Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:02:26 följande:
Ja det borde jag gjort! Dock inser jag i efterhand att min exman förde mig bakom ljuset ekonomiskt när vi gjorde upp skilsmässa, medan jag ( mitt dumma nöt) handlade som de vänner vi var och jag trodde vi alltid skulle vara. Ja, jag är bitter för jag trodde inte att han skulle lura och svika mig så efter alla våra fina år tillsammans. Jag underlättade och var omtänksam kring honom och hans situation. När han dessutom "stack" totalt även från barnen blev jag ännu mer ledsen och besviken. Den ekonomiska biten blev jag dock inte på det klara med förrän några år efter när jag själv hade funderingar på att sälja för att få en bättre ekonomi. Det var DÅ jag upptäckte vilken rävsax jag sitter i. Ja, jag står nu i bostadskö!! Men det tar VÄLDIGT lång tid att få någonting verkar det som tydligen. Under tiden vill jag att min exman hjälper oss. Han satte oss i denna situationen. Han är mycket kunnig om husaffärer och förstod nog redan under skilsmässoförhandlingarna vilken situation jag skulle hamna i tyvärr. Det gör ont.
Du är inte den enda som blivit blåst i en separation, en manlig kollega blev blåst två gånger i två separationer genom att inte se till att ha samboavtal t.ex (att han inte lärde sig efter första gången är en obesvarad fråga)
Ja, du är arg och besviken, men du har, till skillnad från många andra, en möjlighet att göra en förändring.
Att leta efter ett billigare boende är prio ett, att få barnen att inse att du inte har en oändlig plånbok, att se till att det vuxna barnet skaffar sig en inkomst och kan försörja sig själv är också viktigt.
Du kan också se över om det finns en möjlighet att stämma på högre underhåll för de två yngre, men det inte säkert att det blir några större belopp.
Sambons ex tog till rejält och det blev halverat direkt i tingsrätten, för det finns regelverk kring detta också.
Hur gamla är barnen ?