• snöwhite

fällfria hundar???

Hej! Tänkte skaffa mig en hund, några förslag på hundar som inte fäller??

• Svar på tråden fällfria hundar???
  • Fiskmamman

Trimraser fäller i regel inte så länge du sköter pälsen som sig bör.

Portugisisk Vattenhund är en trevlig sällskapsras som inte fäller men även en pigg rackare som är med på det mesta. Passar bra om du vill ha en hund som är med på det mesta vardagliga. Dom fäller inte även om man låter pälsen växa, dock så tovar dom sig lätt då pälsen är väldigt fin.

• Anonym (Nakenfis)

Det finns flertalet nakna raser du kan titta på (ofta nämns bara en) nämligen kinesisk nakenhund, mexikansk nakenhund (finns i tre storlekar, peruansk nakenhund (finns också i tre storlekar) samt American hairless terrier.

• WilliamsMom
    Fiskmamman skrev 2014-07-10 07:19:00 följande:

Trimraser fäller i regel inte så länge du sköter pälsen som sig bör.

Portugisisk Vattenhund är en trevlig sällskapsras som inte fäller men även en pigg rackare som är med på det mesta. Passar bra om du vill ha en hund som är med på det mesta vardagliga. Dom fäller inte även om man låter pälsen växa, dock så tovar dom sig lätt då pälsen är väldigt fin.

Vadå, fäller de inte alls? Inte ens efter en hel natt i soffan? Inga spår efter hunden i soffan? O.o
  • Fiskmamman
    WilliamsMom skrev 2014-07-10 20:14:11 följande:
    Vadå, fäller de inte alls? Inte ens efter en hel natt i soffan? Inga spår efter hunden i soffan? O.o
    Nä dom fäller inte alls! Min kan fälla lite om hon har tovor och man borstar dom, inte annars.
    Dock så blir dom lika smutsiga som alla andra hundar så grus i soffan kommer man dock inte ifrån. Men du kan ha den i soffan en vecka om du vill och det blir fortfarande inge hår.
  • Fiskmamman
    Fiskmamman skrev 2014-07-11 09:01:51 följande:
    Nä dom fäller inte alls! Min kan fälla lite om hon har tovor och man borstar dom, inte annars.
    Dock så blir dom lika smutsiga som alla andra hundar så grus i soffan kommer man dock inte ifrån. Men du kan ha den i soffan en vecka om du vill och det blir fortfarande inge hår.
    Citerar mig själv ha ha.
    Pratar nu om Portugisen, vet inte om andra trimraser kan fälla ett hårstrå efter en natt i soffan
  • WilliamsMom
    Fiskmamman skrev 2014-07-11 09:01:51 följande:

Fiskmamman skrev 2014-07-11 09:02:58 följande:

Citerar mig själv ha ha.

Pratar nu om Portugisen, vet inte om andra trimraser kan fälla ett hårstrå efter en natt i soffan

Tack! <3
  • Dexter dot com
    Fiskmamman skrev 2014-07-11 09:02:58 följande:
    Citerar mig själv ha ha.
    Jag som har erfarenhet av dvärgschnauzer, softis och lagotto kan ärligt säga att dom inte släpper ett enda hår.
  • WilliamsMom
    Dexter dot com skrev 2014-07-11 10:47:06 följande:

Jag som har erfarenhet av dvärgschnauzer, softis och lagotto kan ärligt säga att dom inte släpper ett enda hår.

Men, åh! Lagotto - typ den sötaste hundras jag sett! Haha!

Lite OT, men skulle du orka berätta lite mer om denna underbart söta hund? :)

Hur pass mycket motion kräver den?

Har den "specialintressen" så som jakt eller agility eller så?

Nått annat som är unikt för rasen?

Jag har hela tiden tänkt att jag vill ha en borderterrier, fast pga jakten i den så avstår jag nog. Tyvärr! Jag kommer aldrig kunna tillfredsställa de behoven hos borderterriern.
  • WilliamsMom
    WilliamsMom skrev 2014-07-11 14:59:16 följande:

Jag har hela tiden tänkt att jag vill ha en borderterrier, fast pga jakten i den så avstår jag nog. Tyvärr! Jag kommer aldrig kunna tillfredsställa de behoven hos borderterriern.

Just det, jag undrar även om där finns olika storlekar? Typ mini, mellan, grande?
  • Dexter dot com
    WilliamsMom skrev 2014-07-11 14:59:16 följande:

Min erfarenhet av lagotton är att rasen dras med rätt mycket hälsoproblem och mentala brister. Den kräver väldigt mycket aktivering för att vara harmonisk, har sällan nån av/påknapp och har lätt till bett i trängda lägen. Det är en vattenapporterande fågelhund men används i dag som tryffelsökare.
    Otroligt gullig men kräver verkligen sin ägare och har man inte stort intresse för spår, lydnad, svampsök mm finns det många raser som är mycket trevligare, stabilare mentalt och socialare. Det är få som verkligen har nytta av rasens otroliga nos och arbetsnarkomani.

Fast jag har haft rasen själv och umgås med många är det ingen ras jag rekommenderar eftersom den har många nackdelar.

Om du berättar vad du vill göra med hunden och hur stort intresse för aktivering du har kan jag kanske tipsa dig om andra lämpliga raser.
Svar på tråden fällfria hundar???