• Ess

Dead beat daddy!!

Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-07 18:12:12 följande:
    Jag ville bo kvar här. För barnens skull. Ville inte att allt skulle gå förlorat efter skilsmässan.Och för min skull såklart.  Han gick tydligen vidare snabbt och de köpte ett annat hus snabbt efter så det är tyvärr inte aktuellt. Ville inte heller att han skulle plocka in en NY i vårt hem med mina barn, fick ont i hjärtat av den tanken.
    Det går inte att tänka sentimentalt om man inte har råd till det.
    Skaffa billigare boende, ni får det precis likabra i ett nytt hem.
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-07 18:37:24 följande:

Måste man skita i sin gamla familj för man träffar en ny? Eller hur menar du?

Jo jag inser att jag måste hitta ett nytt boende också tyvärr. Jag hankar mig dock fram så länge det bara går. Jag är rädd att jag inte får ut så mycket för huset då det är flera saker som behöver renoveras egentligen för att det ska bli försäljningsdugligt. I bästa fall går jag plus minus noll när lånen är betalda. Har bara stått i bostadskö i 2 år sen vi skildes. Har inga pengar till insats för en bostadsrätt. Då min ekonomi är högst ansträngd beviljar banken inget mer lån.
    Jag förstår hur du menar, och iden är bra. När vi skiljdes tänkte jag dock inte på dessa saker och huset var värt lite mer än vad det är i dag.
    Pappan vet om detta. Ändå vill han inte hjälpa till mer tyvärr, och det tynger mitt hjärta.. Det är ju HANS bar också.

Han har inga skyldigheter att hjälpa dig. Han ska betala underhåll för barnen, men att du satt dig i en sits du inte riktigt ror i land är inte hans problem.

Men kräver han vv så se till att dela barnbidraget, sen tar du honom en vända till familjerätten så att han får veta att han ska står för kostnaderna när barnen är hos honom.
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2014-07-07 18:47:29 följande:
    Nej, man ska såklart inte skita i sin gamla familj. Men pappan har en ny vilja därhemma och tänker väl på husfriden? Vanligt att nya kvinnor ställer sådana krav.
    Jag uppfattar det mer som att pappan inte vill hjälpa ts. Vilket han inte har någon skyldighet till.

Men däremot så kan han inte heller kräva att hon ska stå för allt om dom tar vv.
    Men för att ts ska ha ryggen fri så bör hon i så fall dela barnbidraget, sen kan hon med gott samvete be honom far och flyga.
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-07 21:25:46 följande:
    Hur får jag ryggen fri då menar du? Vad gör man sen?
    Du köper kläder osv att ha hos dig, han blir tvungen att köpa som de kan ha hos sig. Delar du barnbidraget så har han ju inget att komma med. 
  • Ess
    Dejtande skrev 2014-07-07 23:29:27 följande:
    Jo det har han, så länge det gäller kostnader relaterade till barnen (dvs inte boendet). Man ska fastställa ett underhållsbidrag, enklast är att göra det via Familejrätten, det gjorde vi, annars blir det tingsrätten om du orkar dra det så långt. Om inte så får du nöja dig med det FK ger. Kolla gärna länken nedan: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/bor_hos_mig/

Själv kom jag och exet överens om ett fast belopp per månad + att vi delade på större avgifter (tex dator och cykel) och kostnader som SL-kort och läkemedel. Det har inte blivit så himla mkt över norm, men kanske 500-700:-/månad.
    Jo men det är ju precis det jag skriver. Han har inga skyldigheter gentemot ts, hon är vuxen och får klara sig själv och själv reda ut ev dåliga beslut hon tagit.
    Barnen är han däremot underhållsskyldig för.

Det dyraste barnet var väl det vuxna med ett handikapp. Så frågan är OM han överhuvudtaget är underhållsskyldig för det barnet längre. Går inte barnet på gymnasiet, så har hans skyldigheter upphört. Har föräldrarnas skyldigheter upphört så måste det finnas bidrag barnet kan söka för att ha råd med sitt boende och de dyra medicinerna.
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-07 21:14:23 följande:
    Jag tycker att han har moraliska skyldigheter att hjälpa till. Vår äldsta har en diagnos och äter dyr medicin. Hen har svårt att få ett arbete och jag får nu dessutom betala allt för hen. Pappan tänker inte hjälpa till ett dugg då barnet är över 18 år. Jag kan ju inte slänga ut mitt kött och blod!! Fast pappan verkar tycka att jag ska göra så.
    Jag ska dessutom ha HELA barnbidraget då jag är den som köper allt till barnen!
    Det måste finnas bidrag den äldste kan söka, hen är vuxen och står utan inkomst.
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-08 21:35:56 följande:
    Jag skulle önska det. Vet bara inte var jag ska söka efter det. Det har varit kämpigt nog att klara vardagen och att mina barn har det bra. Så jag har inte funderat, eller ens vetat vad/om man kan söka. Någon som vet?
    Förutsatt att hen inte uppfyller kraven för att få förlängt underhåll, dvs gymnasiestudier el liknande. 
    Prova att få in hen på Samhall, alla ev vikarie timmar är ju + i kassan.
    Gå till soc, eftersom hen är arbetslös så ska hen kunna få ersättning därifrån. Men du får nog va beredd att stå på dig, för annars kommer dom bara att försöka avfärda dig med att ni föräldrar ska försörja hen.
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-08 21:48:36 följande:
    Underhåll är han skyldig till för minstingarna. Vare sig han vill eller ej. Om han tjänar dubbelt så mycket mer än mig, varför kan han inte betala mer än FK:s lågt räknade underhåll. Varför måste JAG/barnet stämma honom? Varför kan han inte själv fatta att det blir smidigare för alla om han ger mig vad barnen egentligen kostar utan att behöva slåss i tingsrätter? Men det är kanske vad jag behöver göra. Att pengar inte räcker är för att det är DYRT att bo i hus. Saker går sönder, elen är svindyr, barnen växer snabbt och behöver kläder, dyra mediciner, glasögon, träningskläder, olika skor, racketar, judokläder, telefonabonnemang till 2 av dem, försäkringar, busskort till två av dem då jag inte har bil, jag bor så här dyrt bara för att jag HAR barn, hårklippning, datorer, tv-apparater, mobiler, spel, nya cyklar ( våra barn är vana vid denna standard) MAT..ja du hör ju att det kostar va?
    Du kommer aldrig att få rätt när det gäller dina boende kostnader, inte heller är det hans problem att saker och ting slits ut i ditt hem och måste lagas/köpas nytt.

Min mans ex försökte få honom att betala mer eftersom hon köpt ett hus med pool, som ju inte är speciellt billig att värma upp.
    Kan säga att dom skrattade ut henne från tingsrätten.

Att du satt dig i ett för dyrt boende är dina problem, och faktum är att du genom det beslutet gjort att du har mindre pengar att lägga på barnens förnödenheter.

Det du ska satsa på i så fall i tingsrätten, det är direkta saker till barnen som tex glasögonen, och mediciner om de är ämnade för de barnen som får underhåll.

Har han godkänt att barnen ska gå på de olika aktiviteterna?
    Annars får du räkna med att stå för det själv.
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-14 21:57:57 följande:
    Man kan inte skiljas från sina barn. Inte han heller. Jag är barnens mamma och vi har ett evigt band genom barnen. Även om vi inte är tillsammans längre. Jag tycker fortfarande att han ska betala för att våra barn får samma livsstandard hos båda föräldrarna, och framför allt så vi kan bo kvar!
    Rent bullshit. Väx upp och inse att du är ansvarig för din egen ekonomi. Vill du bränna underhållet på ett alldeles för dyrt hus. Visst, gör det. Men gnäll sen inte över att det är synd om barnen och annat blaha. 

Att ni skulle ha ett "evigt band" är bara ett påhitt från dig för att du tror att du ska få mer pengar då.
    Byt bostad och byt jobb, sen hade du säkert inte haft några problem att dra din del till barnens försörjning.
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-17 13:03:49 följande:

Jag märker att det har kommit många konstiga svar från människor som inte tänker och funderar ens i närheten av de banor jag gör. Men det måste ju finnas några vettiga och kloka här som FÖRSTÅR mig och har samma problem som jag?? Som alltid levt ett visst liv och har en viss levnadsstandard. Bara för att "Bettan" tvingas bo i en etta med sina ungar i nån hemsk förort behöver inte jag göra det! Och jag kommer aldrig att göra det heller. Så jämställ mig inte tack med nån sunkig förortsmamma med antagliga alkoholproblem... Jag behöver tips på hur jag får pappan att FÖRSTÅ!! Om det nu finns några kloka människor på denna sajten som kan ge mig det? 

Fatta läget!!
    Du ÄR Bettan med det dåligt betalda jobbet. Vill du ha bättre ekonomi så är det upp till dig att göra de förändringarna. Sök nytt jobb, utbilda dig, GÖR NÅGOT SJÄLV mer än att gnälla för det kommer du ändå ingen vart med.

Tar exet barnen på halvtid så kommer din ekonomi att försämras betydligt, för då får du inte ens underhållet längre.
    Jag tycker faktiskt synd om ditt ex som inte upptäckte tidigare innan ni skaffat barn hur du egentligen är. Nu kommer han tvingas höra ditt gnäll fram tills det yngsta barnet fyller 18.
Svar på tråden Dead beat daddy!!