• CissiJissi

Input please! Kaos sömnrutiner

Jag har inte många runt mig med barn och erfarenhet att prata med så jag vänder mig till detta forum för hjälp!:)

Min glada son fyller 1 år om 18 dagar. Han har alltid varit svårsövd, men är en väldigt glad pojke med en härlig personlighet, så trots lite sömn nu och då verkar han må bra. I våras fick vi till att ge honom en fungerande sömnrutin som gick såhär: tandborstning+pyjamas etc i 19 tiden, in i sängen och amma, somna innan 20. Ofta kunde han somna inom fem minuter. Vaknade efter en timme, ammade, somnade. Sov vidare och nätterna gick bra!

Nu däremot: tandborstning (svårt dock) etc i 19 tiden, in i sängen, amma.. Sonen sätter sig upp och leker.. Ammar.. Leker.. Ammar.. Leker.. Kanske somnar han, men när han vaknar igen är han så vaken och glad, inte alls trött, somnar inte oavsett vad och verkar inte ens vilja sova mer.. Som att det är mitt på dagen! De senaste dagarna/veckorna har han alltså oftast somnat om i 23 tiden! Vi har gått upp med honom när han vaknar efter den första sövningen ibland.. Nu sover han ofta från 23 tiden till 8-9 tiden.. Lagom mycket sömn, men fel tider..

Har testat att inte låta honom sova efter 15, så att han blir trött och däckar i 19 tiden.. Men när han då vaknar upp efter 30 min / 1 timme så verkar han vilja fortsätta uppleva dagen och inte alla somna om!:P

Mina tankar:
    - han har inte kommit in i övertrötthet av det här, men i hans ålder är det ju viktigt att somna innan 19-20 och sova hela natten. Visst?
    - är detta pga tandsprickning? Han är i en fas av att få de två första stora hörntänderna nämligen!
    - är detta pga sommar/ljus/värme? (Både ljust och varmt i rummet)
    - är detta pga att det nu i sommar har hänt för många undantag från den vanliga läggningen och därför har han kommit av sig?
    - ska vi kämpa nu för att komma in i rutinen igen eller kan vi "go with the flow", följa honom lite, och sedan efter vår usa semester i början av augusti försöka att komma in i en bra rutin igen?

Jag tror väl lite på att vi kan ta det lugnt, han verkar ju må bra, och sedan försöka komma in i en bra dygnsrytm igen augusti/september. Men samtidigt är jag orolig för att han tar skada av fel dygnsrytm.. Hmm.. Vad har ni för erfarenhet av sånt här?

Fakta:
    - han sover i en egen 90 spjälis som står bredvid min sida av min och min mans dubbelsäng.
    - ammar ofta på natten, det stör ingen av oss utan hjälper oss snarare att få mycket sömn allihop.
    - han älskar att smaka på mat etc men föredrar amningen som huvudföda och är just nu inne i en period av att spotta ut maten han får.. Kanske pga tänderna det med?

Huvudfrågan är alltså: kämpa nu för att få rätt rutin (hur då???) eller ta det lugnt och börja om i slutet av sommarn?

Hoppas på många svar!! Jag är ju helt ny på det här med att ha ett barn på snart ett år :)

• Svar på tråden Input please! Kaos sömnrutiner
  • CissiJissi

Oj men hjälp vilken lång text jag skrev, om ni inte orkar läsa allt så hoppa till huvudfrågan i slutet och försök besvara den:p behöver höra vad andra tänker och tror om sånt här!:)

• Annelie 76

Sömnen började strula extra mycket för min son när han blev 8 månader och då fick vi börja med rutiner. Inte läggningsrutin utan ha fasta ät och sovtider samt hålla koll på hur länge han sov. Vid 1 fick vi dra ner från två till en sovstund. Vid 2 ungefär fick vi begränsa tiden han sov. Nu är han 2år och 9 månader och sömnen strular igen. Troligtvis får vi dra ner ytterligare nu. Men det är ju svårare att sova när det är varmt och ljust, för alla.

Svar på tråden Input please! Kaos sömnrutiner