Inlägg från: peegasus |Visa alla inlägg
  • peegasus

fällfria hundar???

WilliamsMom skrev 2014-07-11 17:30:27 följande:
    Nä, va synd. Då stryker jag den från listan (även om svampspårning vore nått om hösten). ;)

Jag vill helst ha en sällskapshund. En hund som inte kräver allt för mycket aktivering, men som ändå orkar när man är ute i skog och mark.

Jag vill helst undvika jakt, vakt, osv då jag inte har något intresse i sånt.

Hunden ska inte håra. ;) Och så måste den vara bra med barn. Och inte alltför stor!

Hm, ja, det var vad jag kunde komma på nu i all hast.

Portugisisk vattenhund. En väldigt glad,lydig och helt fantastisk ras. Förr användes dom i fiskebåtar för att hjälpa till med att hämta nät etc. Idag är dom sällskapshundar. Dom fäller inte,men kräver en del pälsvård om man har dom långhåriga. Vi har en tik, men henne har vi alltid kortklippt. Portisar är extremt glada och lekfulla hundar. Dom är riktiga clowner som gärna bjuder på sig själva och ger en ett gott skratt! Dom är väldigt aktiva, men "hjärnaktivering" dvs att dom får tänka lite räcker långt. Dom är uthålliga som få och uppskattar att få springa lös i tex skog eller på gärden. Tikarna är mer vaktiga av sig än hanarna, men det är inga vakthundar i sig.

Vi har en 3 månaders dotter och Athena (hunden) fullkomligt AVGUDAR henne. Det går riktigt bra att ha dom tillsammans. Portisar är överlag väldigt förtjust i både barn och andra djur.

Läser man på ordentligt om Portisen (gäller alla hundar) och uppfostrar den rätt så har man en vän för livet! Bättre hund finns inte. Förstår inte hur jag kunde vara så negativ i början när sambon föreslog en portis ;)

Svar på tråden fällfria hundar???