• sextiotalist

Dead beat daddy!!

Det spelar ingen roll vad du tycker, ditt ex delar inte den uppfattningen. Om du vill att han ska bidra mer, så får du gå via tingsrätten. I tingsrätten ser din till barnets verkliga behov, inte om de vill ha jeans för några tusenlappar. Som andra skrev, du valde att bo kvar, och får därmed också ta konsekvenserna av det valet.

Du må ha gamla värderingar, men vi har en modern lagstiftning och det är den du kan luta dig mot.

• sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:18:35 följande:

Är Brumma och Ess samma person?!

Jag lever i MIN verklighet. Bara för att den inte överensstämmer med många andras behöver det inte betyda att min verklighet inte finns. Jag förstår väl nu att många, kanske t om de flesta aldrig kommer leva det liv jag gjort, med den ekonomi och de pengar vi haft. Det förstår jag verkligen (att det kan vara svårt för dom att förstå mig). Hade min exman inte lurat mig, för det anser jag starkt han har gjort, så hade jag levt som vanligt och knappast skrivit här för att be om råd. Jag tror också min tråd kan väcka avundsjuka hos vissa människor. Att det sticker i ögonen för att jag haft ett gott liv, och vill fortsätta ha ett gott liv TROTS att jag skiljdes från min man. Vad gäller sänkt boende/levnadsstandard så kanske jag inte varit tillräckligt tydlig att barnens ( och även min) levnadsstandard är BETYDLIGT sämre än då vi levde i hop. De pengar extra jag skulle vilja ha räcker inte ens för att uppnå den standard vi hade förut på långa vägar. Kan glömma att resa. Men vardagen fungerar mer och vi får LIIITE bättre om han skjuter till en del. Du har säkert läst om min boendesituation och inte en enda levande trevlig själ på detta forum har ens kommit med förslag på hur jag tar mig ur den fällan?! Ingen verkar förstå att jag INTE HAR NÅNSTANS ATT FLYTTA. Och inga pengar kvar att köpa nåt nytt för. Och ingen bostadskö. Bra att säga ; du får klara dig själv, ditt ansvar! När jag de facto hamnar på gatan.

Brumma och Ess är olika personer som har varit aktiva på FL lika länge (om inte längre ) än vad t.ex jag har varit och de brukar inte stå enade alla gånger ????.

ja, så är det, det är och förblir ditt eget ansvar att hantera ekonomin utifrån de nya förutsättningara.

Ja, ibland suger livet, men du har betydligt bättre förutsättningar än många andra att reda ut det
  • sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:01:40 följande:

I min värld är man inte höginkomsttagare om pappan skjuter till 1700- 3300 per barn extra i månaden. För att jämföra så är det bara exempelvis vad ett av den stores jeans kostar. Fast pengarna vill jag ha för mina höga hus/mat/hem/barnkostnader. Inte ett par jeans. Jag börjar förstå att detta retar vissa av er. Fast ni får förstå att vi uppenbarligen kommer från skilda världar.

i min värld är det inte alls vanligt att man lägger så mycket pengar på ett par jeans, jodå det finns de son ligger på löner kring 6-siffriga belopp i månaden
  • sextiotalist

Ha, det kunde vara sambons ex som skrivit något liknande (men min sambo var inte höginkomsttagare). Men hon fock bakslag efter bakslag tills hon insåg att hon inte kunde utgå från vad hon ansåg.

När hon släppte sin kamp så fick hennes andra och betydligt trevligare sidor komma fram och är numera en kvinna som jag uppskattar och är en underbar mor till sina barn. Det tog några år innan hon släppte den omöjliga striden som tog energi från både henne och oss

• sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:02:26 följande:
    Ja det borde jag gjort! Dock inser jag i efterhand att min exman förde mig bakom ljuset ekonomiskt när vi gjorde upp skilsmässa, medan jag ( mitt dumma nöt) handlade som de vänner vi var och jag trodde vi alltid skulle vara. Ja, jag är bitter för jag trodde inte att han skulle lura och svika mig så efter alla våra fina år tillsammans. Jag underlättade och var omtänksam kring honom och hans situation. När han dessutom "stack" totalt även från barnen blev jag ännu mer ledsen och besviken. Den ekonomiska biten blev jag dock inte på det klara med förrän några år efter när jag själv hade funderingar på att sälja för att få en bättre ekonomi. Det var DÅ jag upptäckte vilken rävsax jag sitter i. Ja, jag står nu i bostadskö!! Men det tar VÄLDIGT lång tid att få någonting verkar det som tydligen. Under tiden vill jag att min exman hjälper oss. Han satte oss i denna situationen. Han är mycket kunnig om husaffärer och förstod nog redan under skilsmässoförhandlingarna vilken situation jag skulle hamna i tyvärr. Det gör ont.
    Du är inte den enda som blivit blåst i en separation, en manlig kollega blev blåst två gånger i två separationer genom att inte se till att ha samboavtal t.ex (att han inte lärde sig efter första gången är en obesvarad fråga)
    Ja, du är arg och besviken, men du har, till skillnad från många andra, en möjlighet att göra en förändring.
    Att leta efter ett billigare boende är prio ett, att få barnen att inse att du inte har en oändlig plånbok, att se till att det vuxna barnet skaffar sig en inkomst och kan försörja sig själv är också viktigt.
    Du kan också se över om det finns en möjlighet att stämma på högre underhåll för de två yngre, men det inte säkert att det blir några större belopp.
    Sambons ex  tog till rejält och det blev halverat direkt i tingsrätten, för det finns regelverk kring detta också.

Hur gamla är barnen ?
  • sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:04:53 följande:
    Vi lever uppenbarligen i olika världar. Eller har du inte barn i tonåren?
    Jag har en 17-årig son, bor i ett höginkomstområde, jag tjänar så mycket att jag betalar statlig skatt, har en högskoleutbildning, i min vänkrets finns läkare, civilingenjörer, jurister och de som doktorerat, jag har vänner som är mångmiljonärer.
    Men likväl, något klädsnobberi har jag inte mött, tom min väninna, som är mångmiljonär, hennes 18-åriga dotter köper gärna jeans (de bor i Täby) på KappAhl och HM, vi pratade om just kläder och tonåringar i helgen, då hon syr mycket själv och även till sin dotter.
    Sedan hur imponerad hon var att hennes dotter var så duktig på att klara sina kläder och nu även en utlandsresa på studiebidraget och det hon tjänar extra, utan att mor och far behöver gå in och betala extra
  • sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:29:33 följande:
    Fast jag får ju tycka att barnen och jag ska ha kvar en hög levnadsstandard. Ingen kommer ju skjuta mig. Liksom. Personligen tycker jag att jag lever UNDER mina tillgångar. Fast jag har uppfattat att du och dina likar tycker så. Uppfattat!!
    Det får du tycka hur mycket du vill, men fortfarande så är det inget som du kan kräva.
  • sextiotalist
    jvs skrev 2014-07-18 11:13:37 följande:
    Det är lite lustigt hur du försöker framställa det som att andra i tråden är avundsjuka för att de inte haft ditt flådiga liv samtidigt som du inte själv inser att DU inte har möjlighet att leva så, DIN MAN hade och han bor inte med dig längre så din 18-åring måste nog vänja sig vid betydligt billigare jeans. Eller skaffa ett jobb.
    Jag tycker också det är lite lustigt.
  • sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:18:20 följande:
    Ja så är det sextiotalist. Jag tror t o m domstolen kan döma till min fördel. Med tanke på pappans ekonomi. Dock har jag inte orkat dra i gång hela apparaten (eller haft möjlighet att lägga ut pengar på advokatkostnader etc.) och tvekat då jag tror att det kanske är mina barn som måste stämma fadern. Jag måste ta reda på hur en eventuell utgång kommer att bli innan jag vågar dra det så långt. Och vad det kommer att kosta.
    Såvida inte 18-åringen går i gymnasiet så är det endast 4-åringen och 8-åringen som du kan stämma för och de har inte så höga utgifter, så du kanske kan räkna med en 500-ing till för barnen (eller en tusenlapp om du har tur).
    18-åringen, om han/hon går i gymnasiet, så får han/hon stämma själv.
    Kom ihåg att om ditt ex har nya barn, så ska räknas de med som utgift för mannen, sambon hade kunnat sänka underhållet med 300 kronor när vårt barn föddes, men vi tyckte det var fåniga pengar att bråka om
  • sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:37:51 följande:

Som står i trådstarten har jag två mindre barn och en 18-åring med diagnos.

Det är svårt med den stora som har svårigheter dock. Jag jobbar heltid kämpar och har hand om allt med mina älskade barn. Jag försöker återhämta mig från en skilsmässa som tydligen blivit bitter samtidigt. När min stora börjar gråta och inte klarar av sina egna vardagsbestyr, och jag samtidigt skall pressa hen till att gå ut och skaffa jobb brister mitt hjärta en smula. Jag vill inte att mina barn ska behöva lida över skilsmässan ( som var mitt beslut) och jag kanske gärna därför överkompenserar med att de ska ha den standard/saker/kläder de haft för att de inte skall behöva berövas detta också. Hur mycket mer per barn tror du är rimligt man kan få per månad om fadern tjänar runt miljonen och endast betalar de dryga 3000 kr i månaden han gör för TRE barn? Vad kan man vinna på att dra det till tingsrätten? Kan man förlora med de förutsättningarna tror du?

barn i de yngstas ålder bryr sig inte om märkeskläder, den stora bör söka hjälp om svårigheterna är så stora, mitt tips är att du söker efter folkhögskolor som inriktar sig till ungdomar med problematik. De kan räknas som gymnasiestudier och då kommer både underhållet och studiebidrag tillbaks. Och troligen får pappan vara med och betala om det behövs.

Istället för att låta din bitterhet ta energi och överkompenserar dina barn med det du inte har råd med, så titta efter lösningar
  • sextiotalist
    Anonym (har bara läst TS) skrev 2014-07-18 13:19:05 följande:

Ang bostad, bostaden ingår INTE i beräkningar för underhåll vad jag vet. Detta för att man kan få bostadsbidrag, även för ägda bostäder.

både rätt och fel, när man gör den civilrättsliga beräkningen, så får man räkna med boendekostnaden innan man beräknar överskottet, det gäller båda föräldrarna.
  • sextiotalist
    Anonym (har bara läst TS) skrev 2014-07-18 13:48:08 följande:
    Jo, men man kan väl inte begära mer i underhåll med hänvisning till bostadens kostnad?
    Nej det kan man inte, det är bara indirekt boendekostnaderna påverkar, då en hög boendekostnad gör att överskottet blir mindre.
    Men det finns begränsningar (man kan inte bo hur hutlöst dyrt som helst)

• sextiotalist
    Anonym (hej) skrev 2014-07-18 13:58:05 följande:

Jag kan tycka att ni är otroligt hårda. Det är sant att underhållssystemet är kasst utformat i sverige. Den gör att föräldrar kan smita ifrån sitt ekonomiska ansvar för sina barn. De stora förlorarna är barnen till de skilda föräldrar som struntar i dem.

Lagen är utformad med den bakomliggande tanken att de båda föräldrarna tillsammans och solidariskt ska försörja sina gemensamma barn, var och en efter förmåga (obs! ej efter vilja). När standardunderhållet sedan är 1273 så måste ju var och en förstå att någonting i lagstiftningen eller dess tillämpning fattas.

Att folk har varit hårda kan bero delvis på TS inställning, hon har stöd i lagstiftningen att stämma pappan på högre underhåll, men det är för barnen, hon kan inte förvänta sig att ha samma standard som innan.

Det finns inget som saknas, utan lagstiftningen är fullt tillräcklig. Det som däremot många glömmer är att de flesta som är separerade tillhör inte gruppen höginkomsttagare utan har ganska så vanliga löner och för de personerna så finns det inte så mycket att hämta, för de beräkningar utgår från båda föräldrarnas förmåga att sörja för sina barn
Svar på tråden Dead beat daddy!!