• Mithi

Kan man äta tre dagar gammal skinka?

Kan man äta tre dagar gammal Ica Basic rökt skivad skinka? 

• Svar på tråden Kan man äta tre dagar gammal skinka?
  • Henles slyna

Tre dagar efter bäst-före-datumet, eller vadå? Är du gravid så tycker jag inte du ska göra det, annars om den ser fin ut så är det nog inga problem.

• Mithi
    Henles slyna skrev 2014-07-08 10:09:26 följande:

Tre dagar efter bäst-före-datumet, eller vadå? Är du gravid så tycker jag inte du ska göra det, annars om den ser fin ut så är det nog inga problem.

Ja, precis. 
    Hur avgör man om den ser "fin" ut?
  • Tonårsmamman1
    Mithi skrev 2014-07-08 10:10:55 följande:
    Ja, precis. 
    Att den ser ut om när du köpte den, att det inte växer något på den eller att den ser grådaskig ut.
  • Tocopherol
    Mithi skrev 2014-07-08 10:10:55 följande:
    Ja, precis. 
    Nej det tycker jag inte att du ska. Men i princip so beror det på hur skinkan har behandlats. Har den åkt direkt från affären ner i kylväska, och direkt in i kylskåp, hur kallt i kylskåpet (det ska vara max 5+), aldrig stått framme på bänken mer än ett par minuter osv, så kan den hålla längre än används före datum. Men jag skulle inte chansa, speciellt inte med skinka. På köttvaror finns det ofta inte ett "bäst före" utan ett sista förbrukningsdag, vilket betyder just det, släng efter detta datum.
  • Tocopherol
    Tonårsmamman1 skrev 2014-07-08 10:34:02 följande:
    Att den ser ut om när du köpte den, att det inte växer något på den eller att den ser grådaskig ut.
    Detta är inte sant, det finns med stor sannolikhet bakterier på gammal mat med låg förvaringstid som skinka, utan att den för den del ser konstig ut.
  • Tonårsmamman1
    Tocopherol skrev 2014-07-08 10:43:10 följande:
    Detta är inte sant, det finns med stor sannolikhet bakterier på gammal mat med låg förvaringstid som skinka, utan att den för den del ser konstig ut.
    Det kan finnas bakterier i maten som man äter samma dag som man köpt den, det betyder inte att maten är dålig.

Om maten inte smakar eller luktar illa, så är det sannolikt inga problem att äta den.

• Tocopherol
    Tonårsmamman1 skrev 2014-07-08 11:08:55 följande:
    Det kan finnas bakterier i maten som man äter samma dag som man köpt den, det betyder inte att maten är dålig.

Om maten inte smakar eller luktar illa, så är det sannolikt inga problem att äta den.
    Jag har en 4-årig utbildning inom matvetenskap. Nej, det behöver inte vara farligt, men risken finns att den är farlig och folk dör av matförgiftning varje år. Självklart finns det bakterier i all mat, det är därför som det kan bli farligt om man har haft maten för länge, eftersom det blir bakterietillväxt. Bakterier som finns just på kött, fisk och ägg är ofta de som folk blir sjukast av. Varför ta risken? Speciellt på charkkött osv är det stor risk för listeria.
Svar på tråden Kan man äta tre dagar gammal skinka?