-08 23:42:34 följande:

Anonym (förskollärare); vilken artikel i barnkonventionen hänvisar du till om föräldrar trixar så deras barn inte får semester?

Jag kan inte barnkonventionen innan och utan, men min chef sa att man kan hänvisa till den. Det är nåt om att barn har rätt till återhämtning.
  • Rani

Oj, vad många präktiga föräldrar det var här. Som inte kan förståååå hur man kan vilja vara ledig någon enstaka dag själv utan barn.

Min dotter var hos dagmamman de två förstå dagarna på min semester (sambon jobbade). Jag passade på att rensa upp hemma efter en månad av massor av jobb. Plus att jag träffade en kompis och fikade. Det vat jätteskönt och för dottern var det ju ingen skillnad mot när jag jobbar.

Nu är vi lediga sju veckor ihop dottern och jag. Jag har principiellt inget emot att en förälder är ledig en dag med barnet i barnomsorg om det handlar om enstaka dag då barnet normalt skulle gå där (kräver inga extra resurser) samt att barnet får en rejäl semester själv.

Hur gör man? Man säger inget naturligtvis utan fyller i semesterlappen som vanligt och hämtar och lämnar som vanligt.

• Anonym (Förskollärare)
    Rani skrev 2014-07-08 23:58:01 följande:

Oj, vad många präktiga föräldrar det var här. Som inte kan förståååå hur man kan vilja vara ledig någon enstaka dag själv utan barn.

Min dotter var hos dagmamman de två förstå dagarna på min semester (sambon jobbade). Jag passade på att rensa upp hemma efter en månad av massor av jobb. Plus att jag träffade en kompis och fikade. Det vat jätteskönt och för dottern var det ju ingen skillnad mot när jag jobbar.

Nu är vi lediga sju veckor ihop dottern och jag. Jag har principiellt inget emot att en förälder är ledig en dag med barnet i barnomsorg om det handlar om enstaka dag då barnet normalt skulle gå där (kräver inga extra resurser) samt att barnet får en rejäl semester själv.

Hur gör man? Man säger inget naturligtvis utan fyller i semesterlappen som vanligt och hämtar och lämnar som vanligt.

Fast det handlar ju inte om att förstå, utan om att tolka förskolans regler och varför det är skillnad om föräldrarna bor ihop eller inte. Jag personligen förstår mycket väl om föräldrar vill ha semester samtidigt som de har barnen på förskolan, men tillåter inte reglerna det så gör de inte det oavsett vad jag tycker.

Jag tycker dock att min kommun har bra regler som godkänner att barnet är på förskolan enstaka dagar. Anledningen till att det inte är okej att lämna på sommaren är ju för att då vill även personalen vara ledig. Jag skulle faktiskt inte bli så glad om jag inte kunde ta semester som önskat, bara för att du vill ha några dagar för dig själv i början av din semester. Vi får inte ta in vikarier på sommaren så har vi för många barn får vi inte semestern beviljad om det är för många barn...en aspekt som du kanske inte tänkt på? Sedan har vi de barnen som måste vara på förskolan, de är i stort behov av att tempot trappas ner på sommaren, det gör det inte om semesterlediga föräldrar lämnar sina barn...samma sak hos en dagmamma.
  • Rani

Till förskoläraren ovan (kan inte citera).

Självklart har jag tänkt på den aspekten. Det är därför jag skriver att jag tycker det är ok med enstaka dagar om barnet får en rejäl semster (i mitt fall sju veckor-men alla föräldrar har ju rätt till fyra så minst det borde alla barn få). Om alla tar det så kan personalen ha semster och de barn som måste vara i barnomsorgen får det lugnt och skönt.

Med dagmamma är det ju lite speciellt eftersom hon är själv men hon har sagt till mig att eftersom mitt barn är ledig så gott som alla lov så kan vi lämna henne någon enstaka dag när hon är ledig.

Jag inser att det är vissa kommuner som inte tillåter att barnen lämnas på fsk när föräldrarna är lediga. Så bör det ju vara om det handlar om veckor eller om båda föräldrarna är lediga. Men även i dessa kommuner kan man ju som förälder bara "låta bli att nämna" att man inte jobbar den där dagen då man normalt gör det. Men självklart får man ju ha lite känsla och inte göra det en julidag eller om barnet är där från öppning eller till stängning. Men en fredag i oktober då det är barnets normala barnomsorgstid- värre saker har hänt.

• Sweet Sofia
    Anonym (Förskollärare) skrev 2014-07-09 00:08:25 följande:

Fast det handlar ju inte om att förstå, utan om att tolka förskolans regler och varför det är skillnad om föräldrarna bor ihop eller inte. Jag personligen förstår mycket väl om föräldrar vill ha semester samtidigt som de har barnen på förskolan, men tillåter inte reglerna det så gör de inte det oavsett vad jag tycker.

Jag tycker dock att min kommun har bra regler som godkänner att barnet är på förskolan enstaka dagar. Anledningen till att det inte är okej att lämna på sommaren är ju för att då vill även personalen vara ledig. Jag skulle faktiskt inte bli så glad om jag inte kunde ta semester som önskat, bara för att du vill ha några dagar för dig själv i början av din semester. Vi får inte ta in vikarier på sommaren så har vi för många barn får vi inte semestern beviljad om det är för många barn...en aspekt som du kanske inte tänkt på? Sedan har vi de barnen som måste vara på förskolan, de är i stort behov av att tempot trappas ner på sommaren, det gör det inte om semesterlediga föräldrar lämnar sina barn...samma sak hos en dagmamma.

Hur löser ni personnalfrågan om nu ett 15-tal barn skulle vara på dagis i sommar (föräldrarna jobbar hela sommaren = ingen semester)?
  • Anonym (barnskötare å mamma)

Barnen ska vara lediga då man själv är ledig.

På förskola är det arbetstid + restid som gäller. Jobbar man tex eftermiddag då brukar man få lämna antingen före lunch eller senare.

Brukar föreslå föräldrar att gå omlott med sin semester för barnens skull, så dom får vara lediga lite längre. Ha tex bara 2 veckor gemensamt hela familjen och så tar ena 2 v. innan och den andra 2 veckor efter.

Många föräldrar hör man säga att hur ska det gå att ha barnen hemma så länge osv, 

Men saken är den att barnen har de bättre hemma (i de flesta fall) för ljudnivån är ingen lek... fy f-n säger jag bara. Har jobbat på förskola i 13 år nu så jag vet vad jag pratar om.

Ska själv skola in min minsting i augusti, men hade gärna varit hemma längre. Men tyvärr är dagarna slut :(

Och visst kan man behöva få göra något själv ibland, men fråga far/mor-föräldrar, syskon, vänner om de kan ställa upp som barnvakter.

Tänk på era barn, deras barndom går inte i repris. Snart är dom stora och då vill dom inte vara med sina föräldrar.

Vi alla måste tänka på att fasaden inte är viktigast, dyra kläder, snygga bilar, hem som är tipp-topp osv. 

Far och bada, ha picknick med ungarna...framförallt var med dom. Detär det du har igen sen...

• Anonym (Förskollärare)
    Sweet Sofia skrev 2014-07-09 00:36:17 följande:
    Hur löser ni personnalfrågan om nu ett 15-tal barn skulle vara på dagis i sommar (föräldrarna jobbar hela sommaren = ingen semester)?
    Det är inte min sak att lösa, men i första hand är det personalen som får lägga om sin semester så vi för större personaltäckning.
  • Penida

När det gäller barn med diverse diagnoser där det är viktigt för barnet med en rutinerad vardag ser jag inga konstigheter. Annars tycker jag väl att man faktiskt bör ha sina barn hemma när man själv har semester då förskolan redan har dåligt med resurser och behöver inte barn utan egentligt behov.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Barnen på dagis när mamma eller pappa har semester?