Dexter dot com skrev 2014-07-12 05:34:42 följande:
Schnauzer har inte samma temperament och lynne som dvärgschnauzer. Dvärgarna larmar men är sällan vaktiga.
Griffonerna, dvärgschnauzern och borderterriern är alla trimraser dvs man rycker pälsen och därför fäller dom inte.
Jag upplever borderterriern rätt krävande då det både är en grythund och en terrier. Tuffa hundar som behöver få utlopp genom aktiviteter som dränerar skallen på dom tex spår, lydnad, agility osv. Många går inte att ha lösa alls pga jaktinstinkt och dom backar sällan då dom är framavlade att ta sig en dust med grävlingar bla.
Att köpa en för krävande ras slutar oftast i en frustrerad ägare som inte kan tillgodose hundens behov och en olycklig, understimulerad hund som utvecklar diverse problembeteenden.
Har du kollar på dvärg/mellanpudel som inte heller fäller och skulle fungera som en aktiv sällskapshund?
Tack så mycket för all info och för alla tips! :)
Jag har dock inte möjlighet att införskaffa hund under de närmsta cirka sju åren. Men jag vill vara väl förberedd och påläst, om och när jag väl införskaffar en liten vovve. :)
Det kan bli så att jag inte skaffar en hund förns kring pensionsåldern. Så känns det just nu iaf. Jag har verkligen inte tid för en hund. Jag tycker att all tid går åt till sonen, vår bostad (pyssel och städ, inne som ute), jobb, fritidsaktiviteter, träffa vänner och släktingar.
Jag är riktigt imponerad av de som lyckas få sin tid att räcka till i större familjer, där dessutom husdjur ingår.
Här slinker det då och då ner en del helfabrikat, då jag verkligen inte hinner laga all mat från grunden, storkok, frysa in, yada, yada, yada - HUR GÖR FOLK FÖR ATT FÅ MER TID!? O.o
Väldigt OT, sorry! ;P
Tack än en gång för alla fina tips och hundrasförslag. :)